RandoScando
Turtok
Salomons nya bindning S/LAB SHIFT MNC 13
Det är väl som lite poängen med produkten...herrgard sa:Är det bara jag som gäspar? Man måste ju fortfarande ha techfästen på pjäxorna...
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl som lite poängen med produkten...herrgard sa:Är det bara jag som gäspar? Man måste ju fortfarande ha techfästen på pjäxorna...
Detta är för tillfället min enda invändning.torax sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/59f9242273841bb9a8fb83b8ab57ffb9.jpg[/url]
29mm häl. 20-28mm tå enligt wildsnow. Har någon sett en template till Shift?
Inga problem alls, det är vanlig tur-sula på den.edelovekillerr sa:En sak slog mig helt plöstligt.. Har nyligen införskaffat mig ett par Dynafit Beast pjäxor, hur kommer dessa att fungera med Shiften?
Borde inte gå eftersom pinsen sitter längre fram och utlösningen horisontalt sitter i tånherrgard sa:Det är väl dynafits pjäxor med shark nose (ingen kant framtill) som inte funkar med den eftersom åkläget kräver något alpinlikt i pjäxväg att gripa tag i. Eller kan man åka i techläge också?
Har redan pratat och lämnat feedback till salomons säljrepresentant i Kanada.DDDHBLASTA sa:Maila Salomon med klagomålen A-Olofsson.
Det är nog det bästa du kan göra.
Mvh/Alex
Precis dessa fungerar inte, synd då Hojipjäxan ser intressant ut..herrgard sa:Det är väl dynafits pjäxor med shark nose (ingen kant framtill) som inte funkar med den eftersom åkläget kräver något alpinlikt i pjäxväg att gripa tag i. Eller kan man åka i techläge också?
Nej, Beast är inte certifierade för några alpina bindningar alls, vilket betyder att de inte funkar i Shift. Sen är sulan och klackarna utformade så att iaf jag inte kan se någon skillnad mellan den och en pjäxa med ISO 9523-certifiering, men det är alltså inte testat och finns inga garantier på att det kommer lösa ut på rätt sätt.edelovekillerr sa:En sak slog mig helt plöstligt.. Har nyligen införskaffat mig ett par Dynafit Beast pjäxor, hur kommer dessa att fungera med Shiften?
I teorin borde det nog gå att åka i tech-läge om du skruvar fram häldelen typ 6-7 mm. Men då måste du skruva tillbaka igen när du ska gå, och fram när du ska åka osv. Sen skulle det kanske inte funka asbra med utlösning osvherrgard sa:Det är väl dynafits pjäxor med shark nose (ingen kant framtill) som inte funkar med den eftersom åkläget kräver något alpinlikt i pjäxväg att gripa tag i. Eller kan man åka i techläge också?
?A-Olofsson sa:Har redan pratat och lämnat feedback till salomons säljrepresentant i Kanada.DDDHBLASTA sa:Maila Salomon med klagomålen A-Olofsson.
Det är nog det bästa du kan göra.
Mvh/Alex
Då svarade han att det var en förproductionsmodell jag åkt på.
Är du säker på det? Jag är hyfsat säker på att jag läst att den ska vara certad som tursula, det verkar ju helt sinnessvagt att inte certa den som tursula också, med tanke på vilket segment av åkare den vänder sig till och det faktum att de har alla klackar osv på den redan (Som du säger, är ju heller ingen synbar skillnad)? Dessvärre hittar jag inte tillbaka till nånstans där jag kan ha läst det dock, så det kan vara att jag har helt fel.Corin sa:Nej, Beast är inte certifierade för några alpina bindningar alls, vilket betyder att de inte funkar i Shift. Sen är sulan och klackarna utformade så att iaf jag inte kan se någon skillnad mellan den och en pjäxa med ISO 9523-certifiering, men det är alltså inte testat och finns inga garantier på att det kommer lösa ut på rätt sätt.
Inte certade nej..Corin sa:Nej, Beast är inte certifierade för några alpina bindningar alls, vilket betyder att de inte funkar i Shift. Sen är sulan och klackarna utformade så att iaf jag inte kan se någon skillnad mellan den och en pjäxa med ISO 9523-certifiering, men det är alltså inte testat och finns inga garantier på att det kommer lösa ut på rätt sätt.edelovekillerr sa:En sak slog mig helt plöstligt.. Har nyligen införskaffat mig ett par Dynafit Beast pjäxor, hur kommer dessa att fungera med Shiften?
