Salomon Shogun eller Völkl Mantra?

jamo5

Ny medlem
Hej!

Har letat efter ett par lagg ett tag nu som jag kan använda både i pisten och utanför. Har kommit fram till att Shogun och Mantran verkar vara två bra skidor, dock kommer jag inte ha möjlighet att prova dessa innan jag nästa alperna-tripp!
Så jag tänkte höra med er om ni provat något av dessa paren, hur de är och vilka av skidorna som skulle passa bäst för mig. Jag är 185 Lång och väger 80 kg, jag åker hårt och trycker mycket i svängarna och vill därför kunna lita på mina skidor i de flesta förhållanden.

Andra tips på bra skidor är välkomna!

Jag undrar också vad skillnaden mellan förra årets modell och årets är på dessa två modeller.

Jakob

Kan ju lägga till att jag åker 60% pist och 40% utanför om det skulle vara till någon hjälp!

Tack för tipset, ska kika på dom också. Verkar dock vara svåra att få tag i om man inte ska pröjsa 9000 för dom.. Har hittat mantran förra årets modell för 5000 och shogun för 6000 med okej bindningar. Hur gick salomonskidorna när man tryckte på lite?

Jag äger ett par salomon lord 09. jag är 195 cm lång och väger 100 pannor. dom hölle uppe mig i pudret, inte helt utan ansträngning dock men ändå utan problem. dom biter förvånansvärt bra i pisten, inte något överdrivet isgrepp men sålänge det inte är is är det bara att trycka på. är sjukligt nöjd med denna skida, va väldigt skeptisk till min vikt och ynka 87 mm i midjan men blev positivt överraskad :)
skall också tilläggas att jag har ett par salomon sth14 bindningar på som har funkat skitbra. en riktigt bra allroundskida och om du åker 60% pist så är denna guld värt.

värt att titta på!

//Andreas Helsing

Senast ändrad:
Jag har ett par sho gun 191 i min ägo, jag tycker de funkar bra som allroundskida! Inte det där riktiga flytet i pudret men jag väger o andra sidan in på 95 pannor oxå! Kör dukes på så den går att använda till lite allt möjligt.....kul skida helt enkelt:)

För mig känns det som att de är rätt viktigt att de håller sig uppe i pudret. Har ett par andra som jag kan åka på ifall det bara är pist som gäller så offpisten prioriteras! Det blir nog att slå till på shogun, är det någon som vet något om Völkl Mantra? någon som åkt på båda?

Shogun i 182 är betydligt mjukare än i 191, så tänkt på det. Ska du köra 60% pist så skulle jag helt klart gå för mantran utan att tveka en sekund. En av dom bästa allroundskidorna jag någonsin åkt på. I pisten är dom guld och i pudret helt okej. Köper du årets modell så kommer dom även med lite rocker vilket borde göra dom till EXAKT (allt är ju personligt ;)) den skidan du letar efter.

jamo5 sa:
För mig känns det som att de är rätt viktigt att de håller sig uppe i pudret. Har ett par andra som jag kan åka på ifall det bara är pist som gäller så offpisten prioriteras! Det blir nog att slå till på shogun, är det någon som vet något om Völkl Mantra? någon som åkt på båda?
Jag äger ett par Mantras, och har gjort 2 teståk med Shoguns. Alldeles för lite tid på skidorna för att kunna ge ett korrekt utlåtande, men mitt första intryck var att Mantras är betydligt bättre i pist.

hellbergarn sa:
Shogun i 182 är betydligt mjukare än i 191, så tänkt på det. Ska du köra 60% pist så skulle jag helt klart gå för mantran utan att tveka en sekund. En av dom bästa allroundskidorna jag någonsin åkt på. I pisten är dom guld och i pudret helt okej. Köper du årets modell så kommer dom även med lite rocker vilket borde göra dom till EXAKT (allt är ju personligt ;)) den skidan du letar efter.
Mantran har inte rocker. Du tänker kanske på Katana? Håller med om att Mantra är grym i pist!

jamo5 sa:
Har hittat mantran förra årets modell för 5000 och shogun för 6000 med okej bindningar. Hur gick salomonskidorna när man tryckte på lite?
Du kommer inte att bli missnöjd med vare sig shogun eller Mantra bägge är kompetenta i pist, förvänta dig dock inte samma drag som i en GS skida. Shogun är en modernare skida än Mantra idag och bör fungera bättre offpist, har inte testat detta. Är du orolig för pris köp K2 Hardside, de får du med bra bindningar för ca 5000 och de är minst lika bra som Shogun och Mantra i pisten.

Tycker du ska kika på Rossignol's Bandit skidor.
Kan inte fatta att dom aldrig nämns på detta forum.

Helt underbara skidor, jag åkte på 86mm modellen häromdagen i ca 50cm nytt fluff puder. Jag tyckte att dom flöt lika bra, och var roligare än 09ans Gotama!
Plus att dom funkade sjukt bra i backen, nästan som ett par zenith skidor!

Dom väger inget, men har ändå metall i sig, jag fattar bara inte hur dom kan vara så bra!
Kommer verkligen att skaffa ett par 96mm till nästa år!

jag har ett par Shogun 191. jag är 177 o väger 90 panner. dom är helt guld i puder. lite nervösa i upp körd puder.
och dom är grymma i pisten. och som ovanstànde sa, dom har alla moderna fetures som man vill ha i en skida nuförtiden. Shogun is a safe bet.
matti

Nu vet jag inte var du bor, men om det skulle vara i närheten av Göteborg så kan du under helgen köpa årets modell av Mantran med någon Markerbindning för 5000:- på Stadium XXL i Sisjön.

jamo5 sa:
har åkt på båda och skulle välja shogun framför mantra i nio fall av tio. den är inte på nåt sätt sämre i pist, och bara bättre utanför. mycket livligare, mer pop och lättare. bättre på alla sätt, imo.

Åker på Shogunen i 182 och är mycket nöjd både med den både i pisten och utanför. Väger knappa 65kg och saknar ibland några cm på skidan så du bör absolut gå på 192an. Kört offpist på mycket blandat underlag nu i 7 dagar i Les Arcs och de har funkat över förväntan i allt! Kört lite pist tidigare på de med och de klarar de med utan problem.

Tillbaka
Topp