Salomon 2012, hjälp!

Salomon 2012, hjälp!
ey alibrush, köp ett par ross s5 98 bc... Tror de blir perfekt för dig, inte för klumpiga i le parc eller i le pist, men ändå flowtation i le pudehr! KÖPKÖPKÖP
Sen skulle jag rekka att du borde ha ett par schizzåå! Jag har ett par på mina Alpha 2:or, bästa köpet i mitt liv alltså... Fan så jävla najs, jag var i Bad Gastein förra året, körde först offpist på förmiddagen, hade då bindningarna 2,5 cm bakom center, flyttade fram dem mittmitt på eftermiddagen och köttade park när le pudehr var uppkört... SÅ JÄVLA NAJS!

Salomon 2012, hjälp!
Timpolo sa:
Hej!

Med tanke på att det redan finns en tråd angående de här skidorna kändes det onödigt att starta en ny tråd, tänkte att jag kunde låna tråden lite istället.

Lite info om mig:
- Ålder: 17 år
- Vikt: 60 kg
- Längd: 177cm
- Åkstil: Har tänkt att åka: 60% Park, 20% Puder , 20% pist (Så mycket park det som möjligt)
- Erfarenhet: Har åkt med ett par snowblades med förstora pjäxor 1gång, dvs har ingen stor erfarenhet...

Nu är det så att jag har tänkt att köpa mina första skidor! : ) Jag har kollat lite på Salomon 2012 och med Marker Griffon bindningar från Sport Condrad. Det verkar vara en lätt kombination med tanke på min vikt samt att priset inte var så farligt : 369,00 €.
Undrade först och främst vilken längd jag borde ha på skidorna med tanke på att skidan både har twintip och rocker, samt förhållande till min erfarenhet. Enligt Freerides längdguide skulle jag ha 162cm, men känns som det kanske skulle bli lite väl kort då jag antagligen kommer växa lite till samt att jag sakta men säkert kommer att gå upp mer i vikt då jag styrketränar, skidorna finns ju som sagt i 171cm men det kanske istället blir för långt för mig. Vill ju kunna ha skidorna ett tag framöver samt att de ska vara lekfulla och lätta att hantera då jag har tänkt att köra mycket park.

Bindningarna verkar klara min vikt mycket väl och har inte hört något dåligt om dom, hade tänkt att de skulle vara monterade på mitten av skidorna. \"Dead center\"

Har ni andra synpunkter eller förslag mm. så säg gärna dom, tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Timmy Elfström
ey brush detta verkar jävligt dumt om jag ska vara ärlig... Köp inte några skidor förrän du kan åka dem... Mycket bättre att du åker upp och hyr ett par skidor ett par veckor så du lär dig... SEN kan du köpa dig ett par skidor... Jag menar, hur najs är det att komma med ett par sprojlans nya 2012 och sen kan du inte åka för fem öre? Inte så najs.

Salomon 2012, hjälp!
R-R sa:
ey alibrush, köp ett par ross s5 98 bc... Tror de blir perfekt för dig, inte för klumpiga i le parc eller i le pist, men ändå flowtation i le pudehr! KÖPKÖPKÖP
Sen skulle jag rekka att du borde ha ett par schizzåå! Jag har ett par på mina Alpha 2:or, bästa köpet i mitt liv alltså... Fan så jävla najs, jag var i Bad Gastein förra året, körde först offpist på förmiddagen, hade då bindningarna 2,5 cm bakom center, flyttade fram dem mittmitt på eftermiddagen och köttade park när le pudehr var uppkört... SÅ JÄVLA NAJS!
Måste mecka den! Jah bless, Ganja farmer

Salomon 2012, hjälp!
koppen89 sa:
2012 är en avancerad skida ja, men däremot inte svårkörd på något sätt.

