Salomon 1080

Fyrken

Ny medlem
Salomon 1080
Halu!

Ni som har lite koll kan kanske ge mig en hjälp om vilken längd som passar mig. Väger 78 kg, 188 cm.

Ska ha den nya 1080 silver, dvs 171 (eller vad det är) cm. Räcker den till? Är absolut ingen expert på varesig åka eller hoppa med är en glad amatör som tröttnat på enbart piståkning. Ska dessutom åka lite löst, om tillfälle ges, på dem. Vill inte köpa en läng som blir svår för mig att kontrollera pga. längden, men inte heller för kort!
Åkte förra året på Fischer Airstyle 163 som var kanon. Har dock lagt på mig lite som jag inte vill tappa och väger lite mer nu.
1080 är ju även bredare än Airstylen vilket borde göra sitt i det lösa!

Tacksam!
Erik

Salomon 1080
låter nästan som att 181 är bättre för dig. fast det beror ju på om det blir mest jibb eller mest puder...

Salomon 1080
Ok!
Tack för era inlägg!
Men vad tjänar jag respektive förlorar jag med de olika längderna?
Blir nog mest jibb eftersom jag inte är i alperna så ofta... ska förhoppnigsvis dit en vecka iår (denna säsongen) samt kanske en vecka i sverige plus nån weekend...
Gillar pipen...!

Erik - tacksam vilsen kille i längddjungeln

Salomon 1080
Enda anledningen till att köpa de kortare skidorna är ifall du ska åka mycket kortsväng. Eftersom det inte låter som det är det som du ska utnyttja skidorna till mest ska du defenitivt köpa 181 skidorna..

Salomon 1080
Misstänker att skidan inte är den ultimata off pist skidan eftersom bindningarna kommer vara mittmonterade.
Den är däremot GRYMT skön i pipe och i gupp!

Har dock också hört från många håll att den kan spricka upp mellan belagen VÄLDIGT lätt..

Om salomon löst detta problem under sommaren eller ej vet jag inte.

Men som sagt. Skidan är ju aldeles FÖR skön att åka med! :)

-Johan

Salomon 1080
vill du åka fritt, så skippa dessa lagg, med närmare eftertanke, skippa dem i alla fall. Ärligt talat hur ofta kommer du att ladda eller landa baklänges?... Det finns massor med lagg som lämpar sig bättre för allt annat än denna skida gör (enbart fördelaktig vid stora hittar bakåt eller landningar, eller i pipen) nämligen. För friåkning och pist är de helt åt skogen... Det är som man säger till brädåkare som kör "Duckstance" på 2000 talet: varför sabba all annan åkning bara för att kunna eventuellt rippa lite bättre i pipen? (när det ändå bara är typ 5 % av alla skidåkare som är så pass bra på att åka, eller åker tillräckligt mycket för attt bli så bra).

hare

Salomon 1080
Den nya Airstylen har 111-79-103 som mått medans den nya 1080 har 114-80-108. Inte så stor skillnad men han kanske gämför med den gammla Airstylen!
//oskar

Salomon 1080
Jupp, jag har fjolårets Airstyle...
Skulle beställa ett par 1080 181 från Salomon men kunde inte få dem innan vecka 6. De har 171 i lager... Klurar som bara den! Skulle ringa nästa vecka för besked!

Salomon 1080
Jag åker på den Airstyle som kom för två år sedan och med längd 163. Skulle önskat att skidan var några centimeter längre, men som jag brukar säga, heller för kort än för lång. Trots den ringa längden är jag faktiskt riktigt nöjd; det är en kanonskida, ju!

Jag skulle föreslå 1080 med längd 171 om du nu, liksom jag, var nöjd med dina Airstyles. Det låter som en alldeles lagom längd!

Tillbaka
Topp