Salomon 1080 GUN pjäxa

eriC1

Aktiv medlem
Salomon 1080 GUN pjäxa
Tja

Sitter här i en beslutsångest med storlekar på ett par Gun-pjäxor, årets modell.

Är en person som säljer sina nya Gunpjäxor till mig, är strl 28, jag har också provat strl 27.5 å dom satt som gjutet på mina fötter, dock något i kortaste laget. Då tog tån i där fram hela tiden, men jag täntke att dom kanske ger med sig och formar sig efter foten.

Strl 28 satt också bra med en lite tjockare skidstrumpa, dock undrar jag hur pass mkt pjäxan kommer ge med sig och då kanske bli för stor och rymlig så att foten åker runt i pjäxan, för jag har en väldigt smal fot.

Jag kommer att åka allt från offpist till pist och en hel del park. Vill då inte ha allt för liten pjäxa så att tån slår i vid hårda landningar, och vill dessutom inte ha för stor så att foten åker runt i pjäxan.

Det står mellan dom "nybegagnade" 28 pjäxorna och ett par 27.5 som ska beställas från Salomon i Frankrike, då över 2 veckors leveranstid.

Salomon 1080 GUN pjäxa
Innerskon kommer att ge med sig och bli en storlek större när du åkt in den, skulle definitivt inte satsa på 28:an om jag var du. 28 och 28.5 har lika stort skal, samma med 27 och 27.5.

Salomon 1080 GUN pjäxa
FreerideFighter sa:
Strl 28 satt också bra med en lite tjockare skidstrumpa
Det där säger allt, en pjäxa ska INTE sitta bra med en tjock skidstumpa i. Den ska va SUPERTAJT då. Den ska till och med vara tajt med en tunn strumpa. Köper du 28'an så kommer du ångra dig. Dom blir större efter att du åkt ett tag i dom och då kommer 28'orna kännas som tofflor. Jag hade satsat på 27.5 (eller kanske till och med 27.0 eftersom dom har samma storlek på ytterskalet).

Det viktigaste av allt, se till att en bra butik tar en koll på dina fötter & pjäxor och att dom "trycker" ut dom där/om det behövs. Då slipper du den värsta smärtan. Se även till att göra en formgjuten sula. Den är värd sin vikt i guld.

Summering:

* Ta storlek 27.5
* Gör formgjuten sula
* Kolla om du behöver "trycka" pjäxan

Lycka till. //Jocke

ps. Jag har storlek 41-42 i skor och mina pjäxor är 24.5. Hade kramp som faan första 2 veckorna, sen blev dom helt underbara och va sjukt sköna i 3 år. Sedan kändes även dom som tofflor. ds.

Salomon 1080 GUN pjäxa
Ta den mindre, 27.5.
Dom ger med sig efter ett tag och blir assköna. En för stor sko är alldrig bra, inte ens med massa sockar!

Salomon 1080 GUN pjäxa
Aha tack för hjälpen, har beställt dom nu i 27.5, de verkar bli bra.

Någon här på forumet som testat Gun-pjäxan?

Salomon 1080 GUN pjäxa
När (inte om) du skaffar en formgjuten sula blir foten kortare. Med orginalsulan så tar det ofta i lite i framkant!
Har du mätt din fot?

Salomon 1080 GUN pjäxa
FreerideFighter sa:
Aha tack för hjälpen, har beställt dom nu i 27.5, de verkar bli bra.

Någon här på forumet som testat Gun-pjäxan?
japp, hade helt klart varit ett alternativ om jag behövt jibbing pjäxor, gillar nya innerskon skarpt. salomon falcon 10. passar dock bättre på mig.

Salomon 1080 GUN pjäxa
Jag köpte ett par fjolårs-Gun till reducerat pris för ett tag sen. När jag först klev in i affären så kändes 27:an perfa. Efter lite funderande och tänkande så lutade det åt 26,5. Jag köpte dem inte då utan gick tillbaka några veckor senare, men då fanns bara 26.0 kvar. Jag köpte dessa, köpte formgjutan sulor, och tryckte pjäxan lite. Dvs. allt som Jocke sa!

Jag kan inte utrycka hur nöjd jag är med mina pjäxor! De sitter så sjukt jäkla bra! Sulan är verkligen värde de hundralappar som den kostar och pjäxan är verkligen bra. Iom. att det är en rel. tunn pjäxan så blir det ganska kallt, trots gjuten sula. Så vid -10 eller kallare gäller det att hålla igång tårna, annars är man körd. Jag kommer därför fixa värmepack ganska snart.

När jag hade köpt 26:an och gick hemma var jag jäkligt kritisk på mitt köp, men när jag väl gått in dem, slängt i sulan och åkt en halv dag var jag övertygad. De sitter helt perfekt. Tårna känner inte ens framkanten... Så jag skulle nästan ha testat 27.0 om du inte redan hade beställt 27.5:erna... Men det är en riktigt fin pjäxa! Blir ibland lite mjukt om det är varmare, men det får man ta. Det går ju alltid att bulta dem!

Tillbaka
Topp