Salomon Rocker 2

Salomon Rocker 2
När BC:ns egenskaper diskuteras är det ju viss skillnad mellan 183.an och 192:an.

Följande info om BC 192 på Nimbus hemsida (Chris intervjuas):

"And you just got home from Chile, right? Where you skied your new 192-centimeter pro model. What's the story with the 192 compared to the 183 length?
The 192 is for a skier who is little bit taller and looking for more ski because when you ski a rockered ski, your contact point is shorter. So a 192 made sense and it was something I wanted when I was skiing big-mountain lines — something a little longer. It has the exact same sidewall construction, but we stiffened up the tail by 15 percent and we dragged out the contact point, which changes the turn radius. So it feels a little more stable and stiffer. In fact, I actually love the 192 so much that I'm thinking about stiffening the tail in my 183. And, yes, it'll have the same graphic as the 183. Both of which will be in shops this fall as soon as you finish watching the webisode."

Salomon Rocker 2
Jag ska bara betona att jag kännde på 192:an av både Rocker 2 samt BC. Hur de kortare är har jag ingen aning om då de är för små för mig varför jag inte ens bemödar mig med dem

Salomon Rocker 2
NATIVE sa:
När BC:ns egenskaper diskuteras är det ju viss skillnad mellan 183.an och 192:an.

Följande info om BC 192 på Nimbus hemsida (Chris intervjuas):

"And you just got home from Chile, right? Where you skied your new 192-centimeter pro model. What's the story with the 192 compared to the 183 length?
The 192 is for a skier who is little bit taller and looking for more ski because when you ski a rockered ski, your contact point is shorter. So a 192 made sense and it was something I wanted when I was skiing big-mountain lines — something a little longer. It has the exact same sidewall construction, but we stiffened up the tail by 15 percent and we dragged out the contact point, which changes the turn radius. So it feels a little more stable and stiffer. In fact, I actually love the 192 so much that I'm thinking about stiffening the tail in my 183. And, yes, it'll have the same graphic as the 183. Both of which will be in shops this fall as soon as you finish watching the webisode."
Det här avgör ju nästan det hela för mig. Då kommer skillnaden för mig personligen i princip vara obefintlig ifall skillnaderna i det här fallet är knappt märkbara.

Salomon Rocker 2
Hei

Tenkte å bestille Rocker 2 fra Sport Conrad nå. Får opp tre valgmuligheter for montering; 0(FR), +3, og +6(FS).
Har tenkt å montere bindingene ca 3cm bak true center. Hvilket valg er det nærmeste da? Takker for hjelp!

Salomon Rocker 2
+3? Conrad räknar ju från bakre strecket och framåt till true center (0).

Btw, så rekommenderar Cody -2 (+4) för vanlig åkning. Han hävdar att brättena blir lite oengagerade om man monterar för långt bak om jag minns rätt.

Salomon Rocker 2
Ser på den videoen nå med m. douglas at bakre streken er 8,5 cm bak true center. Tenker da at +6(FS) vil bli 2,5 cm bak TC..?

Salomon Rocker 2
Om du har möjlighet och är villig till att lägga ut en slant för montering så tycker jag du ska montera dem i en skidbutik där du själv är på plats så du kan diskutera med personalen och undvika missar från Conrads sida.

Salomon Rocker 2
Jag har precis fått hem mina R2 @ 192. Suttit och funderat bra länge nu på var jag ska montera. Det finns ju "salomon reference" vilket är 0. Sedan så är det graderat +6cm framåt till "progressive reference" vilket jag tycker är alldeles för långt fram. jag kommer nog köra på +4 för jag vill ha någon cm mera framför boot center än vad jag har bakom.

Senast ändrad:
Salomon Rocker 2
sjokeckset sa:
Jag har precis fått hem mina R2 @ 192. Suttit och funderat bra länge nu på var jag ska montera. Det finns ju "salomon reference" vilket är 0. Sedan så är det graderat +6cm framåt till "progressive reference" vilket jag tycker är alldeles för långt fram. jag kommer nog köra på +4 för jag vill ha någon cm mera framför boot center än vad jag har bakom.
Regner med progressive reference er true center på skiene..?