Jag har skrivit en rätt rejäl artikel om bland annat det här problemet som publiceras här på freeride inom ganska kort. Jag har för mig att jag skriver någon rad om det i mitt test av Shift-bindningen också: https://www.freeride.se/test-salomon-atomic-shift/
Fan Blister brukar ju ha koll. Det är riktigt snårigt detta.edelovekillerr sa:http://blistergearreview.com/gear-reviews/skiing-101-at-boots-bindings/2
Här listas bl.a. Vulcan, Mercury och Khion(Beast) i kategorin ”robusta turpjäxor” och beskrivs att i princip alla fungerar med ISO 9523-kompatibla bindningar.
Enligt evo har Mercury ISO 9523 cert och Khion/Beast kompatibla med 13992 bindningar. Vilket är både WTR och MNC, eller?
https://certified-technician.com/system/file_uploads/27/Compatibility_18_EN_original.pdf?1501920317
@Corin
Inte glasklart detta inte men jag ser framemot artikeln!Corin sa:Fan Blister brukar ju ha koll. Det är riktigt snårigt detta.edelovekillerr sa:http://blistergearreview.com/gear-reviews/skiing-101-at-boots-bindings/2
Här listas bl.a. Vulcan, Mercury och Khion(Beast) i kategorin ”robusta turpjäxor” och beskrivs att i princip alla fungerar med ISO 9523-kompatibla bindningar.
Enligt evo har Mercury ISO 9523 cert och Khion/Beast kompatibla med 13992 bindningar. Vilket är både WTR och MNC, eller?
https://certified-technician.com/system/file_uploads/27/Compatibility_18_EN_original.pdf?1501920317
@Corin
Som jag har förstått det var den första generationens Vulcan och Mercury hade ISO 9523-certifiering, men sedan dess har de inte certifierat några pjäxor. Jag har pratat med Dynafit direkt i researchen för artikeln som jag nämnde tidigare, och frågade rätt ut om de har några pjäxor med sulor som är certifierade för något annat än tech-bindningar. Då fick jag svaret att nej, det har vi inte.
Men precis som du skriver, det kommer troligen funka.
ISO 13992 är ett snårigt kapitel i sig, det är inte en bindningsnorm på riktigt samma sätt, utan avser vissa delar av en bindning typ. Kingpin är till exempel certifierad i en specialversion av ISO 13992. Men som sagt. mer om detta i en riktigt matig artikel som publiceras här snart.
Om Shift nu håller vad den lovar så kommer ju det att ändras radikalt. Jag har svårt att se att de större kundgrupperna skulle nöja sig med att åka nedför med pins om det alternativet finns. Så om Dynafit vill sälja sina skor kan jag tänka mig att det kommer att bli en rejäl förändring där. Och det borde ju inte dröja länge innan det kommer lättviktsvarianter på Shift också. Men visst, på rena skimo-prylar är det väl inte en issue men i övrigt tror jag nog man får skärpa till sig, om nu Shift defacto funkar.Vattendroppe sa:och ja, som nämnts dynafits incitament att certa sina skor för ikke pin-sulor kanske inte det som är högst prioriterat i nuläget.
Det har väl också ryktats om att dynafit har en liknande bindningslösning i pipelinen? De kanske kan lyckas övertyga sina kunder att deras pjäxor och bindningar jobbar ihop även utan certifiering men det hade ju känts betydligt seriösare med certifierade pjäxor.Pillard sa:Om Shift nu håller vad den lovar så kommer ju det att ändras radikalt. Jag har svårt att se att de större kundgrupperna skulle nöja sig med att åka nedför med pins om det alternativet finns. Så om Dynafit vill sälja sina skor kan jag tänka mig att det kommer att bli en rejäl förändring där. Och det borde ju inte dröja länge innan det kommer lättviktsvarianter på Shift också. Men visst, på rena skimo-prylar är det väl inte en issue men i övrigt tror jag nog man får skärpa till sig, om nu Shift defacto funkar.Vattendroppe sa:och ja, som nämnts dynafits incitament att certa sina skor för ikke pin-sulor kanske inte det som är högst prioriterat i nuläget.
