Säsong i US/Canada

Freerider82

Ny medlem
Säsong i US/Canada
Tjena,

Som andra skrivit så är jag tidigt ute men Proper Prior Planning Prevents Piss Pour Performance :)

Tänkte försöka att ge mig på en säsong i Canada eller USA säsongen 2012/2013. Har tidigare gjort två säsonger i Chamonix och med det kom viktiga lärdomar:

1. Orten man säsongar på ska ligga nära andra orter
2. Man skall ha ett fordon
3. Man måste ha flera valmöjligheter om man vill pricka dumpen och surfa puder
4. Orten får gärna vara mindre och därmed billigare
5. Man skall säsonga med människor som faktiskt kan åka skidor/bräda och inte människor som åker med för att lära sig.

Så, om det finns några intresserade får ni gärna höra av er så syr vi ihop något, dvs hittar en ort, sätter igång med planeringen tidigt.

Jag söker människor som kan åka lagg/bräda (off-pist), som visar respekt för bergen och snön och som åker dit för att åka skidor - inte för att festa även om det blir ett inslag när pudersnön håller sig borta. Inga rookies :)
Man ska inte heller vara rädd att knata i 4 timmar för ett åk :)

Ålder spelar ingen som helst roll, inte heller kön. Hör av er :)

/Kev

Säsong i US/Canada
Jag och en polare funderar också på att göra en säsong i USA/Canada kommande säsong, jag har aldrig "säsongat" förut men lever för offpisten och har vart på en del alporter. Anser mig själv som erfaren. Anstränger mig gärna ett par timmar för att få ett åk som är värt det!
Min polare har gjort 3 säsonger både i alperna och USA, har därför mer erfarenhet än mig.

Vi är grymt sugna på Revelstoke, våra frågetecken är väll då de klassiska.

1. Hur man på bästa sätt får tag på något jobb under tiden man är där.
2. Hur man lättast får tag på boende.

Varför just Revelstoke, vet ej, hört en j**la massa bra rykten. De stora dumpen, 14 meter snö per säsong, den unikt grymma skogsåkningen, bra lutning osv...

Säsong i US/Canada
Tjena, jag har liknande planer inför vintern. Dock tänkt Kanada och ej Usa. Har än så länge inget resesällskap.
Arbetsvisum för Kanada fixat och jobba lär jag behöva för att klara mig. Om inte så vore det ju desto bättre.
Inga tidigare säsonger i bagaget men en alpresa per år har varit standard. Senare åren även nån extra vecka med Ucpa då polarna inte är mycket till offpistmaterial. Även där jag lärt mig det mesta av lavinsäkerhet osv.

Det jag hört om revelstoke är att det är grymt bra terräng och att de kan få saliga mängder snö (som du säger). Stora arealer att åka på speciellt om man traskar. Men det jag även hört är att det var sjukt mycket skandinaver där i vintras och på de 3 liftar de har så kunde det bli bra köer. Puderhets är väl ett faktum. Men mycket skandinaver har väl även sina goda sidor, bra partey :)

De andra verkar också vettiga men gillar din 2 sista lärdomar utan att nu haft en säsong än!

4. Orten får gärna vara mindre och därmed billigare
5. Man skall säsonga med människor som faktiskt kan åka skidor/bräda och inte människor som åker med för att lära sig.

Som sagt så har jag ingen att resa med än så länge, så är öppen för förslag på orter mm! :)

Peace / Gustav

Säsong i US/Canada
Mm jag har också hört att det är nästan för mycket folk för så litet system, men det är det väll på alla grymma orter i Canada/USA?
Om man vill ha mindre folk får man ju välja en sämre och mindre ort som inte har lika bra åkning att erbjuda? Om man ska resa så långt som till Canada så vill man ju just ha det här med ofantligt stora mängder snö, bra åkning, bra fallhöjd och slippa knata flera timmar för varje bra åk, lättillgänglighet är alltid bra men man är ju såklart villig att knata en bra bit för att få bra åk men det vill man ju max göra nån gång per vecka.