Salomon Rocker 2
Jag ska ta och fota mina 192'or ngn dag och skriva lite förtydliganden och rekommendationer håll ut. Mitt tips så länge, 2-2,5cm bakom 0mm, dvs. -20 till-25mm. Obs, kontrollmät true center!

Salomon Rocker 2
HowieG sa:
sjokeckset sa:
Regner med progressive reference er true center på skiene..?
På mina skidor mätte jag upp 95cm från "progressive reference" till tip, 96cm till tail. Så ja, progressive reference kan vi säga är true center. Jag kommer köra på Carleds förslag. Det kändes mest rätt.

Salomon Rocker 2
AshtraYmofucku sa:
Ang denna sida: http://www.sport-bittl.de/Skisport/Ski-Freeski/SALOMON-Rocker-2-11-12::9082.html?setchange=del
så skulle priset bli 519 euro inkl den billigaste bindningen????!!!! Kan det verkligen stämma? Jag provade att lägga till mojo bindningen och slutpriset blev 519 euro för rocker 2an inkl mojo bindningen? Låter ju för bra för att vara sant
Sjukt bra pris faktiskt! Vettefan hur dom kan ha det priset.... Kanske inte ingår moms eller något sånt i priset??

Vet inte hur det är med hemsidor men har dom skrivit att det kostar 519euro och du beställer, då borde dom väl inte kunna kräva dig på mer pengar än så eller? Hade inte jag redan beställt Rocker2 så hade jag lätt slagit till.

Salomon Rocker 2
Nuså! Som ni kan se på bilden finns det en liten röd markering på sidewallen, denna markering är typ den exakta positionen för Salomon reference, dvs. det bakre strecket som är 6cm bakom true center. På detta paret så är +60mm runt 5-10mm framför true center... Se därför till att mäta era skidor!

Monteringsmässigt så rekommenderar inte Cody T att man går långt bak i monteringen då man riskerar att tappa stabilitet med tanke på rockertailen. Lång bak för honom är Salomon reference, dvs. 6cm bakom true center. Han rekommenderar -2,5cm (3,5cm framför Sal. ref.) för "Cody-åkning" och det är vad jag personligen kommer köra på. Hade en kund som skulle snurra och jibba lite mer och vi resonerade fram till att 1,5cm bakom true skulle bli bra. Är man teamåkare, har andra stora puderskidor eller dyl. så ser inte jag något fel i att montera ett par 184'or true center om man verkligen vill ha ett par grymma BC-jibbskidor.

Frågor på det?

Senast ändrad:
Salomon Rocker 2
Tänkte köpa denna under vintern! Har en liten fundering vilken längd jag ska ha, står mellan 184 och 192an. Jag är själv 185 lång. gillar att åka mest skogsåkning, så det jag undrar är om 192an kommer att bli jobbig när skogen blir lite tjockare?
/Mvh Dennis

Salomon Rocker 2
otzi sa:
Tänkte köpa denna under vintern! Har en liten fundering vilken längd jag ska ha, står mellan 184 och 192an. Jag är själv 185 lång. gillar att åka mest skogsåkning, så det jag undrar är om 192an kommer att bli jobbig när skogen blir lite tjockare?
/Mvh Dennis
När det tätar på är det alltid enklast att ha en så kort skida som möjligt. För övrigt så är även din vikt och åkstil väldigt relevant i längdfrågan.