Skidan kommer INTE kännas som väldigt lång, då det är väldigt mycket rocker i den, den kommer faktiskt kännas väldigt kort, och kommer vara väldigt lätt att svänga runt med.
Ska du ha 2012 så ska du ha 179.
Vi i uthyrningen tar alltid upp till hakan-näsan/ögonen i längd när vi hyr ut till nybörjare.
Men denna skida har ju twintip, så du kan räkna bort ca 8cm, dvs den kommer gå upp till hakan på dig.

Sen som jag skrev så kommer ju inte mer än 70% av skidan ha kontakt med snön, då det är en del rocker i dom.
Dom kommer definitivt inte bli för långa för dig.

Hoppas det hjälper.
Okej, tack för ett mycket bra svar! Det underlättar väldigt mycket!
Då blir det ett par 2012 i 179cm med Marker Griffon från tysken ; )

Salomon 2012, hjälp!
Hej igen!
Skulle beställa 2012 från tysken men ack den var slut, hur långt tid tror ni det tar innan de får in den igen?
Jag ska som sagt åka till Argentiere vecka 1, ska jag vänta eller ta något annat alternativ? Tänker i så fall på tex: K2 revival (verkar vara lik 2012) eller något mer puder/offpistbetonat som S3, alternativ, tips...?

Salomon 2012, hjälp!
K2 revival ska tydligen vara mjukare än 2012. Var inne och klämde på revival och den kändes faktiskt ganska mjuk och lekfull. Dock har den inte alls samma utpräglade rocker som 2012 har. Men jag tror säkert att det är en bra parkskida. K2 har även en annan twintp iår som du kan kika på lite. kommer inte på vad den heter i skrivande stund men den ska tydligen vara snäppet under revival. Dominant eller nåt heter den. Klämmde lite på den och konstaterade att den var för mjuk för mig då jag väger 92 kg. nu vet jag ju inte vad du väger exakt men det kanske skulle vara ett alternativ att kika på. dock vet jag inte om den skidan har rocker !

Salomon 2012, hjälp!
Fiddeponken sa:
K2 har även en annan twintp iår som du kan kika på lite. kommer inte på vad den heter i skrivande stund men den ska tydligen vara snäppet under revival. Dominant eller nåt heter den. Klämmde lite på den och konstaterade att den var för mjuk för mig då jag väger 92 kg. nu vet jag ju inte vad du väger exakt men det kanske skulle vara ett alternativ att kika på. dock vet jag inte om den skidan har rocker !
Den har jib rocker och heter K2 Domain, kanske ett alternativ men är det någon som testat S3 i parken?

Salomon 2012, hjälp!
Rydellarn sa:
Hej igen!
Skulle beställa 2012 från tysken men ack den var slut, hur långt tid tror ni det tar innan de får in den igen?
Jag ska som sagt åka till Argentiere vecka 1, ska jag vänta eller ta något annat alternativ? Tänker i så fall på tex: K2 revival (verkar vara lik 2012) eller något mer puder/offpistbetonat som S3, alternativ, tips...?
I mitten ac December.

Salomon 2012, hjälp!
Oscar-Tegni sa:
Timpolo sa:
Okej, tack för ett mycket bra svar! Det underlättar väldigt mycket!
Då blir det ett par 2012 i 179cm med Marker Griffon från tysken ; )
Bra val. Du kommer bli nöjd.
Har ändrat mig nu. Blir inte Salomon 2012, utan blir istället K2 Domain 179cm med Griffon bindningar.
Hört mycket illa om Salomons skidor, framför allt på Newschoolers, detta var inte därför jag valde att byta skida men har vart och känt och klämt lite på K2 Domain och fastnade för den istället. Hört mycket bra om de skidorna också.

Om detta byte skulle kännas väldigt dumt förklara gärna varför då.
Tack för all tidigare hjälp!

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
Timpolo sa:
Har ändrat mig nu. Blir inte Salomon 2012, utan blir istället K2 Domain 179cm med Griffon bindningar.
Hört mycket illa om Salomons skidor, framför allt på Newschoolers, detta var inte därför jag valde att byta skida men har vart och känt och klämt lite på K2 Domain och fastnade för den istället. Hört mycket bra om de skidorna också.

