Salomon och Look´s nya turbindningar.

Nu vill jag ha en.
Äre det en vanlig AFD på den? Isf går den ju inte att köra med at-pjux.

Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Nu vill jag ha en.
Varför skulle det inte gå? Har ju gått på alla andra high end Salomon bindningar? Plus Jester med flera..
Ok, DIN stämmer inte då gummisulor, som det i regel är på at-pjux, har helt annan friktion än plast. Jestern har alltid haft rörlig afd (fixerad i år? minns inte det...)

Senast ändrad:
Som jag förstått det blir utlösningsvärdena helt felaktiga med AT-pjäxor även i jester då AT-sulorna är högre, oavsett om det är gummi eller inte. Den höjdskillnaden som är tror jag är för stor.
Visst att man kan få i pjäxorna i en vanlig bindning men det betyder inte att utlösningsfunktionen fungerar som den ska...

Jag tycker det ser us som om denna bindning har någon sorts rörlig AFD som liknar den på vissa px12 och px14.

En grej jag undrar är hur hälhöjaren är, typ som duke att man viker in den i ett läge och rakt upp i ett?

Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Nu vill jag ha en.
Varför skulle det inte gå? Har ju gått på alla andra high end Salomon bindningar? Plus Jester med flera..
Ok, DIN stämmer inte då gummisulor, som det i regel är på at-pjux, har helt annan friktion än plast. Jestern har alltid haft rörlig afd (fixerad i år? minns inte det...)
Sen när är det någon på detta forumet som bryr sig om det löser ut eller inte? Alla verkar ju köra med LOOK P18 ;)

Jag är väl medveten om att man måste räkna med en annan friktion på Touringboots jämfört med vanliga boots. Men som sagt det går ut märkt att köra med dessa i bland annat de flesta Salomon bindningar, Jester, Griffon tex. Man skall bara veta att man kanske inte skall ha DIN skalan på samma som i vanliga fall. Eller så får man räkna med lite knäskador. Vi mätte vridmomentet på BD Factory pjäxan efter den där konstiga Schweiska försäkrings skalan och med AT sulan så var det faktisk inte så mycket som skiljde som man tror om resten av bindningen är rätt inställd. Har för mig att det var -0,5 på min 914 efter min vikt och med AT-sulan som skiljde från den vanliga sulan. Men det var 3 år sedan så jag kanske inte minns rätt.

För övrigt så har ju en del Lange pjäxor gummi numera under tårna så just det där med gummit har nog inte så stor betydelse. Det är nog mer att de är högre och måste ställas in höjdmässigt som Gustav skriver när jag läser hans kommentar just nu.

Men då är det så att Jester skall justera sig själv i höjden är det meningen men om det funkar det vet jag inte ;)

Hasse_Lindborg sa:
Sen när är det någon på detta forumet som bryr sig om det löser ut eller inte? Alla verkar ju köra med LOOK P18 ;)
Jag satt faktiskt bara och väntade på den första P16 skulle börja gnälla över att den bara går till DIN 16... ;)

Hasse_Lindborg sa:
Vi mätte vridmomentet på BD Factory pjäxan efter den där konstiga Schweiska försäkrings skalan och med AT sulan så var det faktisk inte så mycket som skiljde som man tror om resten av bindningen är rätt inställd. Har för mig att det var -0,5 på min 914 efter min vikt och med AT-sulan som skiljde från den vanliga sulan. Men det var 3 år sedan så jag kanske inte minns rätt.
Jag har hört liknande från en amerikansk kille på TGR som testat utlösningen med både gummisula och vanlig alpinsula, skillnaden var minimal. Osäker med vilken bindning det var, det kan ha varit flera olika till och med. Det intressanta är väl om folk håller på och lägger energi på en grej som egentligen inte spelar någon som helst roll eller inte.

