Säsong i Nya Zeeland, Mt Ruapehu/Whakapapa/Turoa!?

wrede44

Medlem
Hej allesammans!
I sommar tänker jag dra till Nya Zeeland. Min plan är att åka så mycket skidor som möjligt och allra helst även jobba som skidlärare för nybörjare. Jag har siktat in på på Mt Ruapehu/Whakapapa/Turoa som ligger på norra ön. Det är en aktiv vulkan som bjuder på fenomenal skidåkning varje år. Aukland ligger cirka 4-5h bort med bil.

Jag undrar helt enkelt om det finns fler härliga människor som jag som tänker samma sak eller snarlikt eller som redan har gjort säsong i Nya Zeeland och som kan tänkas ge lite tips?

mvh

wrede44

Senast ändrad:
Tjena! Funderar på samma sak faktiskt, dock runt wanaka/queenstown. Tänkte försöka få jobb i nån skiduthyrning. Typ treble cone, cardrona osv.

Landar i Christchurch 19 Juni och tänkte dra runt på Sydön till mitten på Oktober någon gång.

Skidåkningsmässigt är ju sydön överlägsen men Craigeburn & Temple Basin ger inte många chanser till jobb (speciellt inte Craigeburn som inte ens är kommersiellt driven anläggning) Mt Hutt nära Christchurch och Q-town / Wanaka är ju bättre ställen. Har du utbildning & erfarenhet borde det inte vara så svårt att hitta skidlärarjobb dock. Säsongerna på nordön varierar helt enkelt mer; vissa år toksnöar det och vissa år snöar det knappt alls... NZ är dock fantastiskt!!

telehawk sa:
Skidåkningsmässigt är ju sydön överlägsen men Craigeburn & Temple Basin ger inte många chanser till jobb (speciellt inte Craigeburn som inte ens är kommersiellt driven anläggning) Mt Hutt nära Christchurch och Q-town / Wanaka är ju bättre ställen. Har du utbildning & erfarenhet borde det inte vara så svårt att hitta skidlärarjobb dock. Säsongerna på nordön varierar helt enkelt mer; vissa år toksnöar det och vissa år snöar det knappt alls... NZ är dock fantastiskt!!
Jag har inga egna erfarenheter men det jag har fått höra av andra så ska det vara bra, men det finns ju som du säger bra och dåliga säsonger.

Kollade lite på Mt Hutt, verkar vara riktigt sjysst. Hur fixar mann boende? Ska man ha det klart innan man åker eller är det lättare att lösa det på plats?

Whakapapa är den skidort som ger dig mest utmaningar, det fins all typ av åkning förutom puder eller jag har haft en av mina bästa skiddagar på de berget och lätt mina värsta.
Får du jobb på Whakapapa hjälper dom dig att fixa boende... Eller fixar du det när du kommer på plats vilket kan vara svårt om du inte kan tänka dig att bo i ett ruckel...
Saken är den om jag åker tillbaka så kommer jag garanterat att åka till Whakapapa igen.

/Kalle 2 säsonger på Whakapapa.

Stepup sa:
Tjena! Funderar på samma sak faktiskt, dock runt wanaka/queenstown. Tänkte försöka få jobb i nån skiduthyrning. Typ treble cone, cardrona osv.
Tja!! Jag åker över till queenstown om någon vecka bara för att stanna å göra säsongen där troligen wanaka! Så de är ju bara höra av sig om man vill kolla typ boende eller något!:)

Tjenare! Jag befinner mig nu i NZ och ska glida hem till Sverige igen i juni. Jag har en bil här som jag då ska sälja. De är en superfin Nissan Avenir 1990. Tänkte sälja den för 1500 NZD eller 8500 SEK. Den är besiktigad (WOF) till september 2013. Kommer befinna mig på sydön så om någon är intresserad så kan ni höra av er. Bilen funkar kanon och säljs till ett kanonpris.
Bilder på bilen kan ses nere i detta inlägg! http://viddekeith.wordpress.com/2013/02/25/surf-och-bil/

Ha de gött/ Keith

Tillbaka
Topp