Om detta byte skulle kännas väldigt dumt förklara gärna varför då.
Tack för all tidigare hjälp!
Jag är ju inte den som vill vara den men jag tycker nog att du borde lyssna på de här som säger att det är fel väg att gå att köpa dyra lagg när du inte har en jävla aning om vad det är du vill göra med skidorna.
så som jag förstår dej så har du så lite erfarenhet att det är helt möjligt att du överhuvudtaget inte kommer gilla skidåkning. Cykling, kanske är din grej!

Köp en världsmästarcykel, gärna fixerad. riserstyre, avsågat 30 cm. brooks-sadel. korgar behöver du inte. skaffa cykelkeps.

(eller hyr ett par skidor när du är i krokarna av en OK skidanläggning. jag rekommenderar ett par vanliga lagg, hoppa rockers och annat tjafs, du kommer inte ha någon som helst nytta av den än på ett par år i alla fall och då handlar troligtvis skidor om något helt annat än vad de gör i dag.)

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
om du inte kan bestämma dig hur du ska montera dem kör något mellanting? sen är det liksom nio dagar i frankrike och resten sverige.. skulle kört mitt bara för att det skulle suga sååååååååå hårt om snön va risig där.. sen om det är powdelapowdela så kan du ju alltid åka switch?

nilshannes2 sa:
Jag är ju inte den som vill vara den men jag tycker nog att du borde lyssna på de här som säger att det är fel väg att gå att köpa dyra lagg när du inte har en jävla aningom vad det är du vill göra med skidorna.
så som jag förstår dej så har du så lite erfarenhet att det är helt möjligt att du överhuvudtaget inte kommer gilla skidåkning.hyr ett par skidor när du är i krokarna av en OK skidanläggning. jag rekommenderar ett par vanliga lagg, hoppa rockers och annat tjafs, du kommer inte ha någon som helst nytta av den än på ett par år i alla fall och då handlar troligtvis skidor om något helt annat än vad de gör i dag.
var snäll gör såhär timpolo

Salomon 2012, hjälp!
nilshannes2 sa:
(eller hyr ett par skidor när du är i krokarna av en OK skidanläggning. jag rekommenderar ett par vanliga lagg, hoppa rockers och annat tjafs, du kommer inte ha någon som helst nytta av den än på ett par år i alla fall och då handlar troligtvis skidor om något helt annat än vad de gör i dag.)
Hur menar du nu?
En av fördelarna med rocker är ju just att den gör skidor väldigt lättåkta!
Det finns ju sjukt mycket fördelar med rocker som nybörjare, då man mycket lättare vrider runt skidor med rocker, man får en mer lätthanterlig skida i slask snö etc..
Rossignol och andra skidtillverkare har ju i år släppt flera av sina smala carving/allmountain skidor med rocker, just för att det ska bli lättare för nybörjare att lära sig åka skidor!

Visst, nu förstår jag självklart hur du tänker när du skrev det där, och jag tycker inte heller han ska göra det, men ville bara hojta till om att det inte riktigt stämmer!

Nu till Timpoloo: ska du köpa några skidor sså tror jag nog att du kan få mer kul på en lite mer traditionell skida!
Men om du nu ska ha någon av dom du tänker på så se bort ifrån Revival, utan ta 2012, den kommer funka mycket bättre för en nybörjare.