Glisseur sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vi mätte vridmomentet på BD Factory pjäxan efter den där konstiga Schweiska försäkrings skalan och med AT sulan så var det faktisk inte så mycket som skiljde som man tror om resten av bindningen är rätt inställd. Har för mig att det var -0,5 på min 914 efter min vikt och med AT-sulan som skiljde från den vanliga sulan. Men det var 3 år sedan så jag kanske inte minns rätt.
Jag har hört liknande från en amerikansk kille på TGR som testat utlösningen med både gummisula och vanlig alpinsula, skillnaden var minimal. Osäker med vilken bindning det var, det kan ha varit flera olika till och med. Det intressanta är väl om folk håller på och lägger energi på en grej som egentligen inte spelar någon som helst roll eller inte.
Så sant.. Jag hoppar i vattnet istället ett par timmar till då ;) Jag tycker att du skall ut och cykla lite nu Glisseur.

Klart det finns en mätbar skillnad eftersom gummi är mjukare än hårdplast och därför rimligtvis borde lite olika utlösningsegenskaper. Jag har däremot sett att mängder av bergsguider och friåkarproffs kör med ditlimmade gummisulor på sina alpinpjuck i vanliga bindningar utan att ägna speciellt mycket tanke åt hur det kan påverka utlösningsmekanismen. Det var mer det jag menade.

Med allt det sagt så ser det ut som att AFD:n är rörlig på Salomon/Atomicbindningen, precis som Gustav säger, och att tådelen är ställbar i höjdled. Jag borde få ett par för test om förhoppningsvis inte allt för länge, lovar att dra upp lite bilder och omdömen då.

Spyshot av Salomons variant:
fixation_rando_salomon2.gif

Är intresserad men undrar en grej.

Med loctite på skruven till AFD, om man aldrig har haft sönder AFD, vad har denna bindning att tillföra nu när nya duke har förbättrats lite... ??

Att den är lägre?
Hur tänker ni?

LawndartGustav sa:
Är intresserad men undrar en grej.

Med loctite på skruven till AFD, om man aldrig har haft sönder AFD, vad har denna bindning att tillföra nu när nya duke har förbättrats lite... ??

Att den är lägre?
Hur tänker ni?
Mmm..håller med. Känns bara som att Salomon vill hoppa på tåget, som gick för typ 3 år sedan.

Konkurrens är väl alltid bra? Salomon borde rimligtvis ha funderat på hur dom kan göra en variant på Duke som är ännu bättre. En av anledningarna till att Solly dröjt såpass länge med sin variant är enligt dom själva för att dom ville vara helt säkra på att den är så robust att den till och med håller för att köra på Freeride World Tour med (deras ord, inte mina). I slutändan borde det även betyda att Marker pushas att utveckla Duken ytterligare och att Look förhoppningsvis gör en egen variant. Vi skidåkare blir vinnarna med bättre prylar och man kan ju hoppas att priserna blir lite lägre med.

Att Salomons AT-bindning är lägre ser jag som en stor fördel, jag gillar inte höga stackheights. Sen har den fördelen att man kan koppla mellan gå- och åkläge utan att klicka ur bindningen. Hur ofta det verkligen är till nytta på berget är däremot öppet för diskussion då dom allra flesta med den här typen av setup lär ta av sig skidorna för att ta av och på hudarna.

Glisseur sa:
Konkurrens är väl alltid bra? Salomon borde rimligtvis ha funderat på hur dom kan göra en variant på Duke som är ännu bättre. En av anledningarna till att Solly dröjt såpass länge med sin variant är enligt dom själva för att dom ville vara helt säkra på att den är så robust att den till och med håller för att köra på Freeride World Tour med (deras ord, inte mina). I slutändan borde det även betyda att Marker pushas att utveckla Duken ytterligare och att Look förhoppningsvis gör en egen variant. Vi skidåkare blir vinnarna med bättre prylar och man kan ju hoppas att priserna blir lite lägre med.

