Har varit i Österrike runt 10-12 gånger sista 4 åren och har i princips besökt alla stora skidorter. Gillar landet starkt. Om du vill ha mycket åkning för pengarna med skapligt uteliv och slippa "för" mycket svenskar" så rekomenderar jag starkt Zillertal. Där kan man på samma lifkort få 4 olika stora skidsystem (alla är större än åre). Man bor billigt, det är väldigt bra kommunikationer (det går ett tåg igenom hela dalen som är gratis med liftkortet). Det är ganska okänt för svenskar och det ligger bar anågra mil från Innsbruck:
Det är mest ÖSterrikare där men även en del "plogande" holändare tyvärr. VIll du ha nära till allt och lite mer hilligång så rekomenderar jag Mayrhofen. Skidåkningen är riktigt bra (Den sammanlagda pistlängden är 650 KM - lika stort som Val Thorens). Dessutom ingår en riktigt bra Glaciär i form av Hintertux där det är bra snö stora delar av året. Så om du vill ha bra varierad åkning med lite minre folk och lagom röj så rekomenderas detta starkt. Bland de mest prisvärda alternativet också.
Här hitar du mer info www.zillertalski.at
Om du har tillgång till bil pch vill prova extremt mycket åkning så rekomenderar jag någon av orterna i delstaten Salzburgerland. Här är bergen något lägre (men fortfarande snösäkra) men utbudet är enormt. Det finns ett liftkort som heter Salzburgsuperskicard som ger dig typ runt 30 skidområden. Här ingår bl a Kitzbühel, Saalbacch (riktigt bra röj),
Zell Am Zee, Kaprun, Badgasteindalen, Salzburger Sportwelt, Schaldming, Obertauern med mera. KOrtet är inte speciellt dyrt (billigare än Franska alperna) men du får möjlighet att testa extremt många skidorter. Så om du har tillgång till bil så är detta klockrent.
Personligen så brukar jag testa båda alternativen 1 gång per år. Åker ibland själv och det skulle vara trevlig med sällskap. Men tyvärr så har man ett jobb att sköta så att säsonga blir tyvärr aldrig aktuellt.