salomon rocker2 108 182cm , vilka bindningar

sestriere2015

Ny medlem
Hej, jag har bestämt mig för att köpa ett par salomon rocker2 108mm 108cm men är tveksam vilka bindningar jag ska köpa, väger 75-80kg 185 lång, avancerad åkare med storlek 43 i pjäxor(om det spelar roll).
Jag lutar åt att välja tour-bindningar men undrar inte bara över vilka bindningar utan vän för/ nackdelar med tourbindningar respektive vanliga. Är skillnaden stor mellan de olika bindningarna när man åker ?
Tacksam för snabba svar :)

Hur mycket ska du gå på tur? Går du långa turer eller korta? Är du orolig över hur det känns så är det bäst att prova, det går att hyra på många ställen.

Nackdelar med tex en rambindning som Duke/Guardian mfl. jämfört med alpinbindning är att man står högre över skidan, vilket ger lite sämre kontakt med underlaget. Man får en annan känsla pga den större hävarm som blir och att det blir fler delar mellan pjäxa och skida, detta behöver inte uppfattas som nåt större störningsmoment.

En turbindning som ovan har mer delar som kan gå sönder och strula, det blir tyngre och det kostar en del i inköp.

Det finns lättare alternativ, tex Marker Tour och liknande från flera tillverkare. De funkar på samma sätt men är gjorda för att spara lite vikt. Kör man inte stenhårt eller är väldigt tung kan detta funka utmärkt. Körning utför och känsla som ovan, lite lättare uppför, lite billigare.

Ska du gå långt och mycket värdesätter du säkert lägre vikt och då är (Low-) Tech alternativet du ska kolla på. Du har säkert sett bindningar som ser ut att vara gjorda av gem... Det kräver en pjäxa som har inserts och lite mera pengar. Jag tycker det ger en annorlunda känsla en alpinbindning, det är lite bökigare att kliva i, speciellt om det är mkt snö/is på pjäxor och bindningar, men man får kläm på det efter ett tag. De är ömtåliga jämfört med andra varianter och kan ge lite tjuvutlösningar om man har otur. Aldrig lyckats med det själv trots vårdslös körning och hyrda grejor.

Jag gillar Look och Salomon, har aldrig haft problem med de fabrikaten.
Kör du inte väldigt hårt och behöver dra fjädrarna otäckt hårt kan du kolla efter Look Pivot 14 eller Salomon STH 13.
Tyrolia Attack 13 kan vara värt att kolla in, oftast bra prismässigt, kan inte säga nåt om kvalitet men har haft en äldre Tyrolia som var felfri...

Look kan även säljas som Rossignol/Dynastar och Salomon som Atomic/Scott och med diverse bokstavstillägg beroende på årsmodell, tex STH2WTR13 som är den senaste varianten... Tyrolia kan även de säljas under andra namn, Fischer Elan etc... Produkten är samma oavsett etikett.

Köper du nya skidor brukar det vara fördelaktigt pris på bindningar från samma leverantör.

Tror att 108 cm blir lite kort skida för dig :) menar du 180 cm så är även det kort. Menar du 190 cm så är det lagom. Tycker jag. Angående bindning så tycker jag marker tour funkar fint för vanlig åkning men skall du droppa och så skulle jag ta nått stabilare, som duke eller guardian. Skall du inte tura tar du valfri modern bindning som du får ett bra pris på med en DIN-skala som passar dig. Vet du inte vad DIN är så läser du på.

Tillbaka
Topp