Säsong i alperna för Puderfreak, Vad rekommenderar ni?

malmbeck

Medlem
Jag tänker åka ner och göra min andra säsong nu till vintern och har lite funderingar på vart det bär av. Förra säsongen spenderade jag i Val Thorens och det var riktigt grymt, men jag saknade verkligen lite lättillgängligare skogsåk på dimmiga dagar.
Dessutom var de flesta andra säsongare där bara för o festa i princip och jag saknade lite åkare som är beredda att kämpa lite för att få bra åk.

Jag är absolut mest sugen på Schweiz, (Engelberg, Verbier, Sierre Anniviers mm.) Men vad jag förstår är det väldigt dyrt i Schweiz? Någon som gjort säsong där som kan intyga att detta stämmer? I Frankrike tyckte jag det var väldigt billigt. Hade fått uppfattningen att det skulle vara dyrt men det tycker jag inte stämde. kanske är det samma här?

Ge mig era bästa tips på puderhålor i alperna please!

Kan tillägga att jag inte vill vara själv som svensk säsongare där med. Helst ställen där det finns gott om fler svenska säsongare :)

Senast ändrad:
johanmalmbeck sa:
Men vad jag förstår är det väldigt dyrt i Schweiz? Någon som gjort säsong där som kan intyga att detta stämmer?
Någon som sett sällskapsresan?

Jo, det sämmer väl att det generellt sett är något dyrare i Schweiz, men inte allt och inte jättemycket. Dock är lönerna betydligt högre där, så tänker du jobba så satsa på Schweiz.
Mat är något dyrare än sverige, men inte galet mycket.
Boende är det som sticker ut mest tycker jag.

om du uppfattade frankrike som väldigt billigt kommer du väl troligen se schweiz som normalt. det är ju dyrare men det är ingen extrem skillnad..

Det har blitt dyrt här i Scväjs.... Sagt av den gode Hedlund i Sällskapsresan 2.
Är alperna ett måste? Inte funderat på Utah? Om det är puder du e ute efter... Prisläget i USA är dessutom rätt ok...

Senast ändrad:
Japp det blir alperna. Väntar nått år innan jag kör USA/Canada.

Förövrigt så tänker jag jobba med. Förmodligen som diskare då jag har jobbat som det förut. Det borde inte vara svårt att få jobb där väl?

Jag anser det dyrare i euroländerna än i Schweiz, man köper ju billig mat som säsongare ändå och ölen var för 4 år sedan billigare i Engelberg än i St Anton iaf...

Jag borde alltså ignorera vad jag har hört om att det ska vara dyrt osv?

Borde kanske flytta denna tråden till Skibumkompisar kategorin, hur gör jag det?

Vilken sida av alperna som får mest puder just denna vinter är tyvärr omöjligt att säga. Så för att safea är det smart att satsa på något ställe som har åkning både på hög och låg höjd så att du får snö även om det blir en varm vinter. Beträffande priserna är det nog mest skillnad från ort till ort och inte så mycket mellan olika länder. Nån mindre populär och "stekig" ort blir billigare. Jag tänker mest på boendekostnaderna då. ValT som du ju redan varit i har jag hört ska ligga högt i pris på bostad..

Beträffande vilken ort som är "bäst" är det ju mycket tycke och smak. Själv åker jag till chamonix och kan väl rekommendera det som ställe att åka till om du är villig att lära dig om bergen och vill lära känna folk som inte bara festar. Senaste två vintrarna har varit magiska snömässigt men det kan naturligtvis också vara hårdpack mesta delen av vintern. Verbier är riktigt grymt om du vill freerajda, men vet inte riktigt hur det är med skog där? Tror det ska finnas skog att åka i bruson? Det är nog ett mkt bra ställe att säsonga i. Dock ganska dyrt tror jag för boende i själva verbier.

Såg nu att du tänkte jobba. Då är Schweiz bra eftersom dom har en hög minimilön i landet.

Tack för grymt svar! Chamonix verkar rejält fett, men det är något jag tänker vänta några år med.

Just nu är det Verbier eller Engelberg som känns mest lockande, men jag kan verkligen inte bestämma mig, finns många fler orter jag gärna skulle dra typ; Serre Chevalier eller Alagna eller något annat ställe i Italien. Tycker Italienska alperna är sjukt häftiga! men verkar inte som att de är så populära hos svenska säsongare?

Tillbaka
Topp