Säsong eller långresa 14/15 franska alperna

Deedlit

Ny medlem
Hej,
Har sent kommit fram till att bara resa en-två veckor om vintern till alperna inte räcker till längre. Därför vill jag nästa säsong komma iväg en längre sväng till franska alperna. Eftersom att jag gör allt i bakvänd ordning - har redan pluggat, slitit mina år för att hitta rätt jobb och slutligen hittat jobbet som känns rätt - så är jag inte jätteintresserad av att leva hårt bummarliv ock kröka vartannat om alla långa jobbpass och timmar ute på berget. ;)

Helst skulle jag åka iväg 2-3 månader, jobba deltid och satsa mycket på skidåkning. Franska alperna känns närmast hjärtat då det är där jag framförallt har varit. Kan Val Thorens bäst.

Finns det fler därute som har liknande planer? :)

Tjipp!

Chansen att jag har möjlighet att göra något liknande nästa vinter är ganska liten, men viljan/drömmen finns ju alltid där. Threads for future comments, som de brukar skriva på NS. :D

Går i precis samma tankar som dig, och har gjort så nu ett par år utan att komma till skott. Kul att det är fler som är inne på samma sak, kommer hålla ett öga i denna tråd.

Jag vill också vara med i drömmargänget! Skönt att jag inte är ensam uppe i det blå =)

Har också gjort min samhälleliga plikt med utbildning och jobb osv. Nu har jag ett tag funderat hur jag ska kunna realisera denna tonårsgrej på ett vuxetsätt. Som sagt, bummarliv och hela det där känns överspelat även om jag inte behöver nåt lyxlir.

Låt drömmarna leva!

Åh, vad härligt att vi är fler som tänker likadant och har samma typ av drömmar. En sak har jag i alla fall kommit fram till, men blir aldrig för gammal för att både drömma och förverkliga sina drömmar. ;)

Kom gärna med förslag på jobb, boende och önskemål om var och när ni vill resa.

Jag funderar också på att sticka iväg under vintern då jag gärna vill hinna med en säsong innan jag är helt klar med studierna och ska börja jobba. Jag har kollat lite på mindre ställen, framförallt i Österrike och Italien, för att jag inte är intresserad av slänga bort en vinter på bakfylla och för att inte trängas med en miljon andra människor. Däremot känner jag väl inte heller för att vara heeelt utan någon afterskiöl :D eller att sitta ensam någonstans i en liten by utan att ha någon att umgås med.

Om detta är i Österrike, Italien eller i Frankrike spelar mig ingen roll.

Jag funderar på att åka iväg vid nyår och vara borta i ca 3 månader. Måste förmodligen jobba på något vis men jag åker inte ner för att jobba på ett ställe som inte ger mig möjlighet att få åka MYCKET skidor.

Välkommen till drömmar-gänget! Jag röstar fortfarande för franska alperna. After-ski öl finns det alltid utrymme för nån gång under en resa!

Tack:)! Vad är det som gör att du känner mest för Frankrike? Enbart tidigare erfarenheter eller kan du franska?

Jag är mest inne på på Österrike för att det är det ända jag har bra erfarenheter ifrån och för att jag inte kan ett ord Franska, vilket jag inbillat mig att jag måste kunna för att få jobb. Å andra sidan har jag också bara intalat mig att jag kan lite tyska för att jag läste det till nian, vilket inte alls stämmer... För att inte tala om hur lite italienska jag kan haha!

Med andra ord är jag nog öppen för det mesta om det är så att det finns något bra ställe som jag känner passar mig. Så jag säger som Deedlit skrev tidigare. Kom gärna med förslag om ställe, jobb och boende.

Jag har främst varit i franska alperna och har helt fastnat för den franska kulturen och bergen. Har också varit i Schweiz, vilket varit fint, men inte lika stora och höga berg samt mycket dyrare att leva.

Franska är väl ett plus men jag tror att med engelska kan man också få jobb. Det är många från norden som är nere och jobbar i franska alperna, det finns restauranger och liknande med skandinaviska ägare t ex. Jag har bara franska med mig från grundskolan, men det lär man sig väl eftersom med lite träning. ;) Kan tänka mig att om man har utbildning eller är duktig på skidor så kanske det är möjligt att få jobb i en skidshop. Mer om det vet säkert "Heddious" i tråden, hon verkar ha superbra koll! :)

På de stora orterna i Savoie (Val T, Valdi, Arcs osv) behöver man inte kunna franska för att få jobb, även om det är ett stort plus och man har lättare att få ett mindre kasst jobb då. På de mindre orterna eller de med i huvudsak franska turister är det dock svårt att lösa med bara engelska (men inte omöjligt). Där är det dock billigare att bo och leva, så behovet av jobb minskar rejält.