Att Salomons AT-bindning är lägre ser jag som en stor fördel, jag gillar inte höga stackheights. Sen har den fördelen att man kan koppla mellan gå- och åkläge utan att klicka ur bindningen. Hur ofta det verkligen är till nytta på berget är däremot öppet för diskussion då dom allra flesta med den här typen av setup lär ta av sig skidorna för att ta av och på hudarna.
Jo, konkurrensen är bra och det kommer leda till bättre produkter från både Marker och Salomon. Men - det känns lite för "lite" att bli så grymt exalterad över att den bara är lägre. Hade den dessutom varit markant lättare och med en helt ny och frän konstruktion så hade jag gjort i brallan lite (nu menar jag inte att jag vet hur detta skulle åstadkommas). Hur mycket lägre är den egentligen jämfört med Sir Duke?

Glisseur sa:
Att Salomons AT-bindning är lägre ser jag som en stor fördel, jag gillar inte höga stackheights.
Att den är lägre är ett kraftigt säljargument (vad gäller mig).
Om man kunde skruva av sina gamla salomonbindningar och skruva dit denna i samma hål skulle det vara en dröm.
Vet någon insatt något om hålmönstret?

/r

Heinz_p sa:
Men - det känns lite för "lite" att bli så grymt exalterad över att den bara är lägre.
Varför blir vi så exalterade när märke XX kommer med en puderskida som är 1 mm bredare än märke YY som redan funnits i två år med liknande rockerprofil? Av ungefär samma anledning antar jag... Principiellt har du ju helt rätt, skillnaden är minimal mellan Duke och Solly AT, och frågan är om det är en reell förbättring och om vi blir så mycket lyckligare skidåkare för den sakens skull. Svaret är säkert nej på den frågan. Däremot så gillar väl rätt många här och blir peppade av nya prylar, det är väl inte svårare än så.

rabbit sa:
Om man kunde skruva av sina gamla salomonbindningar och skruva dit denna i samma hål skulle det vara en dröm.
Vet någon insatt något om hålmönstret?

/r
Det är inte samma hålbild. Sex skruvar under hälen, enligt bilder.

78a3eaa1_IMG_9924.jpeg

PNyberg sa:
mtbkr sa:
Eventuellt är fyra av de sex hålen samma, ser nästan så ut väl?
Tror dock inte att avståndet mellan tå och häl är samma :/
Dessutom så ser hålparen på touringbindningen ut att sitta med lika avstånd från skidans mitt, se bild

cff3f51e_IMG_9925.jpeg

Så är det inte på sollys/atomics övriga häldelar, där hålen under skistoppern sitter närmare varandra än de två hål längst bak.

Duke är 36 mm enligt Markers hemsida. Hittar inga mått på Salomon än så länge mer än att den ska vara lägre än det. En vanlig Jester är 22 mm för jämförelsens skull, en 916 17,5 mm.

Senast ändrad:
Av bilden att döma sitter hälhöjaren på skidan istället för, som på Duke, på själva häldelen.
Ser ut att vara svårt manuvreradmef staven..

Glisseur sa:
Varför blir vi så exalterade när märke XX kommer med en puderskida som är 1 mm bredare än märke YY som redan funnits i två år med liknande rockerprofil? Av ungefär samma anledning antar jag... Principiellt har du ju helt rätt, skillnaden är minimal mellan Duke och Solly AT, och frågan är om det är en reell förbättring och om vi blir så mycket lyckligare skidåkare för den sakens skull. Svaret är säkert nej på den frågan. Däremot så gillar väl rätt många här och blir peppade av nya prylar, det är väl inte svårare än så.
Du har helt rätt Glisseur, jag är likadan själv. Tyckte bara att denna bindningen var lite föööör lik en duke..menmen:) Rock on!

om man ska sätta in ess ski bindings i sammanhanget, vart börjar man då?

Hasse_Lindborg sa:
2005? Var det så sjukt länge sedan? Känns som förra året.

