säsong i canada

säsong i canada
Jag och en polare hade tänkt oss att dra till Kanada någon gång runt december 02/januari 03. Whistler eller Fernie är väl de orter som lockar, eller känner någon till andra bra ställen?
Hör av er!

säsong i canada
Fernie är fint... men det är inte ett stort ställe... men det finns alltid en massa snö och fin backcountry åkning. Nu vet inte jag om hade tänkt att jobba där, men jag har hört att det inte är ett hett tips, efter som det är ganska litet och det ont om jobb... hellre då att jobba ihop pengar och bo kollektivt i någon månad. Ett annat fint ställe är Panorama, fast det är mest en stor anläggning ingen riktig by.

Sedan har vi också Banff eller Canmoore som ligger 1 mil från Banff... (mycket billigare att bo i Canmoore) och runt dessa städer finns det en massa områden. Lake Louise, Norquay, Nakiska, Sunshine Village.

Synd bara att Bannf har blivit så hypat... mycket Australiensare som säsongar där eftersom dom har automatiskt visum i canada.

säsong i canada
Mycket Aussies e de i Fernie oxå, men alla jag träffa va coola människor. Vad menar du med automatiskt visum? Det har vi svenskar också... 6 månader får man stanna bara man ber om det när man reser in. Arbetsvisum måste de skaffa precis som svenskar, skillnaden är bara att Sverige tilldelas 50/per år, Australien får 8000...

säsong i canada
Jupp.... sorry angående den felaktiga Visum informationen... Men det är fortfarande ganska svårt att få ett Visum... eller?
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har också tänkt på att säsonga, så all ny information är alltid bra.

säsong i canada
Jupp.... sorry angående den felaktiga Visum informationen... Men det är fortfarande ganska svårt att få ett Visum... eller?
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har också tänkt på att säsonga, så all ny information är alltid bra.

säsong i canada
Kängurekillarna och damerna har betydligt mycket lättare att få tillfälligt arbetsvisum i Kanada där av att dom är så många. Sen när det gäller oss nordbor har vi som tidigare nämnts 6 månadet att vistas i detta land. Om du skullle vilja stanna längre i Kanada så är det bara att ta en sväng ner till skräp-USA en vecka. I och med detta landsbyte så får du schyssta stämplar i passet som ger dig lite mer tid i Kanada. Ett tips är att pröva en ort som inte SkitIngos eller någon av dom övriga svenska charterbolagen kör på!

säsong i canada
Jag skulle rekomendera Rossland med skidåkning i ett system som heter Red Mountain Inte så stort men väldigt bra finns hur mycket som helst att åka på, skogen är kanon och snön är riktigt lätt och fin. Byn är ganska liten, hyfsad billig och inte så mycket turister, lagom med säsongare. Vad gäller jobb tror jag att ni kan glömma det i Canada.

säsong i canada
är ni seriösa? isåfall skulle jag kunna tänka mig hänga på. hur länge har ni planerat att stanna.. ska ni glida runt eller jobba?

säsong i canada
Jag kommer dra till Fernie nästa vinter igen.
När? antagligen i början av jan. stannar ett par månader och kommer kanske glida runt i B.C. för att kolla in lite andra ställen, bil har jag där...
Är nån intresserad av att hänga på kan ni ju droppa ett mail, finns ju gott om tid att smida planer

säsong i canada
Kolla in Kicking Horse som ligger i Golden, ett riktigt bra ställe om du gillar backcountry åkning och inte har något emot att hika lite. Stället är relativt nytt(öppnade vintern 2001 om jag inte minns fel) och har grymma potential. Golden i sig är väl inte mycket mer än ett truck stop med ett gäng motels och några bensin mackar och en jävla massa skoter raggare men är det enbart åkning och inte party ni är ute efter så är det klart att rekomendera. Golden ligger ca 1 till 1.5 h från Lake Louise och ca 3h från Calgary.

säsong i canada
Jag rekomenderar inte banff eller lake louise, var i canada förra säsongen och de som hade vart i dessa två orter ångrade sig. Whistler är en bra ort om man har mycket pengar och gillar mycket folk och party, lite turist cirkus över det hela. Red Mountain är ett schysst berg men orten man bor i som heter Rossland är ganska trist, då tyckte jag bättre om Whitewater som ligger några mil norrut och orten Nelson som är en betydligt roligare och mysigare håla än Rossland. Riktigt hippie ställe. En annan ort jag varmt kan rekomendera är Fernie som hade grym snö och underbar backcountry.
Till sist kan jag hålla med om föregående skribenter om att ni nog kan lägga ner tanken på att jobba, iallafall vitt.

Tjohej

säsong i canada
Angående visum så existerar ju forfarande det Brittiska samväldet och där är bade Kanada och Australien med. Medlemmarna i samväldet har då mycke lättare att jobba och bosätta sig i dom andra länderna. Därför denna uppsjö av Austarliensare och även engelsmän i dom Kandensiska orterna.

Blir jätte avis! Ta god tid och åk runt lite. Bensinen är hyfsat billig.Då kan ni stanna i dom hålor som passar er.

Snödjup

Tillbaka
Topp