Salomon Shogun vs K2 Coomback

KJW74

Medlem
Funderar på att byta upp mig till fetare lagg (den minnesgoda har kanske läst annan tråd från mig...) och fick rådet att köpa billigt/begagnat för att testa.

Just nu finns ett antal K2 Coomback på Köp&Sälj men även ett par Salomon Shogun.

Har det samlade forumet några synpunkter på respekteve skida? Jag letar efter en skida som funkar när det är uppkört i pisten på eftermiddagen, nypistat, i vårslusch, puder (svenska mängder), uppkört - ja, en all-round skida helt enkelt! Jag funderar även på K2 Hardside (lite dyrare) men ffa är det de två förstnämnda jag undrar kring.

Jag är 180 cm, 68 kg och är hyggligt avancerad som åker över hela berget

Bring it on!!

Ang Hardside så fungerar dom mycket bra till det du är ute efter.

K2 shreditor är också ett mycket bra val med en midja på 102. Hardsiden är lite smalare har för mig 98.

Coomback blir för mjuk i pist.

Håller inte med om att CoomBack:en skulle bli för mjuk i pist, i vart fall inte med dina måttliga 68kg. Väger in på 84kg själv och älskar den jävla skidan. Helt klockren om du vill ha en allsidig skida och om du har bra teknik och vässade kanter så funkar den helt ypperligt över hela berget, ock i pist. Har jobbat på patrull ngr säsonger och detta är utan tvekan min favorit, även många andras då jag jobbade i Kanada då den var mångsidig och lätt samt kostade inte skjortan=bra rock ski/pengar över till annat gott.

Har åkt några gånger på en kompis Shoguns. Tycker att de är trevliga när det är mjuk snö, både i pisten och utanför. Gillar dem dock inte alls när det börjar bli hårt (nypistat går fint). Åker annars på K2 Obsethed eller Line Prophet 100 och dessa har vad jag upplever ett sjukt mycket bättre grepp på hårt underlag. Man vänjer väl sig hur en skida beter sig på hårt underlag och kan anpassa åkningen/tekniken därefter. Väldigt trevlig skida annars!

Tillbaka
Topp