Salomon Q85/Q98 vs X-drive 8.3

Larssor

Medlem
Jag tänkte passa på att köpa skidor nu när vårrean är igång:) och har kollat på Salomons Q85 resp X-drive 8.3. Funderar även på om ett alternativ kan vara Q98? Jag har inte åkt på några år och skulle väl klassa mig som medelgod åkare idag. Kommer att befinna mig mestadels i pist men vill även kunna ta mig utanför ibland. Vilken skida rekommenderar ni? Och vilken längd? Är 185 cm och väger ca 70kg. Q85 finns i 174 och 181 cm, X-drive nåt liknande.

Senast ändrad:
Tjena,

Q och X-drive är ju tämligen olika skidor. Jag skulle vilja säga att x-driven är en renodlad pistskida medan q-85 är den smalaste skidan i allmountain-serien Q. Ju bredare desto mer fokus på mjuksnö och tvärtom. Fördelen som jag ser det i ditt fall med Q-85 jmf med x-driven är shapen på skidan med tiprockern och den indragna skärningen vilket kommer göra den bättre de dagar du åker utanför pisten och även på eftermiddagen när det börjar bli lite uppåkt. På morgonen i nypistat så kommer dock x-driven vara bättre. Du får helt enkelt avgöra vad du tycker är viktigast, jag tänker nog att Q är bättre än x-drive i ditt fall och skulle inte tveka på 181-längden.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Kommer säkert att åka mer i pist än utanför. Är skillnaden så stor att jag ska satsa på två par :)

Det enkla svaret? Ja, skillnaden är så stor. Bör du satsa på fler par? Möjligt men beror på ekonomi och antal åkdagar. Q98 är bra och kanske bäst om du vill ha ett par med sikte på att åka mer och mer utanför. Q85 känns mest rätt efter din beskrivning idag. Om två par? Tja, kanske x-drive och q105 eller qst106 som kommer nästa vinter.

Tillbaka
Topp