Kan häva ur mig nån spaltmil om minisäsongen jag gjorde i VT i år när jag kommer hem från jobbet, om intresse finns.

I övrigt instämmer jag med alla – håll drömmen vid liv! :D

Heddious sa:
På de mindre orterna eller de med i huvudsak franska turister är det dock svårt att lösa med bara engelska (men inte omöjligt). Där är det dock billigare att bo och leva, så behovet av jobb minskar rejält.
Åhå! Det låter ju onekligen intressant. Jag har verkligen inget emot en liten håla om det skulle vara så. Kan du ge några exempel? Jag har ju noll koll på allt utom de allra mest välkända orterna. Finns det nåt sätt att luska ut det själv? Typ "Ta godtycklig större alport, åk runt berget, på andra sidan finns de mindre orterna". För lätt kanske =)

Heddious sa:
Kan häva ur mig nån spaltmil om minisäsongen jag gjorde i VT i år när jag kommer hem från jobbet, om intresse finns.
Ja tack! Läste din guide till Val Thorens, men det stod mest om skidåkningen osv. Vore najs med lite vardagsinfo också.

Deedlit sa:
Jag har främst varit i franska alperna och har helt fastnat för den franska kulturen och bergen. Har också varit i Schweiz, vilket varit fint, men inte lika stora och höga berg samt mycket dyrare att leva.
Och jag som alltid trott att högsta skidåkningen (liftburna) i Europa fanns just i Schweiz.... :-)

Tja. Är lite i samma tankar sig dig.
Har krigat till mig ett bra jobb, köpt lägenhet, bil osv osv. Men på bekostnad av drömmar...
Samhällsduktiga jag....

Är inte heller supersugen på bumhardcore liv utan jobba lite och mycket skidor :)
Har du mer info?
Svårt att få jobb? - Bokostnad?

Bra initiativ !! :) Jag har kollat runt lite på boende, Cham/Argentiere/Serre, studios för 4-6 pers kostar från 3000/pers/mån o uppåt......Serre är ju bra, mycket fint runt knuten, La Grave, Montgenevre, Puy saint vincent.....Val dísere/ Espace killy är ju med super, där finns allt, skog o höga toppar.

Jag är ju på väg ner för att stanna ett tag, resten av liiiiivet kanske :) men delar gärna boende till att börja med, jag kommer att ha bil med, tänker se mig omkring.....:)

Följer tråden med stort intresse :)

Samhällsnyttig är jag också, även om hellre ser mig som skidåkare:) Funderar även jag på en längre skidresa, typ en månad, till vintern. Som tysktalande funderar jag på roadtrip i Österrike, men lite franska kan ju vara bra att lära sig så några veckor i Frankrike skadar nog inte.

Jag är också grymt sugen på att dra iväg cirka 3 månader i vinter till Valdi+tignes. Har tidigare kört Revy och Niseko så alperna står näst på tur. Är det franska "blocket style" som gäller för att hitta boende eller fixar man sådant bäst på plats ?

Slänger även ut en tentakel för dom som redan har fixat boende och behöver en extra person att dela hyran med. Har tyvärr ingen målande beskrivning av mig själv men om ni kollar på länken nedan och men tänker in mig i hans ställe så får ni nog en ganska bra bild.

Här sitter jag och skaffar mig ett Freeride-konto för att jag tänkte ta tag i att försöka dra iväg o säsonga, så hittar jag den tråden jag var ute efter, underbart!! Jag har tänkt dra iväg rätt tidigt och fixa jobb, runt oktober/november, och stanna fram tills mars/april. Är sjukt sugen på att bli riktigt duktig på brädan och kommer att kriga för det. Pratar bra franska så det kan vara en fördel ifall man drar dit tidigt. Jag kommer njuta av varenda sekund jag är där, kommer inte bara jobba och åka utan tänker även njuta av alplivet, afterski, festandet, träffa sköna personer och bara ha det allmänt gött!! Kommer att följa denna tråden med stort nöje och hör av er ifall nån vill ta tag i det! :D

Tja! även jag är inne på samma spår, spanat in Val Thorens främst och åker ner början av januari. så skulle de finnas något intresse där ute att dela bostad så PM eller här i tråden! skulle nog inte beskriva mig lika awesome som varken havreboll eller barney stinson men något vis på snudden ändå.

haregöttsålänge.

Låter kul,

Har själv (än så länge ganska lösa) planer på en säsong 14/15. Min idé är att ha någon ort som en sorts bas, men åka runt i bergen med bil/van/skåpbil och gå rätt mycket turer. Som bas hade jag tänkt Chamonix eller La Grave (kanske andermatt), men är ganska flexibel. Dock föredrar jag franska delen av alperna, är inte så fantastiskt bra på franska, men har mest varit där och känner till det bäst.
Så om det är nån annan som tycker det verkar najs skullere va kul, kan ju va lite småfarligt att tura o klättra runt själv på berget också ;)

Hej,

Kul med fler som går i samma tankar! Jag har också skjutit upp en långresa till alperna alldeles för länge nu. Har precis bestämt mig för att ta ett års uppehåll från psykologstudier på KI för att kunna maxa skidåkningen den här säsongen. Är fortfarande lite ambivalent om det blir svenska berg eller alper. Har kompisar och tillgång till boende här hemma, men känner samtidigt att skidåkningen kommer bli bättre i alperna. Har fått tips från flera att åka till Chamonix så just nu lockar det mest. Kommer nog åka mitten av januari och stanna till slutet mars/april. Inte sugen på det hårda bummarlivet, vilket jag inte verkar ensam om?

Om någon har tips/vill dela boende är jag väldigt intresserad!
//Anna

Hej Alla,

Jag går också i samma tankar och vill gärna spendera ett par månader i alperna kommande vinter. Jag har tidigare gjort säsong i Val Thorens och skulle väll också föredra att åka till Frankrike.

Är det någon som ha börjat få några konkreta planer?

//Jakob

Tänker precis som många av er andra. 26 år och uppehåll från jobb och skola. Skulle gärna åka mitten på januari-mars/april.

Ingen som har spikat något ännu?

Hej,

Inget spikat, men jag skall ansöka om tjänstledigt i nästa vecka och då blir det ju skarpt läge : )

//Jakob

Hallå,

Jag tänkte vara 5 veckor i Serre Chevalier från typ mitten av februari och söker några att dela boende med. Var i Serre hela förra säsongen och gillar det verkligen men tänkte hinna se lite andra ställen i vinter också. Kommer förmodligen inte jobba något utan det är åkning som gäller, med en del turande.

Någon som är sugen?

Hej,

5 veckor i Serre hade varit kanon. Jag skulle också fokusera på åkningen och en del turande hade inte varit mig emot - Laggen är monterade med Dynafit : )

//Jakob

Senast ändrad:
Jag vill (läs: ska) söderut 1 december tills i slutet på januari... och saknar folk att åka & bo med. Kan man gadda ihop sig ett gäng främlingar och hyra en lägenhet till en schyst slant så vore det så otroligt fördelaktigt jämtemot att sticka ner och leta i blindo. Jag är intresserad av de flesta förslag... ett pm iväg!

Anmäler också mitt intresse, jag är öppen för förslag och vill åka skidor i mängder.
Gadda ihop sig ett gäng och planera något? PM:a gärna.

Hej,

Jag och en kompis skulle vilja åka ner 1 till 3 veckor, mer än så kan vi inte i år. Är det någon som har plats får ni gärna höra av er. Vi är intresserade av åkningen och hänga med trevliga människor.

Blev riktigt glad när jag såg tråden :)

Min plan är att åka runt 20 januari och stanna 2-3 månader. Kan åka var som helst egentligen. Någon som tänker samma tidsperiod? Vore kul med någon som är träningsintresserad i övrigt som även är sugen på att hänga lite i ett eventuellt gym:)

Skriv ett PM, så kan vi börja planera? Är 26 år.

Hare fint!

Någon som är sugen på att vara i Serre i fem veckor, från 7/2? Boendet är en vanlig ful fransk skidlägenhet där tre pers kan bo bekvämt (enligt fransk standar). De två andra som ska bo där är jag och
@jakobfink , som inte känner varandra, så var inte orolig för att åka själv. Priset är typ 7000kr.

