Säsong - Var?

Tobbe101

Ny medlem
Säsong - Var?
Hmmm!

Sitter och funderar på att göra en säsong i alperna till vintern (jan-mars ungefär).
Pratar tyska, men kan överleva i Frankrike, Italien eller Schweiz också.

Nu undrar jag vart jag skall åka om jag vill:

-Kunna åka bra offpist konstant

-Vara på ett ställe med sådär ca 50-60 nordiska säsongare (så att det inte blir för uppåkt, men ändå inte tråkigt tomt)

-Inte bränna sanslösa summor pengar (dvs bo och leva billigt)

-Slippa se för många stora betonghotell (psykiskt lidande och skidåkning hör inte ihop)

Tack på förhand för alla seriösa och oseriösa svar
/Tobbe

Säsong - Var?
funderar på Verbier själv, har hört att det ska vara lagom mycket nordiska säsongare och ok priser samt jävligt bra åkning, men jag vet inte för jag har inte varit där än...

Säsong - Var?
Saalbach. Lagom säsongar antal och turistantal. Det finns backar som du får för dig själv. Offpisten kanske lite svåråtkomlig men den finns.

Säsong - Var?
Någon sa Saalbach. Pyttsan! Åk inte dit! Flackt som tusan och så särskilt billigt är det inte heller. Kolla istället om La Grave kan vara nåt för dig. Inte så mycket party där men desto bättre skidåkning sägs det. (Har inte varit där personligen.)
Nästa tips (om inte avståndet skrämmer) är Fernie i Kanada. Dock ska det ha varit många nordiska säsongare där årets säsong. Det var dock dåligt med snö så kanske blir det återigen ganska få nordbor där kommande säsong.
I övrigt så radade du nog upp det som vi alla är ute efter, tyvärr finns det nog inget sådant drömställe.

Säsong - Var?
Var i Whistler halva förra säsongen och det var riktigt dåligt, men alla lokala guider och andra allvetande sa att efter en sådan säsong så blir nästa riktigt bra... och särskillt dyrt var det inte.. käk och sånt kostade ungefär som här hemma, det var bara liftkortet som var förbannat dyrt... nästan 11 papp för obegränsat säsongskort, men de var ju Whistler och det stället hat jag fått lära mig är dyrt... Sattsar nog själv på alperna i vinter... då kan man kanske jobba lite också...

Säsong - Var?
Det beror helt på vad du vill ha för åkning.
Är det stora berg med enorm fallhöjd du vill åt så är Verbier ett bra alternativ. Frankrike och Schweiz har ju i allmänhet dom största bergen som bekant. Förvisso är ju också Whistler ganska stort för att vara i småbergslandet Kanada men det är dyrt som bara dän.
Vill du ha puder så finns det ju som alla vet inga säkra kort men det finns ju ställen dä pudret flödar mer än på andra ställen.
Fernie som nämdes ovan har normalt sett bra med snö men i år var det tydligen ett bottenapp. Jag var där förra vintern och då var det en rekordvinter för de senaste 10-tal åren. Trots detta faktum så tröttnar man jäkligt fort på anläggningen då den är stor som en snusdosa. Snöar det inte så är allt skit.
Österrike har ju annars bra rykte för att vara ett bra förstaårsland. Mycke folk dock. Speciellt i St A.

Säsong - Var?
Öh – OK?!

Trodde att det framgick tydligt att jag inte ville kasta bort oändligt mycket pengar.
Detta gör att andra sidan atlanten samt schweiziska jetset-paradis nog tyvärr är uteslutet denna säsong. Kanske nästa eller nästa igen, men nu vill jag ha mycket PPK (Puder Per Krona).
Fler förslag välkomnas!

Säsong - Var?
Ett hett alternativ kan vara Courmayeur i Italien. Offpiståkning i toppklass ett stenkast från MontBlanc. Åkning på "andra sidan" Chamonix men här får du ha lössnön för dig själv. Afterskin är obefintlig, vilket bidrar till att det kan bli lite billigare att leva..
Tyvärr är Courmayeur lite av en jetsetort och affärer med priser därefter. Kan varmt rekomendera guiden Matteo. Om inte han hittar lössnö så finns det ingen.

//Herman

Säsong - Var?
Afterskin är väl ändå inte obefintlig i Courmayeur. Gå till Roma, de har extremt bummarvänlig afterski, det är nämligen gratis Buffé för gästerna.

Säsong - Var?
Rätta mig om jag har fel. Måste man inte ha guide för att komma upp till toppen i Cour?? Missar man dessa fallhöjdsmetrar är det väl inte så mycke och ha, eller? Verkar ju lite klent utan, men man slipper ju som sagt alla andra puckon vilket ju är att föredra. Jag har annars också hört bra om Cour. Tror dock att fallhöjden talar mot. Lite som Kanada...

Säsong - Var?
Buffe`n känns inte direkt gratis om man inhandlar Romas dyra bärs. I övrigt så behövs ingen guide för att att köra Cresta del Arp eller Helbronner.Fallhöjden är närmare 2000m har jag för mig om man laddar från Hellbronner (3470m.ö.h) ner till dalen. Kan varmt rekomendera de korta men ack så underbara rännor man kan finna i skogen efter första stationen på "bergbanan". Som vanligt rekommenderas dock att man får en visning av någon som hittar på stället för att få ut max av stället..

Hem och ladda kreditkorten.

Herman

Säsong - Var?
Som säsongare kan jag ju säga att du ska skita i tyskland och österike å satsa på frankrike eller schweiz eller italien!

Ska du säsonga med bara off-pist som mål är det självklara stället la grave i frankrike men då får du räkna med å sova i bilen eller i tält samt att slänga ut en massa pengar på bergsguide i och med att dom i släpper upp dig i liften utan en sådan där, det är ett ställe men är 2 veckor på, allt plånboken tillåter.

Näe för faan stick till chamonix, en bra stad med mycket svenskar, lätt att hitta billigt boende om du är ute i tid, dvs nu! Tips continentholiday.com med bra boende i Sud!
Nackdelen med chamonix är att det är uppåkt på 2 dar, men vilka 2 dar ojoj! sen får man knata lite i uppförslut för att hitta dom bästa rundorna men det är inga problem för ett puderfreak!

Det e det bästa tips jag kan ge dig, trevliga svenska barer, lätt att komma in i bummarkretsar som underlättar boende året där på, schysst uteliv, å väldigt vacker omgivning, den vackraste rent utav! Mvh Kevva.

Säsong - Var?
Tja på dig.

Jag va i Chamonix förra säsongen, tyckte det va sådär. För mycket divor, svenskar och jävligt dyrt. Bodde i en etta på 35 kvadrat 17 500 i månaden som vi delade på fem, trångt med andra ord. Fick åka buss varje dag till liftarna.
Skulle gärna åka till Verbier, riktigt fint ställe men också rätt dyrt tror jag. Men jag anser ändå att man får mer för pengarna där.
Engelberg är mycket intressant för mig. Billigt och bra offpist, hade en kompis där i vintras. Det är inte lika stort men väldigt bra gemenskap tydligen. Många bummare bor på samma ställe.

Hör av dig om du vet andra ställen, jag får inte med mig nån hemifrån så jag raggar här i stället. Och jag är straight...

Tillbaka
Topp