Säsong Canada 2015/2016

JesperrJ

Ny medlem
Säsong Canada 2015/2016
19år gammal och har puder abstinens

Tyvärr så börjar redan denna säsong att gå mot sitt slut och planeringen om nästa har börjat.
Nästa säsong tänkte jag dra mig över Atlanten och långt in i Canadas urskogar.
Jag har kollat lite på Revelstoke, Kickinghorse och Whistler men även sugen på att hyra bil och åka runt!
Är det någon annan som är sugen och sitter i samma sits? Eller finns det kanske någon som redan fixat boende och har en säng över?

Drömmen har alltid varit Canada sedan barnsben.. När man satt och kolla alla puder filmer med farsan och drömde sig bort.. Hoppas jag hittar några som e lika puderintresserad som jag! några som kan tänkas uppleva den bästa vintern någonsin med mig. Annars åker jag baneimig själv! Hejsvejs!/jeppe

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
Tjena Jesper! Jag tycker att det låter väldigt intressant med Kanada! Jag har själv inte kollat in möjligheterna eller vart man bör åka där men det är absolut något jag har funderat över. Tycker att det skulle verkligen vara kul att åka med någon / några andra som man träffat innan!

Jag är i samma sits då kan jag säga, har inget ordnat men tycker det skulle vara kul att planera det hela med någon annan! Jag är också 19, jag åker snowboard och puderabstinens har jag nästan alltid då jag bor i Lund!

Jag ska till Stöten på söndag och kommer vara där i en vecka, tyvärr har jag inte lyckats få med mig nån kompis så om du finns i närheten skulle det vara kul att ta några åk tillsammans och snacka vidare om Kanada! Hursomhelst så kan du skicka ett PM så kan jag berätta lite mer om mig själv om det är något du vill veta!

David

Säsong Canada 2015/2016
Tjenare, jag har under hela min gymnasietid längtat efter en eller flera puderfyllda säsonger. Som skåning måste jag fly från mitt platta landskap så snart som möjligt.
Har likt er båda börjat planera för att säsonga 15/16 och har också kikat in mig på Kanada (Whistler för att vara mer specifik) och tycker det skulle vara sjukt roligt att åka över atlanten med ett andra pudersugna skidåkare!
Skulle vara toppen om vi kunde snacka mer om det via PM!
/Henning

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
Jag är också grymt sugen på en säsong i whistler 15/16.

Har ingen erfarenhet kring detta alls. Så ni får gärna uppdatera här med allting som händer kring detta. Typ hur ni löser boende, jobb, priser, visum osv. Alla tips är grymt uppskattade!

Är 20år från Stockholm och åker gärna med folk som jag ej känner. Bara kul att träffa nya människor ju!

Säsong Canada 2015/2016
vi är ett gäng som kommer att dra till Revelstoke nästa säsong!

Vill ni ha puder så banga whistler, alldeles för mycket folk för att kunna uttnyttja snöfallen till fullo. Dock mycket mer party!

Banff verkar också vara lite mer åt whistler-hållet, plus att alltid måste köra en bit för att åka skidor då det inte finns något liftsystem i direkt anslutning till Banff.

Detta är vad vi har lyckats klura ut gällande de olika orterna. Hoppas vi ses nästa vinter!

Säsong Canada 2015/2016
Vill ni kunna jobba samtidigt så sök visum snarast. Kanada är otroligt långsamma med visum, iaf working holiday och antar att det är ett sånt visum ni vill ha. ansökte om ett sådant visum i maj förra året och fick ett utav de 3 sista, folk från andra länder väntade i 4 månader... De ger ut 550 till Sverige per år om jag inte har helt fel. Den här säsongen har väl varit en utav de sämsta i kanada på flera år. whistler har stängt två gånger och varje gång revelstoke har haft ett bra dump har det varit plusgrader dagen eller två dagar efter.
De puderdagar vi haft är dock helt jävla magiska och jag kommer lätt tillbaka nästa år!

Skicka PM ifall ni har frågor!

Säsong Canada 2015/2016
Tjo! Precis kommit hem ifrån en säsong i Val Thorens.
Människorna jag bodde med där nere har redan börjat planera att åka till Whistler nästa säsong, vi har hittat vårt boende och allting (5 min från centrum, stor modern villa för 11 personer). Så om någon är sugen på att haka på ner dit så är det bara att slänga iväg ett pm. Ingen kommer jobba heller för den delen då vi bara tänker ta ett turistvisa och hänga där i tre månader!

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
tjoo

Grymt sugen på att göra säsong i Kanada då jag hört att det ska vara något alldeles unikt! Åkt skidor sen jag kunde gå och börjar få upp ögonen allt mer för goa puderrepor. Aldrig gjort skidsäsong innan men har vänner som har vart i Fernie och har ÄLSKAT det. Dom avråder alla som är ute efter bra skidåkning att åka till Whistler då det är lite av ett "översittarställe" och onödigt dyrt.

Jag är mest inne på Revelstoke eller Fernie. Hade tänkt åka December/januari någon gång och är sugen på att hitta något deltidsjobb så man har råd att leva lite! Hade vart grymt att åka och uppleva Kanada med andra svenskar, ju fler desto bättre :)

Säsong Canada 2015/2016
Kom precis hem från en säsong i revelstoke.

Ska ge er lite tips om stället för er som kollar.

Vi (och alla andra svenska) bodde på alpine in. Ett motell med bra läge. kostade ca 4500/person och månad med delat boende i en 3:a med 2 sovrum, 4 sängar och ett vettigt kök. Troligen det mest prisvärda boendet om men är 4-5. Då får ni gratis busskort till backen, gratis inträde till badhuset, städat och handudkar samt lakan. (det kan gå att betala kontant och då blir det ca 3700) För er som är där längre ( mer än 4 månader, kolla efter hus via stoke.the list eller reveslstokepropertyservice eller liknande sidor.) det går att hitta vettiga boende där men oftast är det tvång på att hyra i minst 5 månader eller mer. För er som kommer själv är det bara att ta in på samesun hostlet och börja leta boende. Jobba är väl kul men dåligt betalt. Jag rekomenderar att åka i början-mitten av december och sen stanna så länge ni tror pengarna räcker. Var på plats om ni hyr hus, det är en fördel med centralt läge.

Åkningen är fantastik, men var beredda på att tura. det var 2 timmars kö till liften en bra puderdag om man kom vid öppning och inbounds var uppkört fram mot lunch. gick att hitta några secret spots med åkning i kanske 2 dagar. men enkelt att tura annars och grym teräng.

I februari är det fullt på berget så då är det att tura som gäller. December är kul och januari brukar va torka men i år va det ok. Mars ska vara den månad med bäst åkning men iår var det som det var.

Har ni möjlighet köp en bil. Rodgers pass ligger nära med obegränsad turande i fantastisk miljö.

Skulle även rekomendera att inte endast ta med rena puderlagg. Det kommer bli mycket skräpåkning. Jag körde på en watea 106 som standard och en 4frnt crj som puderskida. Av 79 skiddagar körde jag max 15 på 4frnt skdian. (obs dålig säsong) En skidas quiver som är lämplig är q115, patron eller liknande.

För er som letar stora öppna ytor á la alperna. stanna där. I revy är det skog, skog, lite rännor, och mer skog som gäller.

Själva "staden" är inte superkul, jag var trött på den i mitten av februari. Att festa går men glöm after ski och bummarpriser samt fördelar med att vara säsongare.

Sist men inte minst, flyg hem via vancouver. Dit spelar mindre roll. Det är en lång väg hem och 2-3 nätter i van kan vara trevligt och skönt innan hemresan.

Ha det nu kul

puss

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
Udesen sa:

Vill ni ha puder så banga whistler, alldeles för mycket folk för att kunna uttnyttja snöfallen till fullo. Dock mycket mer party!

Banff verkar också vara lite mer åt whistler-hållet, plus att alltid måste köra en bit för att åka skidor då det inte finns något liftsystem i direkt anslutning till Banff.

