säsong i Franska Alperna

DaChrill

Ny medlem
säsong i Franska Alperna
Funderar på att göra en säsong i franska alperna, vilken ort ska man välja, Val D, Val T? Har varit i Chamonix en säsong, var ju bra offpist (om man hikar) men dålig park och alldeles för många puderknarkare.

Skulle vilja åka till ett ställe med bra park/pipe och lätttillgänglig offpist som inte blir uppkörd på typ 3 timmar efter ett snöfall.

/DaChrill

säsong i Franska Alperna
Generellt sett har franska skidorter dåliga parker. Vill du "bara" ha jibbing bör du tänka om. ps Grums rules! ds

säsong i Franska Alperna
Ja inte fan hittar du välbyggda parker i Val D`Isere... Kolla min sida och titta resultatet av säsong 2003, det hände i ett inte alltför välbyggt hopp i Val D`Isere.

Jag tror nog att du ska satsa på Chamonix om du nu prompt ska säsonga i Frankrike.

Död åt Ruh!!!!

Ps. Kan annars rekomendera Verbier. Kanonställe. Grymma Jumps och god pudertillgång även ett tag efter snöfall.

säsong i Franska Alperna
för att kommentera ovanstående, "var finns de bra parkerna då?" kan jag väl säaga att jag inte vet. Jag har bara varit i de stora kända orterna i Frankrike och har därför inte sån superkoll. Men jag kan väl bara säga att det jag har sett av franska parker inte direkt imponerar.
I övrigt kan väl tänkas att parkerna i alperna håller ganska låg kvalitet jämfört med de skandinaviska/amerikanska. Detta beror nog på att alperna har större och bättre berg att åka på så få väljer att hänga i parken hela dan. Vad vet jag, bara en teori.

säsong i Franska Alperna
Hej! Testa göra en säsong i Val Thorens. Parken i VT är inte bra men det finns bra parker i Meribel.
Det finns fem parker i systemet var av två är bra.
Offpisten i hela systemet är bra och lätt tillgänglig, vill man gå lite blir det aldrig uppåkt. Det finns snö kvar veckor efter ett snöfall.
Är man bara lite morgonpigg så kan man åka ospårad puder sidan om liften ganska länge och man får vara rätt ensam när man gör det. Många säsongare i VT åker rätt lite skidor då supa och festa verkar vara på mode i Val Thorens.
Jag hade kompisar från Chamonix över och dom höll på att dö då dom såg hur mycket ospårat som fanns kvar flera veckor efter ett snöfall, om man bara orkar gå i tio minuter så kan man åka bra snö varenda dag, hela säsongen.
Jag har varit där i fem säsonger och det finns mycket kvar att åka än, och jag åker varje dag.
Boende är ganska lätt att fixa och kommer man ner tidigt på säsongen är det inte svårt att hitta jobb.
Men man måste ha tillgång till bil då det är svin dyrt att handla i byn.
Byn är inte så rolig men det är ingen skidort, man åker ju ditt för bergen och dom finns det gott om.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp