Salomon QST-85

JonteW

Ny medlem
Salomon QST-85
Hejsan,

Jag har lite funderingar kring dem nya QST-85,
Är det en bra skida om man vill åka 60 pist och 40 offpist.
Eller ska man avancera till 106an rätta mig om jag har fel.

Är en relativt erfaren skidåkare men aldrig stått på ett par QST. Så hade varit skönt att få tips.

Med vänlig hälsning,
Jonathan.

Salomon QST-85
Inte qst. Valde Nordica Enforcer i 93 mm till dottern eftersom jag själv har enforcer 100. Qst lär vara lite bättre offpist/bättre lyft jmf enforcer som är mer stabil. Lite Aftonbladet eller Expressen.

Salomon QST-85
Salomon QST-85
Kör du mkt skog är det lättare att få runt en kortare skida men eftersom du tänker köra mest pist säger jag ändå 185 cm. Med längre skida får du mer bärighet.

Senast ändrad:
Salomon QST-85
Fredrik66 sa:
Kör du mkt skog är det lättare att få runt en kortare skida men eftersom du tänker köra mest pist säger jag ändå 185 cm. Med längre skida får du mer bärighet.
Nu har jag något att fundera på.

Tusen tack Fredrik för info’n och hjälpen.

Återkommer vad det blir??

Salomon QST-85
JonteW sa:
JonteW sa:
Fredrik66 sa:
Skulle gå på 92 mm. Då har du fortfarande nästan en pistracer men klarar uppkört och offpist bra.
Det tackar jag för. Hur är skidan? Något du åkt på?
Är ca 180 vad ska jag köra på då?
177 eller 185?
Jag hade helt klart kört på 185, och Vill du köra 80/20 pist/offpist hade jag kört på 92, har du som mål med 60/40 så hade jag kikat på 99 :)

Salomon QST-85
Tottek sa:
JonteW sa:
JonteW sa:
Det tackar jag för. Hur är skidan? Något du åkt på?
Är ca 180 vad ska jag köra på då?
177 eller 185?
Jag hade helt klart kört på 185, och Vill du köra 80/20 pist/offpist hade jag kört på 92, har du som mål med 60/40 så hade jag kikat på 99 :)
Blir nog 92orna nu denna säsongen iallafall sen i värsta fall får jag köpa nya skidor till nästa... (attans va synd...;).)

Salomon QST-85
Det beror ju lite på var du tänker åka, om det är mest i Sverige funkar säkert 92:orna bra, om det är i alperna skulle jag definitivt gå upp i bredd

Salomon QST-85
Fatboy sa:
Det beror ju lite på var du tänker åka, om det är mest i Sverige funkar säkert 92:orna bra, om det är i alperna skulle jag definitivt gå upp i bredd
Alltså saken är den att jag ska åka i både Sverige och alperna. Men blir nog 92:orna i år iallafall :)

Salomon QST-85
Du kan ju alltid hyra skidor men jag tror inte 92:orna kommer vara roliga i alperna om du har tur och får ett dump på en halvmeter, det är väl ändå det man hoppas på?.

Salomon QST-85
Tillbaka
Topp