Detta är vad vi har lyckats klura ut gällande de olika orterna. Hoppas vi ses nästa vinter!
Hur definierar du utnyttja snöfallen till fullo?
Whistler är verkligen en sån ort som blir vad man gör den till. Orkar man knalla 30-40 minuter så får du puder dagar efter snöfall utan problem och riktigt bra åk.. Disease, DOA, body bag, husume, corona, oboe, flute mfl mfl..
WB är även så stort så om man vet var man ska ta sig kan man få riktigt feta åk, om jag inte missminner mig har väl Revelstoke typ 3 liftar? Så WB ger väl lite mer variation på så sätt också.

Säsong Canada 2015/2016
loweaspeqvist sa:
Udesen sa:

Hur definierar du utnyttja snöfallen till fullo?
Whistler är verkligen en sån ort som blir vad man gör den till. Orkar man knalla 30-40 minuter så får du puder dagar efter snöfall utan problem och riktigt bra åk.. Disease, DOA, body bag, husume, corona, oboe, flute mfl mfl..
WB är även så stort så om man vet var man ska ta sig kan man få riktigt feta åk, om jag inte missminner mig har väl Revelstoke typ 3 liftar? Så WB ger väl lite mer variation på så sätt också.
Min uppfattning från FR och snack med människor som har varit där är att whistler har mycket fler besökande än andra orter i BC, och det har enligt dem påverkat liftburna offpisten. Sen är det ju såklart en tolkningsfråga, och utifrån andra forumposter verkar ju inte Revelstoke inte vara så mycket bättre iår i alla fall.

Säsong Canada 2015/2016
Låter verkligen som att alla i denna tråden BARA är ute efter att lägga freshtracks. Ingen som åker park överhuvudtaget? Vill ni puderhetsa så ska ni ju åka till Japan :rolleyes:

Säsong Canada 2015/2016
Min erfarenhet är som Zphinx ovan säger, är det kontinuerligt puder som önskas så är det Japan som gäller. De bästa skidbergen i världen med vettig access och möjlighet att åka ner lite överallt finns i alperna, grattis till oss européer :)
Det snöar inte hela tiden i Kanada eller USA som man kan tro i puderklippen. Det snöar oftare och mer i Japan (eller Norge). I alperna finns det fler skidorter än man kan besöka på en livstid och med bil kan du alltid ta dig till ett berg där snön liggs orörd länge.
Det som Kanada vinner mycket på är den sköna atmosfären, dvs de trevliga människorna. Japaner är också trevliga men lite svårare att komma in på livet.

Säsong Canada 2015/2016
Ingen som har några tips angående på Kicking Horse (Golden) eller Whitewater (Nelson). Är de ställene som jag har hört mest om å blitt rekomenderad (framförallt Nelson), men av folk som vart där för 5+ år sedan. Om nån har mer färsk kunskap från de orterna kan ni gärna få dela med er :)

Säsong Canada 2015/2016
Vilket ställe skulle ni rekommendera till snowboardåkare? Har varit inne på Kanada i många år nu men fortfarande inte bestämt var i i Kanada jag vill dra.

@CLarsson Förstår det som att revelstoke kräver en del turande, har inte hört detta förut men så kanske är fallet. Skulle du ändå rekomendera trots trist att tura med snowboard eller ska jag söka på andra ställen? Har förstått att whistler har bästa festandet men är det helt kasst i rev och dött??

Säsong Canada 2015/2016
Hallå alla!

Har själv tänkt mycket på Kanada och nu är det mesta klart, jag drar till silver star kommande säsong! Jag åker inte endast på puderjakt.. För då hade jag förmodligen inte valt silver star som är mer en familjeort men fått jobb i systemet och är säker på att det blir en grym säsong även där!
Ingen annan som har det i åtanke?

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
ebzi sa:
Vilket ställe skulle ni rekommendera till snowboardåkare? Har varit inne på Kanada i många år nu men fortfarande inte bestämt var i i Kanada jag vill dra.

@CLarsson Förstår det som att revelstoke kräver en del turande, har inte hört detta förut men så kanske är fallet. Skulle du ändå rekomendera trots trist att tura med snowboard eller ska jag söka på andra ställen? Har förstått att whistler har bästa festandet men är det helt kasst i rev och dött??
det är självklart inte nödvändigt att tura men det är ett stort plus om man orkar ta sig till orörd och väldigt roliga åk. vi åkte mycket i cat området med snowboardåkare och många körde med snöskor. där går man på cat-tracks. ska man till rodgers eller längre bort i systemet går det med snöskor men splitboard är väll att rekomendera.