Det är snö kvar, men inte så mycket. Jag var ute för första dagen sedan NM idag, och det var ungefär som glaciäråkning i augusti-september. Men ganska kul iaf!edelovekillerr sa:Äh vafan, tror jag sticker upp till gränsen nu till helgen och testar kombon Beast+Shift.
Är det någon snö kvar
@Corin ?

Inte en susning om ev priser på reservdelar. Ska se vad jag kan få tag i för info gällande det.Joye sa:Hej, har redan beställt första paret Shift men funderar nu på inserts och fler par...
Tittar man på sida 70-72 i Salomons tekniska manual för 18/19
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/63a50d3820fcb6ea8dfbcc3f081f2382.jpg[/url]
Så ser man hur konstruktionen fungerar och inser att om man kan få tag i extra tåskruvar och hälplattor så räcker det med 4 inserts per skida.
@snej kommer det gå att köpa reservdelar eller kommer de kosta som en extra bindning?
Om det är som du säger låter det ju suveränt. Jag förstår dock inte riktigt hur det skulle kunna räcka med 4 inserts? Det är ju fyra skruvar per del eller tänker du att man ska ha hälplattorna monterade på skidorna hela tiden? Hur mycket bygger dessa på höjden isf? För min del måste jag kunna ha skidorna packade på varandra, belag mot topsheet så att säga för att få ner fyra par i douchen...Joye sa:Hej, har redan beställt första paret Shift men funderar nu på inserts och fler par...
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/63a50d3820fcb6ea8dfbcc3f081f2382.jpg[/url]
Så ser man hur konstruktionen fungerar och inser att om man kan få tag i extra tåskruvar och hälplattor så räcker det med 4 inserts per skida.
@snej kommer det gå att köpa reservdelar eller kommer de kosta som en extra bindning?
Ser man på bilder och i manualen så kan man gissa på en dryg skida i höjd (6-9mm?)Pillard sa:Om det är som du säger låter det ju suveränt. Jag förstår dock inte riktigt hur det skulle kunna räcka med 4 inserts? Det är ju fyra skruvar per del eller tänker du att man ska ha hälplattorna monterade på skidorna hela tiden? Hur mycket bygger dessa på höjden isf? För min del måste jag kunna ha skidorna packade på varandra, belag mot topsheet så att säga för att få ner fyra par i douchen...
Hade ju varit jäkligt nice att slippa ett moment faktiskt. Frun har ju motsvarande konstruktion på sina Vipec och det är ett jäkla skruvande närman både ska pricka gängorna för hälplattan och sen också sitta och skruva in den på hälplattan varenda gång hon ska byta skidor...Joye sa:Ser man på bilder och i manualen så kan man gissa på en dryg skida i höjd (6-9mm?)Pillard sa:Om det är som du säger låter det ju suveränt. Jag förstår dock inte riktigt hur det skulle kunna räcka med 4 inserts? Det är ju fyra skruvar per del eller tänker du att man ska ha hälplattorna monterade på skidorna hela tiden? Hur mycket bygger dessa på höjden isf? För min del måste jag kunna ha skidorna packade på varandra, belag mot topsheet så att säga för att få ner fyra par i douchen...
Nöjer man sig med 2 par för en resa borde det gå att packa ihop (bara se till att ha skidor med ordentligt spann). Ska man släpa runt hela garderoben och kör med shift på alla så kanske man ska överväga att sätta fler inserts.
Joye sa:Hej, har redan beställt första paret Shift men funderar nu på inserts och fler par...
Uppdaterar lite. Jag har nu fått tag i priser från ”Alpint” och beställt tåskruvar och hälplattor. Om jag inte missförstod någ handlar det om ca 300 spänn. Jämfört med krånglet med inserts är det lätt värt det. Sen beställde jag bredare bromsar med och det blev ca 450 till. Helt ok priser där med jämfört med många andra.Joye sa:Hej, har redan beställt första paret Shift men funderar nu på inserts och fler par...
+1 på den.Pillard sa:Uppdaterar lite. Jag har nu fått tag i priser från ”Alpint” och beställt tåskruvar och hälplattor. Om jag inte missförstod någ handlar det om ca 300 spänn. Jämfört med krånglet med inserts är det lätt värt det. Sen beställde jag bredare bromsar med och det blev ca 450 till. Helt ok priser där med jämfört med många andra.Joye sa:Hej, har redan beställt första paret Shift men funderar nu på inserts och fler par...