Salomon 1080 lr Rossignol Scratch BC

taggen

Ny medlem
Åkte på ett par FS förra året. De var dock i kortaste laget 168. Jag är
185 och väger ca 72-73kg. Funderar iår på att åka på 1080 eller BC. Vad tycker ni?
Skall även välja ett par cm längre.

1080 eller BC?

Jaha, den frågan är ju omöjlig att svara på om du inte skriver vilken typ av åkning du tänkt ägna dig åt! Om du kollar upp respektive tillverkares hemsidor ser du ganska snabbt att bc är en bred skida som lämpar sig bäst för offpistjibb, medan 1080 är smalare och mer inriktad på parken. Med detta inte sagt att det inte går att åka i parken med bc eller att offpist är omöjligt med 1080, men de är helt klart tillverkade för olika ändamål.

Ett hett tips är också att kolla gamla trådar. Står ganska mycket om just de här skidorna på fr.

Nån som vet hur mycket som skiljer i vikt mellan dessa skidor? De verkar ju faktiskt vara en del i rossignol teamet som hellre kör på BC:n i parken än FS:en

Visst är BC:n liiite tyngre än teneightyn men det är inte mycket skillnad. BC:n känns som en mycket stabilare skida än teneightyn men teneightyn är i sin tur hyfsat lätt och smidig vilket kanske är bättre i park. Men jag tycker BC:n fungerar underbart i park som jibbskida ändå, de är inte alls så klumpiga som man väntar sig av en "BC skida".

Alltså BC:n är lite tyngre och kanske lite klumpigare men de är i sin tur jävligt stabila att hoppa och landa på, en egenskap som iallfall jag värderar högre än vikten.

Har kört på teneighty förut och kör alltså på BC nu. Åker kanske 80% park och pist och resten offpist.

Och det här är säkert det femte inlägget jag svarar på om Scratch bc så sök i forumet=D

Enligt http://www.cham3s.com så är den ju inte tyngre än teneightyn heller :) Då lutar de nog åt en BC för mig.

Har sökt en del men aldrig fått svar på viktfrågan tycker jag men jaja :P

//David

Kört båda och tycker att BC:n är otroligt mycket bättre, den funkar bra överallt, i offpisten, i backen och i parken, kan vara lite tyngre men det är en betydligt roligare skida... rossignol har lyckats göra en skida med 90mm i midja som alltid funkar, det är bara tacka o buga!

Jo, tycker också att BC:n är en otroligt mycket bättre och roligare skida! Glömde säga det.

Svar på viktfrågan: Viktskillnaden mellan skidorna är knappt märkbar, men BC:n ÄR något gram tyngre. Punkt och slut! =D

BC e snyggare och mer gjord för backcountry jibbing.
1080 e typ bara gjord för park å pist,så den e ju bättre i parken.den e ju smalare.
men BC e snyggare juu!

Som enda person här vill jag säga något bra om 1080:n.
Jag anser att den är mkt livligare och bättre i pist vilket någon sa tidigare, men jag tycker också att den funkar skit bra i offpisten kanske inte har samma bärighet men för svenska fjällen räcker det och blir över. Windstedt och dom killarna kanske kan ha nytta av den extra brädden när dom landar 720s i en halv meter puder men för oss dödliga som inte bara använder pisten som transportsträcka är 1080 tillräckligt mycker skida.

Kan tänka att många inte har samma men NÅN måste ju försvara 1080 som e en jävligt bra skida enligt mej iaf.

Hade gött !

Jo 1080 är en riktigt bra skida, har åkt på den nu ett tag och är nöjd. Men BC.n ska vara riktigt bra över allt vad jag hört och bredden ska inte vara nån nackdel i parken. 1080 är ju inte alltför bra i långsväng när de går fort tycker jag... Sen för att jämföra de båda två så förutsätter de ju självklart att du själv har åkt på båda?

Det är självklart att jag har testat båda. Men för någon som väger runt 70 kg (väger själv 70) så tycker jag att bärigheten utanför pisten är riktigt bra med 1080. Vad det gäller BC:n i backen så är den ju inte så värst mycker stabilare, den skillnaden som är beror ju just på att det är en något större skida rent mått och viktmässigt. Man kan ju vända på resonemanget o säga att BC:n är sämre i kortsväng.
Det jag vill säga är att det är i stort sett omöjligt att säga vilken skida som är "bäst".
Jag kan hålla med mång om att rossignolen är coolare eller vad man ska säga, men vilken skida man ska köpa beror ju egentligen bara på tycke, smak och körstil.

Tillbaka
Topp