För de som har lite koll på serre så ligger lägenhet i Villeneuve, i huset Grand Sud, typ jämte Sherpa.

Senast ändrad:
Hej!

Kul att så många följer sitt hjärta, det gillar vi.
Har just börjat leva det livet. Jobba 26 veckor/år, leva 26 veckor/år.

Väljer ett annat upplägg med fler kortare resor för att kunna följa snön.

Tjena, ung man på 20 år som hade planer på att sticka till franska alperna i 2-3 månader! Har alltför tråkiga kompisar som jobbar eller har annat tråkigt för sig i vinter och söker därför någon likasinnad som kan tänka sig att dela boende med mig under denna resa!
Hade tänkt mig val thorens eller val d'isere
Skicka pm eller hör av er på Facebook om ni är intresserade. Ciao
https://m.facebook.com/edvin.alexandersson

Hallå!

Tänker sticka ner i mitten december och stanna till omkring mitten februari. Har siktet inställt på Val Thorens (eller någon av de angränsande dalarna) men är öppen för alla förslag! Är ingen van säsongare, men van skidåkare och van att bo trångt så de viktigaste delarna verkar jag greja ;) Har jobbat alldeles för mycket senaste året så planerar att jobba så lite som möjligt och totalt maxa tiden i backarna istället!

Om någon har något som skulle kunna passa in i mina planer så hör av er! :)

/Erik

Senast ändrad:
blizzard-of-zzzs sa:
Låter kul,

Har själv (än så länge ganska lösa) planer på en säsong 14/15. Min idé är att ha någon ort som en sorts bas, men åka runt i bergen med bil/van/skåpbil och gå rätt mycket turer. Som bas hade jag tänkt Chamonix eller La Grave (kanske andermatt), men är ganska flexibel. Dock föredrar jag franska delen av alperna, är inte så fantastiskt bra på franska, men har mest varit där och känner till det bäst.
Så om det är nån annan som tycker det verkar najs skullere va kul, kan ju va lite småfarligt att tura o klättra runt själv på berget också ;)
Har samma plan ungefär. Har siktat in mig på La Grave i vinter/vår. Hade först tankar på husbil eller skåpbil. Nu blir det mest troligt en VW Caddy maxi eller liknande för att få med alla grejer plus möjligheten att kunna bilcampa på andra platser. Har varit nere i La Grave för några veckor sedan och rekat boende. Finns flera alternativ men det gäller att bestämma sig. Har förhandsbokat en studio, men det går ju att hitta något större om man vill dela. Har inte tänkt jobba en sekund. Träna, randonnéturer/alpinklättring, flerdagarsturer varvat med kanske nån klippklätterresa till Verdon.

Hej!

Är kanske alldeles för sent ute, men har nog bestämt mig för att vara nere i alperna januari-mars/april :) Har tidigare bara åkt en till två veckor per år, men blev totalt förälskad i bergen förra året när jag bodde i Vancouver. Är i slutet av min utbildning och känner väl att det är nu eller aldrig!

Är 26 år, och känner att jag nog hellre satsar på skidåkningen än festandet. Är det någon som har någon plats över under de här månaderna så holler! Eller kanske pm:a! :)

Hej!
Vi har råkat få 4 platser lediga i en 6-bäddslägenhet i Val Thorens. Tänkte höra om någon är intresserad av att hyra? Lägenheten ligger mitt i pisten, så det är ski-in/ski-out direkt utanför dörren från skidförrådet. Ligger även mitt i byn så allt är inom gångavstånd.

Lägenheten är utrustad med kök (diskmaskin), badrum, ett sovrum med två våningssängar och i vardagsrummet/köket är det en bäddsoffa för två personer. Det finns även balkong.

Låg hyra, skicka ett mail (info@khione.se) eller PM för mer info! El och vatten tillkommer, det brukar gå på ca. 100 euro / person och betalas i slutet av säsongen.

För att vi ska bli av med platserna går även att hyra en plats endast en månad enligt följande:
3-31 januari - 1000 euro.
31 januari - 28 februari - 1000 euro.
28 februari - 12 maj - 1000 euro.

Hör av dig så snart som möjligt om det kan vara av intresse!

Med vänliga hälsningar,
Per

Tillbaka
Topp