sällskap sökes till alpresa i vinter :)

sabinab

Ny medlem
Helluu!

Funderar starkt på att dra till Österrike och säsonga där i vinter! Det jag letar efter är ett ställe med bra backar, shysst stämning, bra uteliv och mysig miljö ^^ Inte för svenskt heller :S
Nån som har nåt tips :)?? Sist men inte minst söker jag oxå resesällskap!! Vore riktigt najs om man fick ihop ett trevligt och partyglatt gäng som drog ner dit och fixade boende å sånt tillsammans! :D!! Nån som e intresserad :)??? Seså, va inte blyga! Skriv ;)!

/Sabina

Har varit i Österrike runt 10-12 gånger sista 4 åren och har i princips besökt alla stora skidorter. Gillar landet starkt. Om du vill ha mycket åkning för pengarna med skapligt uteliv och slippa "för" mycket svenskar" så rekomenderar jag starkt Zillertal. Där kan man på samma lifkort få 4 olika stora skidsystem (alla är större än åre). Man bor billigt, det är väldigt bra kommunikationer (det går ett tåg igenom hela dalen som är gratis med liftkortet). Det är ganska okänt för svenskar och det ligger bar anågra mil från Innsbruck:
Det är mest ÖSterrikare där men även en del "plogande" holändare tyvärr. VIll du ha nära till allt och lite mer hilligång så rekomenderar jag Mayrhofen. Skidåkningen är riktigt bra (Den sammanlagda pistlängden är 650 KM - lika stort som Val Thorens). Dessutom ingår en riktigt bra Glaciär i form av Hintertux där det är bra snö stora delar av året. Så om du vill ha bra varierad åkning med lite minre folk och lagom röj så rekomenderas detta starkt. Bland de mest prisvärda alternativet också.

Här hitar du mer info www.zillertalski.at

Om du har tillgång till bil pch vill prova extremt mycket åkning så rekomenderar jag någon av orterna i delstaten Salzburgerland. Här är bergen något lägre (men fortfarande snösäkra) men utbudet är enormt. Det finns ett liftkort som heter Salzburgsuperskicard som ger dig typ runt 30 skidområden. Här ingår bl a Kitzbühel, Saalbacch (riktigt bra röj),
Zell Am Zee, Kaprun, Badgasteindalen, Salzburger Sportwelt, Schaldming, Obertauern med mera. KOrtet är inte speciellt dyrt (billigare än Franska alperna) men du får möjlighet att testa extremt många skidorter. Så om du har tillgång till bil så är detta klockrent.

Personligen så brukar jag testa båda alternativen 1 gång per år. Åker ibland själv och det skulle vara trevlig med sällskap. Men tyvärr så har man ett jobb att sköta så att säsonga blir tyvärr aldrig aktuellt.

Nej nej och åter nej. Jag anser att Zillertal INTE är någoting att satsa på efter att ha varit där ca 5-6 gånger i min ungdom :)

Mayrhofen är överskattat men pisterna är bra, parken är okej och utanför pisten är helt okej. Ski-Zell som ett annat ställe är helt okej men inget speciellt. Hochfügen är riktigt kul när det kommer mycket snö men det är ju knappast ett snösäkert ställe precis.

Jaja, ville bara dela med mig! Ciao.

Håller inte alls med. Mayrhofen området kanske inte är det alra bästa men det finns flera andra i dalen som är riktigt bra och Hintertux är suveränt tycker jag.

Visst, det kanske inte håller Chamonix klass. Men helt klart en av de bättre orterna i Österrike (och det var ju dit hon skulle åka). Och jag har besäkt i princip alla stärre.
Men smaken är som baken...:-)

Tjena en glad kille på 21 år som har funderat på att åka ner 08/09 tyvärr ensam så de skulle ju vara perfekt att ha nån att åka med.... funderat att åka i december nån gång! Hör gärna av dej på min meil - fintobbe@hotmail.com

Hej. kunde vara kul. är en glad tjej på 20 år... har åkt skidor hela livet och vart överallt i franska alperna. skulle vara kul med sällskapet. om det låter intressant kan du höra av dig till mig på Louise.hornaagesen@hotmail.com...

Hej! Är en tjej på 21 som har säsongat i Åre två vintrar men känner att det börjar bli lite uttjatat! Känner också att det skulle vara kul att sticka ned till Österrike över vintern 08/09. Har även en annan vän som är lite halvpå beroende på om hon ska studera i höst eller inte. Hör av dig till mig om du har lust på lovisa.l.falk@gmail.com.

tjo tjenare. verkar ju vara en del folk som siktar mot österrike. vi är 4 killar som tänkt att dra ned i december till mayrhofen. två st 87or och två 89or. ska ringa turistbyrån o få tag på nummer till boende nu i veckan. finns det att få tag feta boenden amerika-style i alperna(a la 10 bääddars eller so)? tänkte då folk här verkar vara rätt ensamma i sitt sökande äre ju bara vi bunkrar upp isåfall. :)

3 frågor dock!

Mayerhofen. känns inte som ett puderhål direkt. men verkar billigt och vi gillar inte inte puderhets. är det ett bra ställe att åka till om man siktar på puder?
har varit i valdi veckovis 3 år och de är rätt lugnt i min uppfattning ang. pudret. kanske inte ospårat men puder finns det!

Finns lidl i närheten?!

Matpriser och ölpriser; antar att allt är billigare i österrike?

tjena! jag heter sofie och ska göra en säsong i st,anton i vinter! skulle vara så roligt om du också ville det! du kan väl mejla mig på soffan_cool55hotmail.com så kan vi kanske snacka lite mer =) ha det bra!

tja!

jag kan rekommendera Bad Gastein för en åkare som inte söker ett "försvenskat" ställe, dock är det väldigt mycket danskar och tyskar. En mysig liten by med ett par olika skidsystem som ger mycket bra piståkning speciellt sportgastein (ca 20min buss från BG) dock generellt sätt mindre bra offpist överlag. Själv ska jag förmodligen säsonga i St Anton, mycket svenska bummare, mycket fest och bra åk överlag. Bestämmer du dig för det så hör av dig!

Vi ses i dimman, simma lugnt!

vaa?! Bad Gastein maste ju vara det mest forsvenskade stallet i hela osterrike.. det e ju svenskar overallt dar!
Jag gjorde en sasong i saalbach forra aret och det var typ det basta jag gjort i hela mitt liv.. kommer dra tillbaka dit i december och stannar till april

Bad Gastein = Sverige
Har du tittat i en skidkatalog från STS Alpresor? Dom äger ju snart hela byn. Vet inte hur det är i resten av alperna, men det är lätt den ort i Österrike med mest Svenskar, skulle även tippa på att det är den ort i Alperna med mest Svenskar.

PS. Hittade följande nu när jag sökte: Från www.alpresor.se

Bad Gastein, 1100 – 2700 snösäkra meter över havet, är den i särklass populäraste skidorten i Österrike. När italienare, österrikarna själva, danskar och svenskar får välja är Bad Gastein faktiskt nummer ett i Alperna.

Tillbaka
Topp