Och nej det är så klart man inte behöver vara i samma koncern för att snegla på varandra men lättare i samma fabrik ;) (Boomerang och Renegade)
Hasse nu har du slarvat, du måste mena Boomerang och EHP, alla Renegade görs för hand i SLC. :)

Det är mycket konstigt att Salomon/Atomic väljer att tom färgmässigt markera vissa delar så att bindningen VERKLIGEN ser ut så mycket Duke som det bara går. Det tydligaste exemplet är häldelen, där konstruktionen faktiskt skiljer sig en del.
Markers konstruktion bygger på en bärande metallram, eller vad man ska kalla det, som i grunden har samma funktionskomponenter som Look/Ross turntablebindningar. Inte i den horisontella rotationen då naturligtvis, men i den mån att häldelen sitter upphängd i och vertikalt roterar runt en axel som hålls fast i skidan via en bärande metallkonstruktion. För Marker var det vid tidpunkten för Dukes lansering en helt ny variant på häldel. Den implementerades sedan i det övriga sortimentet tillsammans med tådelen. Numera går det väl knappt, tack och lov, att hitta en Biometricbaserad tådel i Markers sortiment, i alla fall inte i de segmenten som är intressant.

Salomons häldel ser istället ut att i grunden vara konstruerad som deras befintliga modeller, med ett fjäderhus som bärande komponent i klassisk Salomonanda. Sen är den konstruktionen förstärkt med en yttre metalldel, som dock inte ser ut att vara vital för konstruktionen, utan den är just en förstärkning. Valet att göra den delen i en form som påminner om Duken är konstigt redan det. Att sen färgmarkera den i en avvikande, mycket synlig färg, är otroligt konstigt. De borde göra precis tvärtom, dvs att kopiera delar av Duken som fungerar bra, och sen dölja det så gott det går genom att välja ett annat färg- och formspråk. Bara att runda av formen på den metalldelen hade tagit bort delar av Dukeassociationerna och hade man dessutom valt en färg som inte lyfter den från bakgrunden (vilket ger Duke-vibbar, trots att den faktiskt INTE är friliggande som det ser ut vid en första anblick) hade gjort att ingen hade tänkt Duke när de såg häldelen. Då hade det istället sett ut som en Salomon på en platta som liknar Duke.

Tådelen är svårare att alternera ur en funktionssynpunkt. Nästan alla turbindningar som har samma grundkonstruktion med en låg liggande centerrotationsaxel för gåläget (dvs typ alla modeller utom Naxo eller bygelförsedda Silvretta) ser ganska lika ut. Man får helt enkelt inte plats med något annat om det ska gå att knata uppför med en bindning. Diamir och Duke är helt olika i funktion dock, även om formen påminner om varandra. Diamir kör en totalroterande utlösning medan Duke har individuellt rörliga vingar, som egentligen påminner mer om en Tyrolia, men med en vinklad fjäder. Salomon väljer att följa Duke här, som det ser ut i alla fall, men ändrar konstruktionen lite med längre vingar. Det HADE kunnat göra att den såg ut mer som en Salomon, som alltid har haft längre vingar. Det enda dom hade behövt göra vore att låna formspråk från en Driver-tå och vips så hade det sett ut som en Salomon. Nu gör de likadant här som med häldelen, dvs med avvikande färg markerar de karaktärsdrag som påminner om en Duke, och förstärker därmed intrycket av att det är en kopierad Duke.

Mycket, mycket underligt, framförallt för att bindningen faktiskt är ganska rejält annorlunda än Duken på många punkter.

