Salomon qst pro 120 vs xpro 120

AndreasEriksson

Ny medlem
Hej

Har ett bekymmer. Har varit hos en bootfitter i Idre och han föreslog dessa två pjäxor för mig. Jag åker främst pist men känner att jag vill utforska mer offpist framöver. Båda pjäxorna passade grymt bra o butik med liten fördel qst modellen.

Min oro är att qst 120 inte kommer fungerar lika bra i pisten som xpro när jag vill trycka på ordentlogt men samtidigt vara mer allround om jag vill ge mig ut på lite mer offpist.

Är xpro ett bättre val för mig? Gillade verkligen qst modellen.

Ska tilläggas att jag tidigare åkt med ett par nordica sportmachine med 80 flex typ. Så vilken pjäxa som kommer vara som natt och dag.

Questen är lättare, har gåläge och går att byta till sulor för techbindning.

Vilken typ av pjäxa vill du ha? Jag gissar att xpro upplevs som något styvare än Questen.
Det som skiljer är väl lite skafthöjd och eventuellt vinkel? Nån annan kanaler vet..?
Men både borde ju räcka till om du kört på 80 innan.

Varför är du orolig över questen?

Jag vet inte om jag är orolig men att jag mest åker pist och har inte hört några tester eller omdömen som bedömer dem på pist. Ska tilläggas att jag har nya atomic vantage 90cti skidor inför nästa säsong.

Om du ska promenera en del finns det anledning att välja quest. Den har bra pistprestanda, men inte riktigt som renodlad pistpjäxa.
Om du ser framtida off-pistäventyr som pistnära, välj xpro.
Jag har ett par quest och ett par xmax, och questarna samlar mest damm eftersom senare åren till 80-90% handlat om racing-hangaround (har barn i klubb) för min del.

Senast ändrad:
Verkar behövas lite behovsanalys. :)
Jag har ett par quest PRO 130 (2016). Och ett par Nordica speed machine (äldre).

nordica:
Nordican är lite högre i skaftet och lite annorlunda i flexen. Mer pistorienterad.
Lite mer pulver att trycka på med i pisten, men lite mindre "förlåtande" när det är slagit/hoppar. Också tunga när man vill boothajka.

Quest:
Kör techsulor på questen. Har bara kört de pjäxorna senaste tiden. Blir ofta att man går en sväng. Sen är det skönt med lite "mjukare" grejer när man hoppar och lattjar.
Upplever inte något problem i pisten, men skulle jag tävla portar kanske jag skulle välja bort den.
Sen har jag knepiga fötter, questen var rätt mkt smidigare att få till bra än mina tidigare pjäxor.

Flex osv behöver ju inte vara ett problem om du inte är väldigt lång eller tung. Då ska det mkt till för att trycka igenom grejerna.

Tror du ska fundera över var du tänker åka mest, vill du ha möjlighet till att byta till tech, och om du tror din åkning kommer att bli begränsad av valet. Särskilt i förhållande till vad du åkte innan.

Av egen erfarenhet kan jag säga att ett halvkilo per doja gör rätt mkt om man tar laggen på ryggen och går en bit.

Kan vara bra att nämna att QST 2017 är inte lika som Quest 2016 som du refererar till. Stor skillnad i vikt och gåläge dem två emellan. QST lånar rätt mycket från MTN lab pjäxan och är nästintill lika lätt.

Jag har 4 veckor på mina QST 120 och tycker att dem är asgoa. Tycker att de fungerar ypperligt i pisten och är absolut inte pjäxan som sätter stopp. Vill du ha styvare pjäxa så köp QST 130?

Toknöjd med QST 120!

Marboh sa:
Verkar behövas lite behovsanalys. :)
Jag har ett par quest PRO 130 (2016). Och ett par Nordica speed machine (äldre).

nordica:
Nordican är lite högre i skaftet och lite annorlunda i flexen. Mer pistorienterad.
Lite mer pulver att trycka på med i pisten, men lite mindre "förlåtande" när det är slagit/hoppar. Också tunga när man vill boothajka.

Quest:
Kör techsulor på questen. Har bara kört de pjäxorna senaste tiden. Blir ofta att man går en sväng. Sen är det skönt med lite "mjukare" grejer när man hoppar och lattjar.
Upplever inte något problem i pisten, men skulle jag tävla portar kanske jag skulle välja bort den.
Sen har jag knepiga fötter, questen var rätt mkt smidigare att få till bra än mina tidigare pjäxor.

Flex osv behöver ju inte vara ett problem om du inte är väldigt lång eller tung. Då ska det mkt till för att trycka igenom grejerna.

Tror du ska fundera över var du tänker åka mest, vill du ha möjlighet till att byta till tech, och om du tror din åkning kommer att bli begränsad av valet. Särskilt i förhållande till vad du åkte innan.

Av egen erfarenhet kan jag säga att ett halvkilo per doja gör rätt mkt om man tar laggen på ryggen och går en bit.

Är medveten om att det är skillnad.
Men jag tror karaktären på BC-hybrid ändå går att jämföra mot pistpjäxa sol koncept.
3 spännen istället för 4, något lägre, lite tunnare plast, lättare innersko.

Hur mkt lättare är årets? Mina klockade in på ca 1850 i 27,5 innan jag började stoppa i andra sulor etc.

Nerkokat: du offrar åkprestanda för gåläge.
För de flesta duger quest även i pist, men om du är tekniskt duktig och kan trycka på kommer du märka skillnad. Och då är det bara du som kan avgöra om gåläget är så viktigt.

Tillbaka
Topp