Sälen som första säsong?

Sälen som första säsong?
Jag funderar nu på att göra min första Snowboard säsong, jag brinner för åkningen och känner att det skulle vara kul att vara iväg lite mer än bara nån vecka.

Jag funderade på att ta Sälen som min första säsong såfall, visst kankse inte den bästa åkningen osv.
Fast jag tror ändå det skulle kunna bli bra, finns så mycket folk och gott om system där uppe.

Mina frågor:

Hur går jag tillväga för att hitta jobb lättast?
Vad är schysst att jobba med för att får tid för åkning med?
Hur hittar man ett billigt boende?
Brukar man klara sig runt på lönen man tjänar där och hur mycket extra bör man ha lagt undan?

Någon som ska ner nu i vinter kanske kunde snackas vid lite.

Tacksam för svar :)

Sälen som första säsong?
varför inte åka till riktiga berg och åka på riktigt?
med bra offpist möjligheter och billig öl!!
bara en tanke alltså...

Sälen som första säsong?
Gå in på skistar.com så kan du skriva en ansökan där.
Blir du kallad till intervju så blir det nån gång aug/sep uppe i sälen, det går bussar från göteborg och stockholm som skistar fixar.

Får du jobb sen så fixar skistar även boende för en hyffsad billig penning och du kommer runt på lönen så länge du jobbar lift eller hyra. Jobbar du skidskola bör du ha lite sparat till utrustning/utbildning eftersom du inte jobbar lika mycket som i liften och får inte lika mycket lön.

Det är som ett vanligt jobb, du har oftast ledigt 2 dagar i veckan och då kan du åka. Fördelen med skidskolan är att du kan oaftast sluta lite tidigare på säsongen och får då åka de sista goa veckorna i solen :)

Vi kanske ses däruppe i vinter!
Lycka till

Sälen som första säsong?
Stenman sa:
kalle188 sa:
bara en tanke alltså...
Känns som att det är bra att ta nåt i närheten den första säsongen
Något i närheten? Flyget till alperna tar typ 2h, med en timme tåg ovanpå det så når man de flesta orter.
Sen är ölen billigare, bergen/skidområdet är ofta runt 10 gånger så stort, det snöar mer, och på vårkanten kan du springa runder i shorts och T-shirt i byn medans det dumpar puder uppe på toppen. På de större orterna behöver du knappt prata utländska heller, alla pratar svenska ändå.

Men sälen har ju en jättestor snögubbe! Alltid nått...

Senast ändrad:
Sälen som första säsong?
Ja du, jag har sagt det förrut och jag säger det igen. I mina ögon är det helt efterblivet att säsonga i sälen när man lika gärna kan åka till en alport. Sen finns det några som förespråkar stället, oftast för "det är mycket trevligt folk" "det ligger närmre" eller "det är inget fel på stället". Nu kommer väl dessa säkert flamea mig, men det finns ingen anledning att åka dit, SPECIELLT inte första gången, eftersom du uppenbarligen löper nån slags risk att bli indoktrinerad i misären och tro att det är värt att återvända till.

Åk till nån av de mer populära alporterna, ex st anton, chamonix, verbier, VDI, VT etc så kommer du inte kunna bli besviken på varken åkning eller fest. Ärligt talat. Vad det gäller jobben är nog cham lättast att hitta jobb i. Ta nåt jobb i ex bar eller restaurant så kommer du kunna åka skidor varenda dag om du vill.

Är du parkråtta är det kanske iofs en anna femma. Inte jättebra parker på dessa ställen (skulle tro verbier är bäst på park), så vitt jag förstår, men detta är väl inte fantastiskt i sälen heller?

Sälen som första säsong?
Stenman sa:
kalle188 sa:
bara en tanke alltså...
Känns som att det är bra att ta nåt i närheten den första säsongen
ja du bara att skillnaden är mer än 1000 fallhöjdsmeter billig öl och bra snapps:))

ha det bra i sälen så synes vi i ayia napa 09;) när du är på sol säsong:))

kalle

Tillbaka
Topp