Salomon Rocker 2
Men skogen är inte det ända ställe du kommer att åka på. Gillar du att åka snabbt? Då är 192 en no brainer och kommer att tvinga fram fin teknik när du tvingas köra dem i tajt skog. Nu har jag bara klämt lite på laggen i fråga, men kan inte tänka mig att de skulle bli svåråkta med den mjuka bakänden och rockern oavsett längd.
Håller annars med PNyberg men trycker extra på att det främst är din teknik och i slutändan vad du gillar för längd (bra tips va...) som avgör. När du testat lite olika skidor inser du vilken skillnad längd, skärning, flex osv har för skidans karaktär. Tyvärr rätt svårt att läsa sig till.
Hur som kommer den säkert vara grym för att flyga fram genom skogen :-) Borde poppa upp lite recensioner av skidan här snart tycker jag, verkar som om det säljs ett och annat par.

Salomon Rocker 2
PNyberg sa:
otzi sa:
/Mvh Dennis
När det tätar på är det alltid enklast att ha en så kort skida som möjligt. För övrigt så är även din vikt och åkstil väldigt relevant i längdfrågan.
^^^ just så. Den korta blir mer manövrerbar i trång skog och den långa blir bättre om det är öppna ytor. Är du inte jättesmal torde 192 vara att föredra. Om du inte enbart håller dig i skogen...

Salomon Rocker 2
Jag sitter och ska beställa ett par också men de finns inte kvar i den längden jag helst vill ha (184 cm) så det jag har att välja på är 180 cm eller inga alls. Eftersom det här kommer bli mina första offpistlagg har jag inte så bra koll.
Om man kollar måtten på skidan så skiljer det en del mellan 180 och 184 så det jag undrar är hur stor skillnad det kan göra för flytet i verkligheten?
Jag vill verkligen ha Rocker 2:an men är ju dumt att köpa en skida som kanske är lite för kort.

För övrigt så är jag 171 cm och väger 74 kg. Har inte så stor erfarenhet av djupt puder än men planerar att få det snart. Har däremot åkt skidor hela livet (21 år) så är väl en duktig åkare överlag.

Salomon Rocker 2
Köp inte 180, det är 184 du skall ha. 180 är mer en nedskalad variant för damer, eller för de som inte vill ha en lika bred skida. Flytmässigt blir det ingen större skillnad, 115mm i midjan kommer hålla dig flytande, men 184'an finns ju. (bara inte på Sport-Conrad). Skistore verkar ha den inne!

Salomon Rocker 2
Sitter nere i Davos för tillfället och har haft två dagar med fin åkning på mina Rocker 2: or. Har snöat mycket den senaste veckan men pga plusgrader på dagarna består mycket av åkningen av skare. Men det har inte hindrat skidorna från att leverera. Jag är även väldigt förvånad över hur bra de uppför sig i pisten och på de lite isigare och uppåkta fälten!

Trots mina 178cm och 85 kg har jag inte upplevt 184 som otillräckliga under dessa två dagar. Ska vara här en månad och det ska snart dumpa så jag väntar spänt på hur de funkar i riktigt puder!

Salomon Rocker 2
Ja de finns på skistore men hade hoppats på att hitta skidan (184 cm) + baron nån tusenlapp eller två billigare nånstans. Är det någon som vet några fler billiga ställen som har dessa förutom sport-conrad och sport-bittl?

Salomon Rocker 2
Jag beställde mina 192or från www.spexx.org! Tror de har några 184 kvar i lager.
Fick mina för 5779 kr inkl. Atomic teamrider bindningen (samma bindning som salomon sth 14) och frakt.
Fick skidorna 5 arbetsdagar efter jag beställde dem, rekommenderas starkt!

Salomon Rocker 2
AshtraYmofucku sa:
Jag beställde mina 192or från www.spexx.org! Tror de har några 184 kvar i lager.
Fick mina för 5779 kr inkl. Atomic teamrider bindningen (samma bindning som salomon sth 14) och frakt.
Fick skidorna 5 arbetsdagar efter jag beställde dem, rekommenderas starkt!
Tack! Va riktigt billigt ju! Men verkar däremot som dom bara har 192:or i lager, så får nog leta vidare :/

Salomon Rocker 2
Inte lika billigt där dock då priset är utan bindning. Sport-bttl eller spexx borde ju få in 184 senare. Sport-bttl har ju dem ungefär lika billigt som spexx

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp