Salomon lord eller Head monster 82

Johanla

Ny medlem
Hej! ska köpa skidor och valet står mellan salomon lord och head monster 82. Har varit inne i massa olika skidbutiker och alla säger olika. Vissa säger att lorden är alldeles för mjuk för att den ska fungera bra i hård pist medan andra säger att den just är väldigt kul att åka med i pisten. Samma sak med monster 82, vissa säger att den är grym i pisten och även fungerar offpist. Tänkte därför kolla med någon här som verkligen har testat någon av skidorna och inte bara spekulerar som de gör i affärerna för att de "känns mjuka" där. Jag ska åka både pist och förhoppningsvis lite offpist också i vinter, men det är ju aldrig någon garanti så därför måste skidan fungera bra i pisten.

Vill du hellre ha ett par stickor som du kan jibba med så gör du på lorden. Om inte så lägger jag min röst på Monster. Den serien blir man inte besviken på.

Har testat Lord i i 185 cm:s utförande tyvärr enbart i pist under skidtestardagarna i Sälen. Jag blev väldigt positivt överraskad av pistegenskaperna, lättåkt, medium till långa svängar i hög fart klaras av utan fladder och med bra grepp om du inte är en riktig tungviktare. Själv väger jag ca 80Kg och är gammal tävlingsåkare och gillar hårdare skidor. Lorden kändes väldigt allround och troligen perfekta för "svensk offpist", dvs lite hårdare förhållanden än nere på kontinenten. Det lite långa "rocker" brättet gör att man troligen skall köpa dem lite längre än vanligt.

Kan bara instämma med gzon, mycket stabil skida i pist, fladdrar minimalt och går som ett tåg i mjuk pistsnö. En skida att lita på. Testade den för några dagar sedan i Trysil under en dag som inte fått så mycket lössnö då. Är bra sugen på att köpa den själv, men har inte testat Monster vilket jag borde innan det blir affär.

Nej jag har inte hunnit åka på dem än tyvärr, blir nog inte förrän tidigast i slutet av januari, så innan dess kan jag inte göra ett utlåtande.

Tillbaka
Topp