Salomon q 115 i 178 cm längd?

pAcmAn1

Aktiv medlem
Hej,

Söker en offpistskida som jag kan stå på lite mer med än mina nuvarande DPS 112 Wailer. Har även ett par slitna Elan Boomerang.
Är sugen på Salomon Q 115 men tycker att 188 cm är lite lite för långa. Kan åka på dem men känner att det är lite onödigt mycket skida och att det inte blir kul i längden.
Har därför funderat på om 178 är ok eller om de blir för korta. De har kortare radie vilket jag ser samtidigt kan göra den mer lekfull än 188'an.

Jag är själv 174 cm och väger 77 kg och ligger i gränslandet mellan avancerad och expert, åkt i 40 år. Brukar ha skidor mellan 181-184 cm.

När jag åkte med en guide i Chamonix v3 så var han ungefär lika lång som mig och körde med 178 cm i längd....därav mina funderingar.

Vad tror ni på forumet?

Vill du 'stå på' mer men samtidigt ha en mer lekfull skida..? Låter lite motsägelsefullt tycker jag.

Q115 är ju en offpistskida med en karaktär som ska passa de flesta, sticker inte ut åt nåt håll och är mitt mellan stå på och lekfull.

Tycker du ska kolla in andra skidor om du hamnar mellan storlekarna, det finns ganska mycket att välja på. Har du provat nåt annat som du gillar?

Edit: din kroppslängd har ingen särskild inverkan på skidans längd. Din vikt däremot, har ganska stor inverkan på valet av skida.

Senast ändrad:
178:an blir roligare. Är själv 173 och kör 177-skidor. Har kört upp till 191, men då blir det mer åka godståg

Jag vill ha en skida som jag kan stå på med men som samtidigt funkar i skog och kan hanteras i trånga och trixiga partier.......därav att jag funderar på kortare längd.

Är även nyfiken på Movement Superturbo evo. Men vart kan jag köpa dem? Någon som vet.

Jag åker 192 tiprocker telis i skog, med dom här fixar du lätt 188 och får fartstabiliteten på köpet

Fick i en annan tråd veta att Movement kan finnas hos Sportmaffian i Funäsdalen, vet inte vad de kan tänkas ha för utbud.

Tycker du ska testa Rossignol Super7, funkar fint i ganska hög fart, flyter bra i puder. Lättsvängd i alla situationer, helt ok i pist. Du kan dessutom kapa av några centimeter med bågfilen om du vill. Mkt trevligare skida än Q115.

Med dina specar så är jag osäker på om det är rätt att gå ned till 178 eller nej, det är jag inte, det är 188 du ska ha ;). Som tidigare nämnts så spelar din längd inte så stor roll i det här mer än för din egen känsla. Skidorna vet inte om du är två meter eller 1 och 30. De känner istället av de krafter som skapas av bl.a vikt och åkhastighet.

Vad gäller skidorna i sig så har de ett rätt kraftigt indrag av skärningen frampå vilket gör att den känns mer lättmanövrerad än den faktiska längden. Är själv i normalt läge 172/65 och skulle inte drömma om att ta 178an.

Det finns många skidor som är köttigare än 115, men jag upplever den precis som det du söker. En skida som på pappret är åt chargerhållet, men på den klart lekfullare delen av den skalan.

Vad gäller trånga och trixiga utrymmen så kanske det kan vara värt att kika på ngt med tailrocker istället. R2 108 finns ju i 182 cm. Du tappar förvisso ngt stuns i tailen och den är ngt smalare än 115 men du får en lekfullare skida som blir lättare att vrida loss om det behövs.

Nåja, jag tror fortfarande att 188 i Q115 kommer bli kalas.

//Jens, tech-rep Salomon

Är själv 174 och väger 70. Kör på Q115 188 - skulle inte vilja köra kortare. De känns ganska korta eftersom de är såpass mittmonterade som de är ihop med skapligt mycket rocker.
Köp denna eller möjligtvis längre, inte kortare skulle jag säga.

Tillbaka
Topp