Salomon QST106

Malloy

Ny medlem
Salomon QST106
Haj!

Tänkte höra lite kort här om någon har testat Salomon QST106?
Jag är satans sugen på att köpa ett par i maxlängden med ett par guardian mnc 16 på.
Jag är lite nyfiken på hur man kan montera bindingen för att få den lite mer lekfull än rekommenderad monteringspunkt? +2,5 från rek?

Slutligen, kan man åka switch med den skidan trots att den inte är en riktig twintip? Inte så mycket tailrocker heller om jag förstått det rätt?

Salomon QST106
Hei.

Hva skal ditt bruksområde være?

Har kunn skien montert på recomended og litt usikker på hvordan den vil fungere ved å montere den +2,5 redd den ikke vil kjøre alt for bra.

Hvor mye switch skal du kjøre? Funker fint å kjøre switch med den i stor fart,men aldri prøvd den på hopp og bakskien er såpas flat at jeg er redd det vil si stop om du treffer kuler og snabbe trannies... Det er en frikjørings ski som er laget for å kjøre framlengs.... :)

Salomon QST106
Jag tänker använda den till Offpist/lättare turer och skogsåkning. Tror inte att jag kommer åka så mycket switch om jag köper en directional skida som QST106.

Har inte haft en så "bred" skida som 106 tidigare, det står mellan ON3P Kartel 108 , QST106 samt Black Crows Atris (108). Kartel 108 är mest intressant men den är tyngre och satans dyr. Men det kanske det är värt.

Salomon QST106
Jag har kört på mina QST106 183 i två veckor under 2017, första veckan mycket offpist, andra veckan endast pist i varierat före. Flöt väldigt bra i 40cm puder första veckan, också väldigt stabila i hård pist "trots" bredden.

Håller med
@OleK om att den är gjord för att köra framåt, dock ingen fanatisk switch-åkare så kan inte uttala mig för mycket om det :)

Hoppas det hjälpte.

Salomon QST106
Om du går for 106ville jeg hvertfall holdt meg til å montere den på recomende. Vet de var med i en test hvor de hadde blitt montert lengre fram om test panelet hadde ikke likt de spesielt godt før bindingen ble flyttet til rett plassering.

Sammenligningen mellom de tre modellene har jeg ingen anelse om,men om jeg var deg ville jeg dratt ett sted du kunne testet alle tre modeller og sammenlignet. Da ville du få et overblikk og hva som passer din kjøring best.

Salomon QST106

@skitidit Tack för bra input! Gött att höra att dem går bra på hårt underlag också. QST106 hade inte blivit mitt enda par skidor, men det vägskäl som ställer till det är huruvida man skall köra en 106 midja och en pistskida, eller om jag köper 2 nya par lagg, en lekfull twintip typ kartel98 OCH en QST118 istället, för att täcka upp mycket, mycket bättre.

@oleK Jaha, okej. Kanske är på recommended man får köra om man köper den. QST118 monteras mer centrerat tror jag?
Jag hade såklart velat testa alla skidor men Kartel108 är svår då det bara är en butik i Norge som säljer ON3P. Måste gå och snacka med någon kunnig på plats ...

Salomon QST106
Stemmer 118 er montert lengre fremme. 185 lengden av den er en ganske så leken og morsom ski som kan brukes til alt. Den har litt mere rocker bak så den kan kjøres mere switch og er mere lagd for lek en 106 som er mere for fart og fjell uten for mye snø,men som også funker bra i pisten.

Tillbaka
Topp