Salomon 2012, hjälp!
Ja, jag kanske bara är gammalmodig men jag anser att det är bäst att lära sig åka på kant och skapa sej ett självförtroende och en skidåknings-allmänbildning först.
När man väl gjort det har man en bra grund att bygga vidare på, oavsett vilken typ av skidåkning man vill syssla med.
Jag anser att en sådan grund byggs bäst och enklast på ett par skidor mer avsedda för mer traditionell piståkning.
(hyrskidor kan man få helt hyffsade på de flesta platser numera)

Visst, skidorna kommer vara pissfula men du kommer inte se ut som en idiot i liftkön som du hade gjort med ett par park/freeride lagg och absolut ingen know-how i backen.
(du kommer se ut som en turist i stället men det är ju i alla fall ärligt)

(jag älskar fet och kursiv-funktionerna ;) )

Salomon 2012, hjälp!
nilshannes2 sa:
Ja, jag kanske bara är gammalmodig men jag anser att det är bäst att lära sig åka på kant och skapa sej ett självförtroende och en skidåknings-allmänbildning först.
När man väl gjort det har man en bra grund att bygga vidare på, oavsett vilken typ av skidåkning man vill syssla med.
Jag anser att en sådan grund byggs bäst och enklast på ett par skidor mer avsedda för mer traditionell piståkning.
(hyrskidor kan man få helt hyffsade på de flesta platser numera)

Visst, skidorna kommer vara pissfula men du kommer inte se ut som en idiot i liftkön som du hade gjort med ett par park/freeride lagg och absolut ingen know-how i backen.
(du kommer se ut som en turist i stället men det är ju i alla fall ärligt)

(jag älskar fet och kursiv-funktionerna ;) )
Du kan ,hör och häpna, även lära dig att carva med ett par rockertwintip. Visst, de är frammonterade och har inte helt det kantgreppet som vissa eftersöker, MEN det går. I tillägg så får du ju en skida som blir mer allround och mer lätthanterlig om snön skulle bli sämre under dagens gång.

Skit i hur andra uppfattar dig i backen (turist, idiot) så länge du har kul?

Salomon 2012, hjälp!
Självklart kan man lära sig åka skidor på ett par rockertwintiplagg men jag kan omöjligen se att det inte finns skidor som är bättre för det.
Dessutom skulle jag vilja framhålla ekonomin igen. Ofta(observera gärna att jag inte säger alltid) kommer du kunna få ett par mer traditionella skidor billigare än mer speciella anordningar såsom rockertwintipskidan i det här fallet till exempel.
Billigheten är en fördel då killen i fråga, som jag ser det, inte kan vara säker på att han kommer gilla skidåkning överhuvudtaget. Dumt att slänga pengar i sjön.

Jag ser för övrigt inte att en åkare som har stått en gång på ett par snowblades som enda erfarenhet av skidåkning är i behov av Rocker.
Twintip kan jag tänka mej att han skulle använda nån gång då och då(alltid sköjj att åka baklänges litegrann, tycker de flesta oavsett skidkunnande) men det kommer knappast heller vara någon egenskap som kommer göra en avgörande skillnad för skidandet.

Det kommer plogas, sen kommer det sladdas och efter det kommer det(förhoppningsvis) carvas.
Jag förstår argumentet att det är lätt att åka rocker. Visst, men är det rätt sätt i början? det tror jag inte.

Om det nödvändigtvis ska köpas skida,
1. köp en enkel, billig skida.
2. Lär dej åka.
3. Bestäm sedan om du är mest sugen på att carva pist resten av livet, shredda park eller pumpa puder (eller för all del alltihop).
4. Släng/sälj dina gammla värdelösa lagg från punkt 1.
5. Köp de skidor som gör det du bestämde dej för i punkt 3.

Senast ändrad:
Salomon 2012, hjälp!
Om det nödvändigtvis ska köpas skida,
1. köp en enkel, billig skida.
2. Lär dej åka.
3. Bestäm sedan om du är mest sugen på att carva pist resten av livet, shredda park eller pumpa puder (eller för all del alltihop).
4. Släng/sälj dina gammla värdelösa lagg från punkt 1.
5. Köp de skidor som gör det du bestämde dej för i punkt 3

WORD !

