Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är inte den stora skruven mitt på tådelen en höjdjustering och AFD:n är rörlig precis som på ett par Diamir?Jarle sa:Nu vill jag ha en.
Äre det en vanlig AFD på den? Isf går den ju inte att köra med at-pjux.
Varför skulle det inte gå? Har ju gått på alla andra high end Salomon bindningar? Plus Jester med flera..Jarle sa:Nu vill jag ha en.
Ok, DIN stämmer inte då gummisulor, som det i regel är på at-pjux, har helt annan friktion än plast. Jestern har alltid haft rörlig afd (fixerad i år? minns inte det...)Hasse_Lindborg sa:Varför skulle det inte gå? Har ju gått på alla andra high end Salomon bindningar? Plus Jester med flera..Jarle sa:Nu vill jag ha en.
Sen när är det någon på detta forumet som bryr sig om det löser ut eller inte? Alla verkar ju köra med LOOK P18Jarle sa:Ok, DIN stämmer inte då gummisulor, som det i regel är på at-pjux, har helt annan friktion än plast. Jestern har alltid haft rörlig afd (fixerad i år? minns inte det...)Hasse_Lindborg sa:Varför skulle det inte gå? Har ju gått på alla andra high end Salomon bindningar? Plus Jester med flera..Jarle sa:Nu vill jag ha en.
Jag kände på ett par i Norge. Ser oki men skulle vara kul och testa. Det känns som ett bra alternativ i alla fall!Gammel_Dansk sa:Nån som har sett eller testat denna?
http://runmfd.com/
Jag satt faktiskt bara och väntade på den första P16 skulle börja gnälla över att den bara går till DIN 16...Hasse_Lindborg sa:Sen när är det någon på detta forumet som bryr sig om det löser ut eller inte? Alla verkar ju köra med LOOK P18![]()
Jag har hört liknande från en amerikansk kille på TGR som testat utlösningen med både gummisula och vanlig alpinsula, skillnaden var minimal. Osäker med vilken bindning det var, det kan ha varit flera olika till och med. Det intressanta är väl om folk håller på och lägger energi på en grej som egentligen inte spelar någon som helst roll eller inte.Hasse_Lindborg sa:Vi mätte vridmomentet på BD Factory pjäxan efter den där konstiga Schweiska försäkrings skalan och med AT sulan så var det faktisk inte så mycket som skiljde som man tror om resten av bindningen är rätt inställd. Har för mig att det var -0,5 på min 914 efter min vikt och med AT-sulan som skiljde från den vanliga sulan. Men det var 3 år sedan så jag kanske inte minns rätt.
Så sant.. Jag hoppar i vattnet istället ett par timmar till dåGlisseur sa:Jag har hört liknande från en amerikansk kille på TGR som testat utlösningen med både gummisula och vanlig alpinsula, skillnaden var minimal. Osäker med vilken bindning det var, det kan ha varit flera olika till och med. Det intressanta är väl om folk håller på och lägger energi på en grej som egentligen inte spelar någon som helst roll eller inte.Hasse_Lindborg sa:Vi mätte vridmomentet på BD Factory pjäxan efter den där konstiga Schweiska försäkrings skalan och med AT sulan så var det faktisk inte så mycket som skiljde som man tror om resten av bindningen är rätt inställd. Har för mig att det var -0,5 på min 914 efter min vikt och med AT-sulan som skiljde från den vanliga sulan. Men det var 3 år sedan så jag kanske inte minns rätt.
Kan inte, bänder på ett par Atomic AT-pjuck i ett par Rossbindingar...Hasse_Lindborg sa:Så sant.. Jag hoppar i vattnet istället ett par timmar till dåJag tycker att du skall ut och cykla lite nu Glisseur.
Mmm..håller med. Känns bara som att Salomon vill hoppa på tåget, som gick för typ 3 år sedan.LawndartGustav sa:Är intresserad men undrar en grej.
Med loctite på skruven till AFD, om man aldrig har haft sönder AFD, vad har denna bindning att tillföra nu när nya duke har förbättrats lite... ??
Att den är lägre?
Hur tänker ni?
Jo, konkurrensen är bra och det kommer leda till bättre produkter från både Marker och Salomon. Men - det känns lite för "lite" att bli så grymt exalterad över att den bara är lägre. Hade den dessutom varit markant lättare och med en helt ny och frän konstruktion så hade jag gjort i brallan lite (nu menar jag inte att jag vet hur detta skulle åstadkommas). Hur mycket lägre är den egentligen jämfört med Sir Duke?Glisseur sa:Konkurrens är väl alltid bra? Salomon borde rimligtvis ha funderat på hur dom kan göra en variant på Duke som är ännu bättre. En av anledningarna till att Solly dröjt såpass länge med sin variant är enligt dom själva för att dom ville vara helt säkra på att den är så robust att den till och med håller för att köra på Freeride World Tour med (deras ord, inte mina). I slutändan borde det även betyda att Marker pushas att utveckla Duken ytterligare och att Look förhoppningsvis gör en egen variant. Vi skidåkare blir vinnarna med bättre prylar och man kan ju hoppas att priserna blir lite lägre med.
Att Salomons AT-bindning är lägre ser jag som en stor fördel, jag gillar inte höga stackheights. Sen har den fördelen att man kan koppla mellan gå- och åkläge utan att klicka ur bindningen. Hur ofta det verkligen är till nytta på berget är däremot öppet för diskussion då dom allra flesta med den här typen av setup lär ta av sig skidorna för att ta av och på hudarna.