Festandet är väl inte super dött men om man förväntar sig mindre orter i alperna blir man nog besviken. men där är bowling på onsdagar med en bra pub och regent finns om man vill ha mer klubb, men det är en bar som blir klubb. Åker man dit för åkningen men vill ut o dansa en gång i veckan är det helt okej. festa varje dag stanna i VT.

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
michelleperssson sa:
Hallå alla!

Har själv tänkt mycket på Kanada och nu är det mesta klart, jag drar till silver star kommande säsong! Jag åker inte endast på puderjakt.. För då hade jag förmodligen inte valt silver star som är mer en familjeort men fått jobb i systemet och är säker på att det blir en grym säsong även där!
Jag och min bror kommer troligtvis hamna i Silver Star nästa säsong. Var en säsong i Val D'isere och det blev lite för mycket festande vilket drabbade åkningen en del. Ses vi kanske där!

Säsong Canada 2015/2016
Tjena GÄNGET!

Gjorde precis en säsong i Revelstoke, vilket var det bästa jag har gjort, trots sex snölösa veckor. Revelstoke är som hittat för de som är sugna på träd, off-pist, inte för mycket folk och oändliga turmöjligheter (om man skaffar en bil, vilket jag tänker göra igen, vilket jag starkt rekommenderar). Uteliv är inte mycket att tala om, men om man är som jag så vet man att om det finns grym åkning så finns det grymma åkare som tycker om att dricka grym öl (från det lokala microbryggeriet) och prata om grymma åk man har gjort eller vill göra, eller om hur lite tjejer det finns.

Jag planerar en säsong till i Revan, tänkte åka dit redan i November i år och stanna tills de stänger. Det finns för många åk jag inte kunnat göra och så mycket potential i terrängen att jag saknade det sekunden jag lämnade det. Man kan tycka att staden/byn är supertrist, men för mig är den hur mysig som helst. STARKA Twin Peaks-vibbar.

Med det sagt så har jag aldrig säsongat någon annan stans, så det är möjligt att jag inte vet vad jag pratar om men jag är jävligt taggad. Häng me!

Säsong Canada 2015/2016
Sompilomp sa:
Tjena GÄNGET!

Gjorde precis en säsong i Revelstoke, vilket var det bästa jag har gjort, trots sex snölösa veckor. Revelstoke är som hittat för de som är sugna på träd, off-pist, inte för mycket folk och oändliga turmöjligheter (om man skaffar en bil, vilket jag tänker göra igen, vilket jag starkt rekommenderar). Uteliv är inte mycket att tala om, men om man är som jag så vet man att om det finns grym åkning så finns det grymma åkare som tycker om att dricka grym öl (från det lokala microbryggeriet) och prata om grymma åk man har gjort eller vill göra, eller om hur lite tjejer det finns.

Jag planerar en säsong till i Revan, tänkte åka dit redan i November i år och stanna tills de stänger. Det finns för många åk jag inte kunnat göra och så mycket potential i terrängen att jag saknade det sekunden jag lämnade det. Man kan tycka att staden/byn är supertrist, men för mig är den hur mysig som helst. STARKA Twin Peaks-vibbar.

Med det sagt så har jag aldrig säsongat någon annan stans, så det är möjligt att jag inte vet vad jag pratar om men jag är jävligt taggad. Häng me!
Haha tja! Ja va också i Revelstoke. Det var bra. Mycket bra. Ska tillbaka. Så det kommer bli bra. För er som vill jobba sök heliskiing-jobb. Gratis heliskiing är inte något att skoja om. Jag jobbade på mcd, inte drömjobbet med flexibelt och gratis mat.
Men har en fråga, NÅGON, som känner att en klassisk försäsongs-Roadtrip mellan Vancouver-Alaska låter bra???? Kommer genomföras på typ 1,5 månader och mamma säger att jag borde hitta en Kompis.. Haj. #andalsocanada #canadaohcanada

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
Tjenare alla!

