Säsonga 09/10

Fredrik_H84

Ny medlem
Säsonga 09/10
Är en 24 årig kille som är sjukt sugen på att göra en säsong i alperna innan jag blir för gammal. Men har ingen erfarenhet så behöver lite hjälp. Bästa stället att åka till? Svårt att få jobb? Vart hittar man boende?
Hjälp en vilsen man är ni snälla!

Säsonga 09/10
Tja! Tala inte om att du börjar bli för gammal, då känner jag mig alldeles för "utanför" eftersom jag är 25, ha ha.

Jag tänkte köra en halvsäsong 09/10 i Val Thorens. Tänkte undvika jobba men hamnar jag där nere i Dec så skadar det väl inte att nestla sig in i någon litet jobb -ölpengar skadar aldrig.

Tyvärr är jag nog lika oerfaren av säsongs-grejen som du är men om du är lite i sättet som jag så är det en lite "större" ort som får bli destinationen. BG eller någon av områdena där är alldeles för små för att jag ska klara minst tre månader där.

Lycka till med allt och leta runt på FR som en tok, det finns mycket matnyttigt här.
/ N

Säsonga 09/10
Lånar tråden lite:
Funderar även jag på en säsong någonstans i alperna men skulle helst vilja jobba innan.
Vet någon som har säsongat hur mycket pengar som går åt? - förstår att det kan skifta
väldigt mycket - Men om någon har koll på mycket dom gjorde av med..

Senast ändrad:
Säsonga 09/10
Min kompis flickvän... låte lite luddigt :P men hon har varit nere i cham i 4-5 månader och det kalaset gick på cirka 50.000.

Säsonga 09/10
Tror en helsäsong utan jobb i alperna går lös på 25k - 40k. (Utan prylar) Stora orter är dyrare, små är billigare. Finns dock exempel på folk som kommit undan med mycket mindre, och dem som gjort av med långt mycket mer.

Lite generellt så har man dåligt betalt där nere, lönar sig oftast att jobba hemma och resa sen. Men om man inte orkar åka skidor varje dag så kan det vara en bra sysselsättning att jobba lite vid sidan om...

Säsonga 09/10
Vi är 4 polare som tänkte dra ner till chamonix i vinter.
Är vi helt fel ute då? Någon som har några tips. Vi var i ST Anton förr förra vintern.
Undrar om chamonix är det bästa stället att säsonga på?

Säsonga 09/10
hej, är också sjukt sugen på att säsonga. men tyvärr kan jag inte va iväg så länge p.g.a.. studier:/, max 1-2 månader.
Vart är lättast med jobb för kort tid? Alperna, sverige eller norge?

Säsonga 09/10
Säsonga i Avoriaz/morzine. Det var grymt kul! Var där den här säsongen och det gick på 50 000 kr å då jobbade jag nada plus att ja hade kul under tiden. Med kul så räknas en resa till österrike och gå ut å ha kul.

Säsonga 09/10
vill man komma undan billigt bör man nog undvika frankrike då det måste vara det dyraste landet i europa (med bra berg), men å andra sidan så gillar jag de franska alperna bäst så det är en prioriteringsfråga som allt annat i livet...

Säsonga 09/10
jim_85 sa:
Vi är 4 polare som tänkte dra ner till chamonix i vinter.
Är vi helt fel ute då? Någon som har några tips. Vi var i ST Anton förr förra vintern.
Undrar om chamonix är det bästa stället att säsonga på?
I mitt tycke var det bra mycket bättre än st anton iaf. (och jag hade en inte dålig säsong i st anton). Goare folk, bättre åkning (högre, brantare, längre, fler soldagar efter dump, mysigare by, längre säsong osv osv).

Ska du inte jobba räkna:
- 20000 (minst) boende
- 6-10k liftkort
- 2000-4000kr resa (t/r)
- 2-3000 kr mat&öl /månad.

Tillkommer
- plus utrustning
- plus mer sprit

Senast ändrad:
Säsonga 09/10
Var nere i Val thorens för 4 år sedan. Brände ca 40 000 av de sparpengar jag åkte ner med. Halva säsongen jobbade jag 3-4 dagar i veckan som diskare vilket gjorde att man fick lite extra fickpengar. Dessutom så försvann alkoholkostnaden då eftersom man fick gratis alkohol på jobbet + 2 ställen till.
Ska väl lägga till att jag köpte nya, skidor, pjäxor och lavinkit vilket bara det gick på 16-17 000. Men kör på Val T. Har bara positiva minnen därifrån. Tänkte dra iväg en säsong nästa år med, men denna gång ska jag nog prova något nytt ställe. Kanada kanske?
Ett tips till! Lägg mycket pengar på mat! Förhöjer hela upplevelsen! Är inte kul att käka pasta i 4 månader.

Säsonga 09/10
Åk till St Anton eller val thorens, grym skidåkning och festlivet är toppen på båda ställena. Lätt att få jobb i anton om man är ute efter det:)

Lycka till

Säsonga 09/10
Josefine88 sa:
Åk till St Anton eller val thorens, grym skidåkning och festlivet är toppen på båda ställena. Lätt att få jobb i anton om man är ute efter det:)

Lycka till
Antar att man ska börja söka jobb när man fortfarande är i Sverige - vilken tid är bäst att börja söka? Ska man börja höra sig för direkt efter sommarn?

Tror att ortval kommer bli sjukt svårt och vill därför veta när det är bäst att vara klara med valet så att man i tid kan börja få tag i både boende och jobb..

Säsonga 09/10
tänker säsonga för första gången nästa vinter och skulle gärna ta emot några råd.
allternativen är st.anton, cham och val disere.

cham är väldigt populärt att säsonga bland finländare och det ses som THE PLACE och därför lutar jag starkt mot cham. Ända jag har hört att det inte kanske är det bästa stället att börja som en säsongare. kommentarer?
Har ni några boende råd från st.anton eller val disere. och jag menar i den prisklassen som ski station och vagabond är i cham.
Val thorens verkar vara ganska populärt bland er svenskar. Några bra orsaker att åka dit i stället för cham, anton eller val disere?

Tillbaka
Topp