Finns det då något alternativ istället för Revelstoke om man vill ha dessa kriterier? Jag kan inte komma på nån bättre iaf, finns nog ingen ort som har allt, Revelstoke har allt men det är som sagt nästan för mkt folk, men man kanske är villig att ta det med tanke på den grymma åkningen och nederbörden de har?

//Almroth

Säsong i US/Canada
Ingen som är sugen på Fernie? Har aldrig varit där, men det ska väl inte vara riktigt lika fullt som i Revelstoke, har dessutom bara hört bra om den orten.

Säsong i US/Canada
AshtraYmofucku sa:
Jo men Fernie har ju så sjukligt lite fallhöjd, ca. 950 meter, inte mycket mer än Åre, pfft
Visst är den lägre än i Revelstoke, men tycker 950 meter räcker gott och väl, fallhöjden är ju inte allt. men men det är min åsikt.

Säsong i US/Canada
Jag tror ändå att man upplever att det är "mer folk" i Fernie än Revelstoke. Jag menar att revelstoke är mer än dubbelt så stort område, dubbla fallhöjden, på så sätt kompenserar de varandra och det blir minst lika trångt i liftarna och uppåkt lika fort i Fernie som i Revelstoke.
"Fernie är utan tvekan ett sjunkande skepp, baserat på ryktet om obegränsat puder kommer det numera mer människor är än snö, pudret räcker helt enkelt inte till så mycket längre."
Är ju tyvärr lite av samma problem i Revelstoke men då har de som sagt mer än dubbla ytan.

Läs gärna denna artikel bla om ni inte redan har gjort det: https://www.freeride.se/content/477/

Säsong i US/Canada
AshtraYmofucku sa:
Finns det då något alternativ istället för Revelstoke om man vill ha dessa kriterier? Jag kan inte komma på nån bättre iaf, finns nog ingen ort som har allt, Revelstoke har allt men det är som sagt nästan för mkt folk, men man kanske är villig att ta det med tanke på den grymma åkningen och nederbörden de har?

//Almroth
De Revelstoke-locals vi pratade med tyckte att Whitewater var grymt om man ville slippa hajka så mycket.

Säsong i US/Canada
Jovisst är det så, men man vill ju ändå ha ett åk som inte tar slut efter någon minut när man stått i liften i 40 min.

Annars är man ju sugen på skidorterna i Utah, då tänker jag givetvis på Snowbird och Alta.
De får ju också i snitt 14 meter snö per år, iof är fortfarande fallhöjden fortfarande under 1000 meter men i Snowbird till exempel så är liften längst ner på högre höjd än revelstokes och fernies toppstation! Detta gör ju dels att skogen är glesare på dessa höjder samt att temperaturen är lägre. Dessutom är det mycket större ytor där det är trädfritt i Snowbird och Alta.
Vad anser ni om dessa orter? Har bara hört att de har så sjukligt med snö och en unik åkning.

Säsong i US/Canada
Nå vad tror ni om Utah? Någon som vet hur bomöjligheterna är där, om man kan bo vid skidorten eller om man måste åka flera mil till närmaste by?
Samt jobb, vad och hur kan man söka mån tro

Säsong i US/Canada
Hi Everyone,

Ville bare lige opdatere med, at jeg arbejder i Canada. Jeg arbejder for 3 foreskellige resorts i Banff området, og de mangler stadig meget arbejdskraft, og har spurgt om jeg kan skaffe flere til vinter sæsonen 12/13, hvis det skulle interessere nogen frem for at tage til Fernie.. Vores 3 resorts hedder, Sunshine Village, Lake Louise og Norquay.
Så skriv endeligt, hvis i kunne være interesseret i et mountain job i Canada..

Det er muligt at ansøge om følgende stillinger:
• Billetsalg
• Bus guides
• Pedel og Parkerings hjælp
• Butiksassistent
• Restaurant: Kok, tjener, køkkenmedarbejder mm.
• Hotel
• Gondol- og Lift operatør
• Børnehave-, Ski- og snowboard instruktører
• Ski- og snowboard udlejningen

Tillbaka
Topp