Det är nästan så att man funderar på om det kan vara medvetet, för att Salomon ska kunna testa prototyper ostört. Den gemene åkaren kommer att uppfatta den bindningen som en Duke på berget, i alla fall tills Salomons egna koncept blir känt bland den större massan. Eller anser Salomon att Duken har så bra rykte att de vill att massan ska anse att det är en Duke, fast förbättrad på en del punkter? Visst, Duken är populär, och den har tagit Marker från något som i friåkarkretsar ansågs i det närmaste som ett skämt, till att vara ett av huvudalternativetn i bindningsdiskussioner. Det började med Duken, men fortsatte snart därefter med syskonen Baron, Jester och Griffon. Men i grunden baseras Dukens framgång snarare på att den har varit ensam i sitt segment än att den är oslagbart bra. Salomon kommer att gå in med dunder och brak i Dukes arena, det står helt klart. Och att då göra allt man kan för att likna den motståndare man har tänkt ta marknadsandelar från? Nej, hur jag än vrider och vänder på frågan, förstår jag inte hur Salomon har tänkt här i estetik och färgsättning.

Konstruktionsmässigt ser det mycket lovande ut tycker jag. Det enda som sticker lite i ögonen är den smala kontaktbasen i bakänden. Det finns ju ingen anledning att göra en bindning som är 70mm bred när alla kommer att använda den på skidor som är 100+ ändå. En bredare bas ger automatiskt en styvare kontakt med skidan. Rätt utformat hade det inte behövt bli tyngre heller.

Men... jag ser fram emot att få ta en testrunda, när det nu blir. Framförallt verkar produkten vara mycket väl testat innan den släpps. Salomon har väl lärt sig av Questgate.

Senast ändrad:
dannedieharder sa:
Hasse_Lindborg sa:

Och nej det är så klart man inte behöver vara i samma koncern för att snegla på varandra men lättare i samma fabrik ;) (Boomerang och Renegade)
Hasse nu har du slarvat, du måste mena Boomerang och EHP, alla Renegade görs för hand i SLC. :)
Och ska man se på två skidor som verkligen ser ut som varandra är det i så fall Boomerang och Ninthward CVP.
CVP är 1 mm bredare på alla punkter än boomisen men har i stort sett exakt samma radie ca 27m. Och de har samma fabrik.. eller rättare sagt. Elan gör deras skidor.

PNyberg sa:
dannedieharder sa:
Hasse_Lindborg sa:

Och ska man se på två skidor som verkligen ser ut som varandra är det i så fall Boomerang och Ninthward CVP.
CVP är 1 mm bredare på alla punkter än boomisen men har i stort sett exakt samma radie ca 27m. Och de har samma fabrik.. eller rättare sagt. Elan gör deras skidor.
CVP har bara andra mått på papperet, håller man en emot en boomerang så ser de identiska ut vad gäller mått/form. Ifall det finns konstruktionsskillnader vet jag inte dock, min gissning är att väldigt lite skiljer om något.

Vilket leder till den intressanta frågan, är det här vanligt bland skidtillverkare?
Att längderna inte alltid stämmer då det mäts lite olika och andra bortförklaringar känner vi ju till, men är det någon som har kontrollmätt bredden på skidorna? Stämmer de angivna värdena eller fuskas det här med? Det handlar ju oftast om millimetrar i skillnad mellan olika (års)modeller, är det enbart dekaltrimning? Kanske borde avhandlas i en egen tråd dock...

Alla mina tidigare skidor har alltid diffat någon mm här och där jämfört mot spec, jag tror att det till viss del handlar om att de görs i olika längder och måtten är korrekta för iaf en dem (den jag inte köpt...)

Vad less jag är på tech snack på FR! Vart är all stoke???

The_teo sa:
Vad less jag är på tech snack på FR! Vart är all stoke???
Då kanske du inte ska läsa trådar som handlar om nya prylar? Bara en tanke...

Men ok, Guardian 16 är det officella namnet på Salomons variant. Tracker 16 för Atomic. DIN 7-16.

Bild på en mer färdig prototyp:
Duke-killer-fra-ekteparet-Salomon-Atomic_fancybox.jpg

Tillbaka
Topp