Skidresa, fest och bra backar?

maestro7194

Ny medlem
Vi är ett gäng på 10+ personer som hade tänkt åka på en skidresa och jag tänkte kolla läget.

Vi är runt 24 år och vill gärna kunna ha möjligheten att festa, samtidigt som man vill kunna åka i bra backar. Någon som vet vart man ska åka om man vill ha bra fest och bra åkning? och vilken vecka är bäst?

Är sälen bäst? Hemsedal / Trysil? eller alperna?

Tänkte att Sälen har bra fest och är inom en rimlig prisram?

Senast ändrad:
Det beror på vad du menar med "bra åkning". Bra fest är lättare att hitta om man är tio pers, men det är ju en viss skillnad på åkningen och bergen mellan Sälen och Alperna...

Sälen har låg fallhöjd, men bra kvalitet på den fallhöjd som finns, speciellt i Tandådalen/Hundfjället. Lindvallen är för snällt för avancerade åkare, men desto bättre om större delen av gruppen är ovana åkare. Stöten har bäst pister men ligger lite avsides och passar inte riktigt ett partygäng av den anledningen. Högfjällshotellet är för spritåkarna enbart och det är svårt att se skillnad på parkeringen och backen. Kläppen är av många väldigt underskattat men bjuder på kanonbra piståkning, men ligger väldigt off. Sälens partystämning är överlag god skulle jag säga och lite av typen "alla ska med"-folklig med blandade åldrar, förutom vissa målgruppsinriktade ställen. Lindvallen är bäst val om ni är nybörjare på åkningen, men annars är det Tandådalen/Hundfjället som gäller.

Trysil är storebror till Sälen bergmässigt och åker man mest pist är det ett klart lyft. Det finns alla nivåer på nedfarter så i en grupp kan alla åka där det passar. Ofta lite smålurig snö utanför pisten dock jämfört med Sälen. Festen i Trysil är svårare att hitta än på alla orterna i Sälen. Boendeområdena är utspridda och det finns ingen riktigt självklar samlingspunkt utan många sitter kvar i bastun hela kvällen. Högsäsongsveckorna är det säkert drag någonstans ändå, men Trysil slår inte Sälen på den punkten, utan dit åker man för att berget är bättre.

Åre har ett berg som är av en fullständigt annan nivå jämfört med Sälen som bekant. Partajet i Åre har lite mer storstadsådra i sig med vissa drag av elitism, men det är ändå av hög klass. Här pratar vi mer riktig skidåkning och ett berg som medger alpliknande åkning för avancerade åkare. Bor man på rätt ställe i Åre är det ett riktigt bra kombinationsresmål för både åkning och partaj.

Hemsedal har också ett bra berg och det är ett system som känns stort. Vanligtvis mer snö än i de svenska alternativen. Festmässigt har jag ingen riktig koll där, men det är gott om Oslobor som slår runt. Avslutningshelgen är vida beryktad också framåt senvåren.

I Alperna finns det hundratals orter som alternativ och åkningen är överlag större och bättre än de kända orterna i Norden. Säkra kort för både åkning och party är tex St Anton, Badgastein, Saalbach/Hinterglemm och Val Thorens om ni vill träffa mycket svenskar ute. Nåt i Zillertal, Sölden eller Ischgl om ni istället vill öva på tyskan och gillar powerschlager, Wolfgang Petry och DJ Ötzi.

Senast ändrad:
Bra guide av MnO, skulle vilja tillägga att varje större ort i alperna bjuder på bra backar och fest.

Tack så mycket för väldigt bra info MnO!

Har hyfsad koll på trysil då jag varit där lite mer senare åren med familjen och det har varit super med mkt variation på skidåkning.

Dock är det lite sämre fest om man ska åka med ett kompisgäng, men mycket bra info!

@MnO
#makefreeridegreatagain

Överraskande att du har så bra festkoll, trodde du ägnade kvällarna åt kantslip och flextest! ?

/MM

Senast ändrad:
En fråga sen är ju vad ni menar med fest också? Är ni på jakt efter nattklubbar a'la Ibiza eller ölhinkande ompa-ompa-musik på afterski? Ett bra tips generellt annars skulle jag säga är Val d'Isere. Allsidig åkning, rejäl afterski på Follie Douce och vettig mix av nattklubbar nere i byn. Men också mer pubaktig afterski på t.ex. Morris.

Mountain_Man sa:
@MnO
#makefreeridegreatagain

Överraskande att du har så bra festkoll, trodde du ägnade kvällarna åt kantslip och flextest! ?

/MM
Det är förvisso en relativt korrekt analys för majoriteten av min tid i bergen, särskilt om du lägger till afterski i form av längdåkning med pannlampa till listan. Men inte en allenarådande sanning. Jag har allt varit runt på en del bägarsvingning genom åren också.

@Pillard tack för tipset!

Kanske inte riktigt ibiza stilen men man vill ju gärna ha en afterski som det är röj på!
Sen kanske något alternativ för något på kvällen. Kommer troligen inte att festa alla dagar i veckan men en del.

Tillbaka
Topp