Salomon sth, marker griffin eller jester?

HansAron

Ny medlem
Hej...
Ska köpa ett par Afterbang men vet inte vilka bindningar jag ska ha.
Ska man ha Salomon STH 12, 14 eller 16 eller Marker griffin 12 eller jester 16?

Jag Väger 70kg
Hoppar men inte på så stora hopp.

Vad ska man ha?
Tack iförhand

(är de något mer in vill veta säg till)

MVH//
A

jag kan också starkt rekomendera salomon sth. Köp gärna 12 eller 14, dom är riktigt stadiga och har många olika skruvar för inställningar både i höjdled, sidled och andra bra som jestern och griffon saknar.

Jester är också en bra bindning, jag har kört den halva säsongen men på något vis känns salomon säkrare med alla inställningar för att bindningen ska passa så bra som möjligt efter jusst din pjäxa!

Griffon har jag ingen åsikt om.

Lycka till med köpet!
/jeppe

Måste säga att STH 12 och 14 inte känns som några bra bindningar. Kanske ett tag men inte om man ska ha de mer än en-två säsonger. Satsa hellre på Jester eller Griffon. Det är i mina ögon en mer modern bindning än vad STH serien är.

Vad brukar du ställa din bindningar på? >10? <10?

Om du rockar dom på 10 eller mer, STH16 utan tvekan. Då får du egenskaperna som Jeppe snackar om, samtidigt som du får en bindning som kommer hålla ihop extremt bra.

Under 10, kör på Marker-varianterna, och där är det mer en fråga om hur mycket kvalité och hållbarhet du vill betala för, Jestern börjar ju som sagt rel. lågt (DIN 6), så det blir personliga preferenser om det blir J. eller G.

Det som Per snackar om är att STH är en mycket gammal konstruktion, iaf. häldelen. Jag tycker den är förträfflig, men det är klart att den inte är lika modern som en 2 år gammal bindning. Tådelen på STH12 och 14 är däremot en nyare historia (samma som Z10 och Z12), och den är riktigt dålig! Praktiskt taget bara plast och mycket sämre funktion än den "riktiga tån" som de hade på 9xx-bindnigarna...

Med tanke på vad du uppgett i den här tråden så tror jag STH 12 eller marker griffon räcker gott och väl. STH 14 funkar nog bra den med, men STH 16 / Jester blir nog overkill.

Vet inte om du kikat på det, men Look har två riktigt fina bindningar som kan passa dig, PX12 och PX14. (Finns i lite olika versioner med olika tillägsnamn)

Lite detaljer... Tådelen på STH12/STH14 är som Carled m.fl. skriver, inget man direkt hurrar över - jämfört med de gamla tådelarna. Det behöver dock inte betyda att bindningen är skit. STH14 Driver har dock kvar den bättre tådelen, om jag inte är helt ute och cyklar.

Pajjade min sth tådel. Har inga riktiga erfarenheter av jester och griffon men kan rekomendera Look bindningar. Aldrig krånglat! Då är det look px12 och px14 inte nx 11

Tänkte låna din tråd lite så slipper det komma upp en till :)
Jag kollar lite på ett par Goodha 181 med Salomon STH 12 bindning, jag väger runt 65kg och kommer nästan bara köra park. Då är frågan, är det värt att köpa med den bindningen eller ska jag kolla om jag kan få den utan och sen köpa ett annat par bindningar?

mmarcus.. köp med bindning! det är en hyfsat bra och så har goodhas 181 modell inte de allra bästa park-konstruktionen om du kör mkt mkt hårt blir det rocker på dem och jag fick bindningen till att lossna ur skidan(häldelen inkl 2skruvar) alltå om du flyttar för mkt bindningar på dem blir de svagare -så låt bindningarna sitta kvar och kör på! :)

ConnyJMellgren sa:
mmarcus.. köp med bindning! det är en hyfsat bra och så har goodhas 181 modell inte de allra bästa park-konstruktionen om du kör mkt mkt hårt blir det rocker på dem och jag fick bindningen till att lossna ur skidan(häldelen inkl 2skruvar) alltå om du flyttar för mkt bindningar på dem blir de svagare -så låt bindningarna sitta kvar och kör på! :)
Okej, tack för svar! Men vad menar du med att den inte är bästa park-konstruktionen? Då den är 122/87/112 och K2 Public enenmy som ska vara en ren parksida (enligt intersport) som är 118/85/109. Jag menar det är inte mycke som skiljer..

mmarcus sa:
ConnyJMellgren sa:
Okej, tack för svar! Men vad menar du med att den inte är bästa park-konstruktionen? Då den är 122/87/112 och K2 Public enenmy som ska vara en ren parksida (enligt intersport) som är 118/85/109. Jag menar det är inte mycke som skiljer..
Det handlar nog om fler saker än bara måtten på skidan.

mmmmm sa:
mmarcus sa:
ConnyJMellgren sa:
Det handlar nog om fler saker än bara måtten på skidan.
Ah det förstås..

Tillbaka
Topp