Salomon 2012, hjälp!
Wall of text:

Jag kan hålla med om att det är lite onödigt att köpa nya dyra skidor om man inte har någon som helst aning om vad man ger sig in på.
Så var det när jag började med just cykling, fast då köpte jag en billig skitbmx och började på, men hade inte en aning om vad jag gav mig in på. Efter en vecka gick cykeln sönder och kände redan att jag ville ha något nytt.
Köpte en ny bmx, men inte efter en veckas tid, som var lättare och bättre. Jag kunde ju lika med köpt den bra hojjen direkt och lärt mig den, ist för att ta sönder den billiga skiten och sedan ändå köpa nytt.

Så var det när jag spelade Hockey med, började med skit men fick sedan köpa bättre grejer som gjorde allt mycket lättare. Så jag känner bara att det kan vara värt att köpa bra grejer direkt och lära sig åka på det, istället för att i detta fall hyra ett par gånger och ändå sedan vilja köpa nytt. Kommer ju fortfarande se ut som en idiot i liftkön med ett par nya Salomon 2012/ Domain eller med ett par hyrskidor. Skiter i hur andra uppfattar mig, jag åker och kommer åka för att det är kul.

Sen kan det ju vara bra att hyra ett par gånger för att just se vad som passar mig, det håller jag med om, men är övertygad om att jag kommer hålla till mest i parken (i alla fall denna säsong) har många bra åkare till kompisar som kan hjälpa mig med den biten, samt kanske lite offpist. Sen om jag inser efter några år att parkåkning inte är min grej det kan jag ju inte veta nu. Man måste börja någonstans för att se vad som passar en själv.

Kommer antagligen inte ha något behöv av varken rocker eller twintip i början men jag har ju då en bra skida att växa med, vill ju kunna ha dem ett tag, inte bara en säsong, för att sedan sen ändå köpa nya. Sen som koppen89 sa så verkar ju rockerskidor lättåkta vilket inte verkar helt fel för mig. Därför känns det värt att lägga pengar på det. Ekonomin som 17åring är ju kanske inte alltid den stabilaste, i alla fall inte för mig, men känner att det är värt att lägga pengar på bra grejer direkt, även om man inte vet riktigt vet vad man ger sig in på. Kan låta extremt dumt men så tänker jag, i detta fall.
Går ju alltid sälja om min det visar sig att min envishet om att alltid ha rätt skulle gå åt helvete.

Är bara väldigt trött på att jämt börja med skit som man sedan får byta ut/köpa nytt. Bara så jag tänker.

Salomon 2012, hjälp!
Bra resonemang, förutom då att en billig enkel skida inte innebär en skida som går sönder lätt.

Om du är så övertygad om att det är parkande du tänker hålla på med så finns det billiga, carvande twintip-lagg att köpa.
Satsa på att få tag på ett par bra pjäxor istället som du är bekväm med, i min erfarenhet förbrukar man skidor fortare än pjäxor så om du köper ett par bra är det mer än möjligt att du kan ha dem även till dina finskidor, i framtiden.

Jaja, du behöver inte lyssna på vad jag säger. ;)

Salomon 2012, hjälp!
nilshannes2 sa:
Bra resonemang, förutom då att en billig enkel skida inte innebär en skida som går sönder lätt.

Om du är så övertygad om att det är parkande du tänker hålla på med så finns det billiga, carvande twintip-lagg att köpa.
Satsa på att få tag på ett par bra pjäxor istället som du är bekväm med, i min erfarenhet förbrukar man skidor fortare än pjäxor så om du köper ett par bra är det mer än möjligt att du kan ha dem även till dina finskidor, i framtiden.

Jaja, du behöver inte lyssna på vad jag säger. ;)
Jag menar inte att ett par billiga lagg skulle gå sönder direkt utan själva bara principen, det har hänt allt för många gånger innan så börjar bli trött på det.