Efter som att fortsätta plugga sket sig är jag sugen på att göra min första säsong. Alltid drömt om Kanada (även om drömmen är Japan) och efter läst igenom denna tråden så kan man ju inte säga att jag blir mindre sugen!

Hur mycket ligger det på prismässigt och hur krångligt är det att få visum och sånt? Är det några som letar folk att åka med?

Jag är 20 år.

Säsong Canada 2015/2016
@alphaquebeck och alla andra, vad jag hört är det tydligen osäkert (eller de kan int lova iaf) att visum släpps till nästa säsong (alltså 2016-2017), vet inte exakta orsaken och detta är mycket osäkert men har tydligen varit det ett tag enligt rollinsnow, men om man vill ha ett visum får man skynda sig med att få det då dom tar slut snabbt!

En säsong kan väl ligga på allt från 35 000 och uppåt beroende på hur mkt en spenderar, boende mat utrustning mm, aldrig säsongat sj men planerar att göra det nästa år och då har jag räknat att ha en budget på cirkus 60 000, bättre att ta med sig för mkt cash om dt skulle skita sig me jobb eller ngt annat än att efter halva säsongen inse att pengarna är slut och en måste åka hem, du får bara visum en gång i samma land, iaf kanada. Vet int hur många visum som släpps i sverige men de tar slut efter några/någon dag, i england handlar det om timmar och minuter trots att de släpps fler där.

Har fortfarande inte bestämt mig för om ja vill till revelstoke eller whistler, åker sj så vill inte riskera att inte träffa några schysta människor, samtidigt kanske det är enklare att bonda me folk i revels då det e färre och en kan komma varandra närmare? Hur ser åldersgruppen ut på resp ställe? Många svenskar i rev eller drar sig de flesta till whistler?

Säsong Canada 2015/2016
Tjenare!

Åker till Revelstoke i början av december och letar lite tips angående boende, alltifrån 1 rum till ett mindre hus.
Om någon är intresserad av att dela boende så är det bara att skicka ett pm =)

Säsong Canada 2015/2016

@Sompilomp Då gäller det att hålla span, hade fan varit illa att sitta där med svarte petter och en kass säsong... Finns det någonstans i kanada som är bra under El-nino år?

Säsong Canada 2015/2016
Innan jag hade bokat en biljett för en hel vinter skulle jag läst igenom mer hur El Niño påverkar. Som jag förstår lär det bli skräp i BC? Enda klara vinnaren är Kalifornien, som har haft ett par sjukt dåliga vintrar på raken. Men det har jag inte läst på nog för att ha en bestämd uppfattning.

Vet inte hur pålitligt den här är? http://www.vancitybuzz.com/2015/08/godzilla-el-nino-british-columbia-warm-dry-2016/

En helt grymt bra statistiksida om Nordamerikanska skidorter, där man kan se hur mycket snö det kommer i genomsnitt. Sjukt ful layout, är inte så uppdaterad (står inget om vinterns trend, men en del om tidigare El Niño)
http://www.bestsnow.net

Klicka på "Canadian Rockies and Interior B. C." Där kan man se att Whitewater (393 inch ackumulerat på en hel vinter), får mest snö, Fernie (375) tvåa, Rev (351) trea i Interior BC och Rockies. Rejält hopp ner till Kicking Horse (254) och ett gäng andra orter som Red, Silverstar etc, hopp ner till Lake Louise (169) som är väldigt väldigt mycket sämre och enligt mig ingen anledning att åka över Atlanten för.

Är du inte nörd på snö en referens kan sägas att mest snö i snitt brukar Baker har i Nordamerika. 645 inch.
I Alperna är det Warth ovanför Lech i Alberg som i snitt får mest snö. 422 inch, om vi mäter i samma mått som NA. St Anton är också väldigt snösäkert, 300 inch.

Säsong Canada 2015/2016
Hej alla!!

21 års skidåkning i Sverige har gjort mig sjukt taggad på att dra på min första skidsäsong. Tycker Canada värkar minst sagt mäktigt så det är dit det bär av! Har styrt upp Working Holiday visum och resan till whistler är bokad i slutet av oktober.

