Har läst många inlägg om hur fantastiskt och snörikt Whistler är...
Vill bara passa på att göra ett liten utläggning om min uppfattning av Whistler.
Missuppfatta mig inte för mycket nu, Kanada får MYCKET snö generellt och HAR grymt bra berg på många ställen. Men just Whistler lämnar enligt mig och del av mina säsongande polare en hel del att önska.
ÅKNINGEN/TERRÄNG:
Whistler har verkligen RIKTIGT bra terräng med många korridorer, branta chutes, grym skog mm. Hade du fått berget för dig själv en puderdag tror jag inte du skulle kunna ha mer skoj någon annanstans! Tyvärr är så inte fallet så ofta
Whistler ses av nordamerikaner som ett brant paradis. För oss som varit i alperna känns Whistler lite som Sälen, ok nu var jag taskig men en liten rund kulle iaf :D
75% av fallhöjden består av skog. Mindre tät på sina hemliga ställen men under hälften av berget ganska tät. Med andra ord inga stora öppna puderfält som är något att ha. OK, du kan få grymma öppna inboundsåk runt peaken i alla väderstreck på Whistler och alpinterrängen på blackcomb SÅKLART! Men i ärlighetens namn är 200-400 fallmeter bra/ok åkning inte mycket att skryta med enligt mig. Speciellt inte om du måste dela dem med löjligt många andra. Exempelvis är i princip all snö runt peaken på Whistler uppkört efter ca: 2-3 åk. Efter det får du åka till dina små gömställen för några ensamma svängar eller direkt satsa på de lite brantare chutsen som finns men är ca: 50 fallmeter men oåkta. Skitskoj i 5 sekunder som åket pågår! I skogarna hittar du snö längre tid men det gäller att det har snöat långt ner på fjället.
NÄR det har snöat ända ner till byn/dalen kan du få riktigt underbara åk i skogarna. Dessa dagarna är om du inte träffar en kanonperiod ganska lätträknade tyvärr. Mina livs bästa åk är i dessa och jag ÖNSKAR att jag kunde få en likadan dag nu i april när nästan allt hopp är ute :D
När det inte snöat kan du ALLTID ( ja, alltid ) få ospårat på baksidan av blackcombglaciären. Detta är enligt mig lite av Whistlers räddning. Här har du fin terräng och ofta bra snö pga höjden/kylan. Enda felet om man ska vara grinig är att du måste jobba för varje enskild fallmeter du ska åka ner. Inte som på många ställen i alperna där du hikar 20 min för ett åk hela vägen ner till dalen etc.. Långt ifrån...Vilken lyx!
Whistlers akilleshäl är den ostadiga temperaturen, punkt slut.
Temperaturen i Whistler är förrutom (vanligtvis) i dec och januari ( iår även januari ) väldigt varierande. Vi snackar plusgrader som lämnar sån där tjock och skön skare, som i sin tur kräver minst 20cm för att vara hyffsat åkbart ( ok, lite kräsen är man kanske ). När tempen varierar KRÄVS det enorma mängder snö för bra åkning. Jämfört med en alport högt belägen där det nästan aldrig blir plus krävs det i Whistler MINST dubbelt så mycket snö enligt mig. Sedan jag har kommit hit har det kommit 8 meter snö! Enorma mängder, men trots detta känns det som långt ifrån vad det borde varit. Krisdag nr1 på säsongen var när 54cm fresh regnades sönder tidigt på morgonen så att det var oåkbart ända upp till toppen. Vattensprut och klister är två bra ord som sammanfattar den dagen tyvärr. Jag är medveten om att denna säsongen (speciellt i alperna) har varit ovanligt varm! Men de locals jag träffat säger att denna sorts temperatursvängningar är vanliga i Whistler (kustklimat).
Bättre är det längre in i landet där tempen ofta är lägre men samtidigt minskar bergen i proportion. Iaf de flesta som är utbygda med liftsystem. Har du tillgång till skoter SKA du befinna dig inåt landet.
Parkerna är riktigt bra i Whistler. Är du en jibber ska du hit. Alltid nya features i parkerna och OFTAST bra shapat!
PARTY/BOENDE:
HAR du råd att bo i Village ska du göra det! De flesta bor dock i tex: Creekside, Alpine eller liknande. Bussarna kostar dollar även om du har säsongskort för 10000kr. Creekside är dock ett skönt ställe med många säsongsboende. Nackdelen är dock som sagt att man måste ta buss in till byn och även i vissa fall till liften.
Partylivet i Whistler är det inget fel på om man räknar kvantitet. I princip alltid folk ute och många ställen att välja på. JAG, hade dock föredragit ett mindre ställe med en mer gemytlig atmosfär. Whistler blir lite opersonligt på något sätt. Jag hade nog föredragit en mer nära och gemytlig stämning. Afterski finns inte här. Dem vet inte vad det är. Dem tror dem har det, men det har dem inte. Om afterski är en öl på en terras så visst.
ALLMÄNT:
Prisnivån på mat i affärer är ganska ok. Resturang är dyrt men det finns billigare alternativ som burgerhäng tex: The Splitts som är bästa stället i Whistler.
Prylar är lite billigare här än hemma men inte så mycket som man trott. Du kan inte räkna med några speciella fördelar pga ditt säsongskort, period! Detta trots att de flesta affärerna är ägda av INTRAWEST som tagit över Whistler. Lite tråkigt men sant. Sponsra EVOLUTION som är en av de få utomstående skid/snowboard affärerna här. FANATICO är stället för dig som ska ha pjäxor. De garanterar fiten, du får bootpunch-jobb och liknande gratis efter köp.
Köp Black Label Supreme 8.0% öl för billig slant. Smakar bra dessutom!
DEN PERFEKTA PERSONEN FÖR WHISTLER:
Du är en halvbra åkare som hellre glider i snön mellan träden än lägger en etta nerför ett brant face. Du älskar svenskar och Aussies. Du gillar stora dansuteställen där du inte kan prata med någon pga musiken, utan mest försöker ragga med hjälp av ormrörelser. Du är INTE den som följer forecasten noggrant. Du är nöjd med att bara vara i Whistler, BALL LIKSOM! Du tycker alpernas berg känns lite skrämmande. De är ju så branta och så...
Tycker om att visa dina nya snowboardkläder för de tiotusentals andra på Whistler mountain. Känner dig bra när du åker förbi en stackars japan.
SLUTSATS:
Ett extremt upphypat ställe som har sina pärlor men som pga. dess överbefolkning gör att betyget för en som är här för att åka i främsta hand sänks avsevärt. Är det viktigt för dig att ha mycket att göra när snön inte är bra, är Whistler att rekommendera. Whistler är en stad med massa aktiviteter bra park och mycket folk. Är du en seriös åkare som inte vill trängas med veckoturister och skiter i allt "runtomkring" åker du till Fernie, Red Mountain ( Rossland ) Kicking Horse ( Golden ), Revelstoke eller liknande.
OBS: Mitt omdömme kan vara påverkat av de senaste månadernas vågiga temperaturer som gett oss mardrömmar varje kväll. ;D
// Rydellen