Salomon Shogun

mange-f

Medlem
Salomon Shogun
Hola!

Går och funderar på att skaffa ett par Salomon Shogun, men funderar lite på vilken längd som kan passa mig bäst? jag är 182 cm men väger bara 66 kg. Det jag uppskattar med en skida är främst puderegenskaper och kvickhet snarare än tokstabilitet men vill ha en skida som funkar i de flesta förhållanden. Har även funderat lite på scott Crusade.

Åkningen sker såväl i alperna som i svenska fjällen och naturligtvis helst utanför pisten. Någon som har lite tankar i frågan?

Salomon Shogun
Jag kör på 182 och väger 67 kg, har aldrig känt att jag behöver mer fartstabilitet. Kvickheten känns det inte som att det är något fel på när man sladdar, ställer man upp dom på kant behövs en del fart för att skidorna ska svänga. Frågan är ju vad du prioriterar högst av puderegenskaper/kvickhet, med en kortare skida blir den ju kvickare men du får också sämre flyt.

Salomon Shogun
Shogun i 182 är def. inte för långt. Jag tror inte att du skulle bli missnöjd.

Varför Crusade om du tittar på Shogun, det är ju så pass olika skidor? Crusaden är en rejält uppbiffad vanlig skida som går riktigt stabilt på kant i alla förhållanden. Shogun är mer en "vanlig" 100mm'are med stor svängradie.

Om du har en parkskida eller en vanlig pistskida skulle jag kolla på Czar om du tittar på Shogun... Mer flyt, mer lekfullhet, mer sladdsvängar och färre skärande svängar.

Salomon Shogun
jag är 177 o väger 90kg o jag àker en hel del pà Shogun 182,
den är helt guld i puder ( men vilken skida är inte det!) o förvànadsvàrt kvickt skär i pisten för en 101 skida, o rockern hjälper till i upp kört pow utan att vara fladdrig i pisten.

Salomon Shogun
Fråga!
Ni som har lite erfarenhet av Shogun /offpist skidor.
Vilken längd ska jag välja?
Jag är 183 cm och väger 94kg.
Åker en vecka om året i Alperna Off-pist med guide. Resten blir ju i pist i svenskja backar.
Är 182 skidan för kort för Off-pist ? Samtidigt vill jag ju kunna åka utan att slita ihjäl mig i svenska pister. Är lite orolig att 191 cm blir väl lång om det är mycket is osv.
Någon som har kommentarer?
//j-ohan

Salomon Shogun
j-ohan sa:
Fråga!
Ni som har lite erfarenhet av Shogun /offpist skidor.
Vilken längd ska jag välja?
Jag är 183 cm och väger 94kg.
Åker en vecka om året i Alperna Off-pist med guide. Resten blir ju i pist i svenskja backar.
Är 182 skidan för kort för Off-pist ? Samtidigt vill jag ju kunna åka utan att slita ihjäl mig i svenska pister. Är lite orolig att 191 cm blir väl lång om det är mycket is osv.
Någon som har kommentarer?
//j-ohan
jag är tre cm längre än du, men saknar några av de pannor du har under bältet. :)
skulle tveklöst gå på 191 med din vikt för att få den extra stabiliteten, och även extra flyt utanför pisten. vill påstå att 9 cm till på längden inte påverkar isgreppet märkbart oavsett.

Tillbaka
Topp