Jag åker själv men vill gärna lära känna massa nya människor! Har bott i kollektiv senaste året och gör gärna nått liknande i Whistler. Några fler som ska dit och också letar boende? Verkar som att det är rätt dyrt om man inte delar ett par stycken.

Peppa hörni snart är vintern här!!

Säsong Canada 2015/2016
Heej!

En tjej som är sugen på Banff efter att ha varit där och turistat och tror att en säsong där hade varit nice! ;)

Ingen mer som känner likadant?
Vore kul att lära känna lite folk som ska dit!

Senast ändrad:
Säsong Canada 2015/2016
michelleperssson sa:
Hallå alla!

Åh vad kul för dig! Jag jobbade i Silver Star 13/14 som skidlärare. Och visst är det inte där jag köper säsongskort i år när jag vill åka mycket och hårt och inte jobba, det är en ganska liten ort som inte har turmöjligheter och endast skogsåkning men SHIT VAD BRA DET ÄR! Silver Star är en magisk plats, jag lovar. Det är litet och mysigt och man lär känna massa folk och känner igen varenda människa som jobbar där. Man umgås bara med säsongarna för det finns liksom inga andra haha, men det är många som säsongar där och jag fick nära vänner över hela världen. Det är ett supergenuint Kanadensiskt ställe, det är ytterst sällan liftköer och dumpar det så har du strålande puderåkning dels i skogen men också i backar, då dom inte pistar alla backar varje dag. Det finns en framsida med bra cruising, snälla backar och mellow åkning och baksidan där det är riktigt brant och för svår terräng för pistmaskinerna, där finns riktigt utmanande åkning. Bästa orten att jobba på i Kanada för mig i alla fall. Jag kommer troligtvis tillbaka ett par dagar i vinter och hälsar på, och testar den nya åkningen i skogarna som dom rensar ur.

Allihopa med frågor om Silver Star, eller om ni bara vill prata lite om denna finfina plats, skicka gärna PM!

Säsong Canada 2015/2016
Jag har själv aldrig varit i Whistler men när jag bodde i Kanada sa alla att det är den mest alpliknande orten i Kanda, och den minst genuina. Den är mycket dyrare och lyxigare än resten av Kanada, det är mycket liftköer och när det dumpat är kön lång redan en timme innan liften öppnat. Det är ett väldigt stort system med mycket bra åkning, mycket svenskar och mycket fest. Det snöar mycket när det snöar, men är också större regnrisk och inte alltid samma torra, lätta snö som lite längre in i BC. Ni som åker dit kommer helt säkert ha en riktigt kul säsong - men det är inte dit jag vill åka. För jag älskar dom små, genuina kanadensiska puderhålorna där en liftkö på en minut är sällsynt, där en riktigt bra hamburgare med öl kostar mindre än en svensk Mc Donalds meny och där livsnjutare och snöälskare av alla åldrar delar med sig av sina bästa åk. Detta låter kanske som en saga men gäller vad jag vet mer eller mindre dom flest orter i västra Kanada utom Whistler! Dock kan köerna vara längre i dom större, mer kända orterna t ex Revy och i Banff-området tror jag.

Jag drar (om jag får råd haha) till Nelson för att åka i Whitewater och Kootenay Pass jan-feb, om någon annan planerar att åka dit så hör av er! Jag vill även åka till närliggande orter, framförallt Red Mountain, Kicking Horse, Rogers Pass, Revelstoke, Silver Star och kanske en sväng ner i USA för Mt Baker och Stevens Pass. Jag gör det jag har råd med helt enkelt, men det bästa vore att kunna åka till alla dessa orter! Stevens Pass, Silver Star och Whitewater ingår alla i Powder Alliance så om man har säsongskort på en av dessa orter får man åka tre dagar gratis på dom andra.

Säsong Canada 2015/2016
Hej allihopa!
Johan heter jag och är 19 år och drar till Kanada i vinter! Revelstoke är siktet inställt på och boende är typ fixat men jag skulle behöva 1-2 trevliga rumskamrater att fylla ut lägenheten med. Vi är två stycken lättsamma goa grabbar som gärna träffar lite nytt folk. Så om någon vill till Revelstoke och söker boende, hör av er för skjutton!

Ha det gott!

Tillbaka
Topp