Att den är lägre är ett kraftigt säljargument (vad gäller mig).Glisseur sa:Att Salomons AT-bindning är lägre ser jag som en stor fördel, jag gillar inte höga stackheights.
Varför blir vi så exalterade när märke XX kommer med en puderskida som är 1 mm bredare än märke YY som redan funnits i två år med liknande rockerprofil? Av ungefär samma anledning antar jag... Principiellt har du ju helt rätt, skillnaden är minimal mellan Duke och Solly AT, och frågan är om det är en reell förbättring och om vi blir så mycket lyckligare skidåkare för den sakens skull. Svaret är säkert nej på den frågan. Däremot så gillar väl rätt många här och blir peppade av nya prylar, det är väl inte svårare än så.Heinz_p sa:Men - det känns lite för "lite" att bli så grymt exalterad över att den bara är lägre.
Det är inte samma hålbild. Sex skruvar under hälen, enligt bilder.rabbit sa:Om man kunde skruva av sina gamla salomonbindningar och skruva dit denna i samma hål skulle det vara en dröm.
Vet någon insatt något om hålmönstret?
/r
Eventuellt är fyra av de sex hålen samma, ser nästan så ut väl?mholm sa:Det är inte samma hålbild. Sex skruvar under hälen, enligt bilder.rabbit sa:Om man kunde skruva av sina gamla salomonbindningar och skruva dit denna i samma hål skulle det vara en dröm.
/r
Tror dock inte att avståndet mellan tå och häl är samma :/mtbkr sa:Eventuellt är fyra av de sex hålen samma, ser nästan så ut väl?mholm sa:Det är inte samma hålbild. Sex skruvar under hälen, enligt bilder.rabbit sa:Om man kunde skruva av sina gamla salomonbindningar och skruva dit denna i samma hål skulle det vara en dröm.
/r
Nej det stämmer nog. Man kunde ju hoppats...PNyberg sa:Tror dock inte att avståndet mellan tå och häl är samma :/mtbkr sa:Eventuellt är fyra av de sex hålen samma, ser nästan så ut väl?mholm sa:Det är inte samma hålbild. Sex skruvar under hälen, enligt bilder.
Dessutom så ser hålparen på touringbindningen ut att sitta med lika avstånd från skidans mitt, se bildPNyberg sa:Tror dock inte att avståndet mellan tå och häl är samma :/mtbkr sa:Eventuellt är fyra av de sex hålen samma, ser nästan så ut väl?
Finns det några mått på höjden på salomons bindning?Glisseur sa:Att Salomons AT-bindning är lägre ser jag som en stor fördel, jag gillar inte höga stackheights.
Du har helt rätt Glisseur, jag är likadan själv. Tyckte bara att denna bindningen var lite föööör lik en duke..menmenGlisseur sa:Varför blir vi så exalterade när märke XX kommer med en puderskida som är 1 mm bredare än märke YY som redan funnits i två år med liknande rockerprofil? Av ungefär samma anledning antar jag... Principiellt har du ju helt rätt, skillnaden är minimal mellan Duke och Solly AT, och frågan är om det är en reell förbättring och om vi blir så mycket lyckligare skidåkare för den sakens skull. Svaret är säkert nej på den frågan. Däremot så gillar väl rätt många här och blir peppade av nya prylar, det är väl inte svårare än så.
Man börjar med att sluta.dannedelphin sa:om man ska sätta in ess ski bindings i sammanhanget, vart börjar man då?
Haha! +1.PNyberg sa:Man börjar med att sluta.dannedelphin sa:om man ska sätta in ess ski bindings i sammanhanget, vart börjar man då?
Hasse nu har du slarvat, du måste mena Boomerang och EHP, alla Renegade görs för hand i SLC.Hasse_Lindborg sa:2005? Var det så sjukt länge sedan? Känns som förra året.
Och nej det är så klart man inte behöver vara i samma koncern för att snegla på varandra men lättare i samma fabrik(Boomerang och Renegade)
Och ska man se på två skidor som verkligen ser ut som varandra är det i så fall Boomerang och Ninthward CVP.dannedieharder sa:Hasse nu har du slarvat, du måste mena Boomerang och EHP, alla Renegade görs för hand i SLC.Hasse_Lindborg sa:2005? Var det så sjukt länge sedan? Känns som förra året.
Och nej det är så klart man inte behöver vara i samma koncern för att snegla på varandra men lättare i samma fabrik(Boomerang och Renegade)
![]()
CVP har bara andra mått på papperet, håller man en emot en boomerang så ser de identiska ut vad gäller mått/form. Ifall det finns konstruktionsskillnader vet jag inte dock, min gissning är att väldigt lite skiljer om något.PNyberg sa:Och ska man se på två skidor som verkligen ser ut som varandra är det i så fall Boomerang och Ninthward CVP.dannedieharder sa:Hasse nu har du slarvat, du måste mena Boomerang och EHP, alla Renegade görs för hand i SLC.Hasse_Lindborg sa:2005? Var det så sjukt länge sedan? Känns som förra året.
![]()
CVP är 1 mm bredare på alla punkter än boomisen men har i stort sett exakt samma radie ca 27m. Och de har samma fabrik.. eller rättare sagt. Elan gör deras skidor.
Då kanske du inte ska läsa trådar som handlar om nya prylar? Bara en tanke...The_teo sa:Vad less jag är på tech snack på FR! Vart är all stoke???