(Vet inte heller om jag vill köpa beggade skidor då de kan vara defekta osv, oftast är väll säljaren ärlig men har vart med om det innan. Det är inte så att jag måste ha det senaste och nya grejer utan man får vad man betalar för helt enkelt och nytt kan man oftast lita på) Du nämnde inte begagnat men ville bara påpeka det.

Är väl medveten om att man förbrukar ett par skidor bra mycket lättare än ett par pjäxor, speciellt vid parkåkning. Pjäxorna jag har tänkt att köpa är ett par Salomon Kreation, har provat dem, och anser att det är ett par bra pjäxor. Då jag anser att den pjäxan passar min fot och min kommande åkstil känner jag inget behov av ett par finare eller mer påkostade pjäxor, + att mina fötter fortfarande växer. (Kommer antagligen inte kunna ha pjäxorna nästa år men förhoppningsvis skidorna)
Är väll bättre att satsa på bra pjäxor och spara in pengar på ett par mindre bra skidor som du säger, men då Sport-condrad har ett väldigt bra paketpris på pjäxor, skidor och bindningar kan jag ju lika med köpa bra grejer direkt, för samma pris här i Sverige för ett par billiga lagg med bindningar + pjäxor.
Dock kan jag ju faktiskt köpa ett par billigare skidor på condrad med, då du inte menar att jag ska köpa billiga lagg just här i Sverige.

Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men så resonerar jag ; )

Salomon 2012, hjälp!
Är du verkligen säker att SPK passar din fot? Frågat en riktig bootfitter? Det sista du vill är att få en pjäxa som inte passar och få ont i fötter ben och tvingas att köpa en ny pga problemen. Pjäxan är det enda MAN inte ska spara in på.

Köp pjäxor hos en riktig bootfitter. Bara för att pjäxan känns skön betyder det inte att den sitter som den ska när man är ute i backen. Om du verkligen är 17 så brukar inte fötterna växa så värst mycket mer så du bör egentligen skaffa din en pjäxa som inte är en kompromiss mellan pris och passform.

Vilka skidor har du kollat på?

Salomon 2012, hjälp!
Bjo-rnR sa:
Är du verkligen säker att SPK passar din fot? Frågat en riktig bootfitter? Det sista du vill är att få en pjäxa som inte passar och få ont i fötter ben och tvingas att köpa en ny pga problemen. Pjäxan är det enda MAN inte ska spara in på.

Köp pjäxor hos en riktig bootfitter. Bara för att pjäxan känns skön betyder det inte att den sitter som den ska när man är ute i backen. Om du verkligen är 17 så brukar inte fötterna växa så värst mycket mer så du bör egentligen skaffa din en pjäxa som inte är en kompromiss mellan pris och passform.

Vilka skidor har du kollat på?
Ledsen för sent svar, haft mycket att göra.

Skrev fel ang pjäxorna, det är inte Kreation utan Kaid jag har provat. Har dock inte frågat en riktig bootfitter om de pjäxorna är rätt för mig men tyckte dock dom satt skönt och kände inga ömma punkter, men de behöver ju inte vara sköna i backen som du säger.

Bor i Tranås, ca 7mil norr om Jönköping så har väldigt långt till närmaste boofitter.
( Stockholm/Göteborg? andra förslag? )
Jag är väldigt säker på att jag är 17 år ja men jag har mest vuxit på längden så antar att jag kommer växa mer i övrigt iaf. Har väldigt små fötter förhållande till min längd/ålder.

Har kollat på K2 Domain, alla 3 längder och Salomon 2012, dock Salomon inte i verkligheten.
Lutar mest åt K2 just nu, vilken längd passar bäst till en 177cm lång oerfaren åkare?
Blivit rekommenderad både 159 och 179cm.
Dock förstår jag själv att 159cm blir för kort pga Rocker/Twintip, det ansåg inte säljaren på Intersport men han visste inte heller att skidorna hade jibrocker och var helt symmetriska (som står på dem) så varför ge råd om något man inte kan. Bra service!

Tillbaka
Topp