Säsonga 2010/2011

johannamayer

Ny medlem
Säsonga 2010/2011
Hej!
Vet att säsongen precis är slut men jag är sjukt sugen på att åka ner till nästa. Har mina funderingar på valdisere som jag hört ska vara grymt. Den stora frågan är väl när man ska åka ner och om man ska ta hjälp av någon organisation eller bara ta bussen ner och kolla vad som finns.

Vore oerhört tacksam om ni har några tips. Vad tror ni man behöver ha med sig ner i penga väg? Måste man fixa boende innan? jobb innan?

Kramar,
Johanna :)

Säsonga 2010/2011
Tjena
Jag säsongade i Valdi 08/09 och det är gryyymt kul! Riktigt bra åkning och bra fest! Problemet är väll att det är dyrt, du får räkna med boende för minst 25 000:-, för hela säsongen och då är det 20-25 kvadratmeter på 4 pers... men att bo så är inga problem, är jävligt roligt faktiskt.

Matbutikerna som finns uppe i byn är också 4ggr så dyra som det är att åka ner för berget och handla, men det är bara att ställa sig vid vägkanten i utkanten av byn och lifta, fick aldrig vänta mer än 15min åt något håll. Då liftar man till Bourg st.Mourice och där finns det en jättestor Super U och ett Lidl lite längre in i byn som är suuuperbilligt i jämförelse!

Nästa grej är liftkortet och här finns det två alternativ:
1) Jobba 30h i veckan. Då får man liftkortet för 414 Euro, men man jobbar också ganska mycket 3,5dag i veckan ungefär. Lönen för det är oftast 1000 Euro/månad, vilket är helt ok.

2) Jobba inte eller jobba mindre än 30h i veckan, då måste man köpa liftkortet för fullpris, dvs 999Euro.

På frågan när du ska åka ner så är det slutet på november/början på December. Åker du då och går runt med CV så ska det inte vara problem att få jobb. Vi kom ner 6e dec och fick jobb första dagen :D!

När det gäller boende så finns det som du påpekar 2 alternativ, åka dit utan boende eller fixa innan. Båda funkar, men jag rekomenderar att det görs innan. Det finns en brittisk angency som heter Mountain Rooms som hyr ut, men det är inte sköna människor som jobbar där och de kräver en del sjuka saker när det gäller slutstädningen. T.ex. så måste man hyra en maskin som tvättar heltäckningsmattan(om man har sån, och de har de flesta) och det tar en halv dag och kostar massa pengar.

Jag känner till en privatperson som hyr ut lägenheter och det är Rich Hamburger(Ja han heter så på riktigt), har inte hans nr nu, men kan nog fixa fram det. Han tar rimliga priser och har aldrig hört om någon som haft problem med honom, dock är han lite skum har jag hört. Det är jävligt kul att bo i Verdets-husen, för de flesta säsongarna bor där.

Eftersom att utelivet är så najs i valdi så går man ut en hel del på krogen och festar. Det är sjukt kul och de har säsongarrabatt men även fast man lär känna bartenders och får en hel del gratis så kan det gå ganska mycket pengar. Tror min säsong gick på 55 000 och då va 28 000 boende + 10 000 liftkort. Vi käkade så billigt man kunde, bara bien vu mat (får Euroshoper att framstå som lyx).

Kan lova att du inte kommer ångra en säsong i Valdi :D

Säsonga 2010/2011
Tack så jätte mycket :D

Låter toppen, ska kolla på boende då. Va i australien nu denna vintern så tror att familjen vill ha mig hemma över jul men man kanske kan åka hem eller alternativt så får dom nöja sig! När det kommer till jobb så kan jag tänka mig att jobba mellan 30-40 timmar i veckan, inga problem alls. Hur är det att söka jobb? Eller rättare sagt vilka jobb söker man? Alla möjliga kan jag tänka mig iofs. Har även hört folk som har jobbat för boende på hotell men vet inte om det verkligen lönar sig... kan ju vara kul att bo med alla andra säsongare :) Å

Tack ingen för tipsen!

Säsonga 2010/2011
Det är sjukt kul att bo 3-5 stycken i en liten lägenhet, man är som en liten familj :D Okej, det är inte omöjligt att få jobb om du åker ner efter jul, folk kan få sparken eller ha lediga platser, men är klart lättare i början av December. Det finns ju inte jätte mycket olika jobb, men finns ett antal små klädbutiker och sånt! Annars är det nog sjuukt roligt att jobba i bar, antingen som bartender eller glasplock. Fördelen med bar är att man inte missar någon skidåkning, däremot missar man förfester och så. Själv jobbade jag på skiduthyrning, La Poudreuse, inget företag jag rekommenderar. Paret som äger det är riktigt sviniga och gör lite som dom vill. Är man tjej kan man få jobb som barnvakt, då jobbar man inte så mycket. Sista alternativet är att jobba som städare, kanske inte är så kul, men man jobbar kanske 2 dagar i veckan och då får man 10 Euro/h + att man hittar sjukt mycket najs mat, toapapper och kryddor som veckoturister har lämnat, så det är absolut ett bra jobb på många sätt!

När det gäller hotelljobb så går det väll att få, men är inte lika vanligt som i tex. St.Anton... jag skulle dock inte vilja ha det så, skulle känna mig lite ägd av arbetsgivaren. Har hört historier om folk i St.Anton som kommit försent 2 ggr och då fått sparken, blivit av med boendet och tvingats åka hem.

Langeley har 4st hotell i valdi, så det går att jobba för dem. Jag har inte gjort det, så borde inte uttala mig om det. Fast det gör jag nog ändå. Jobbar man hos Langely så jobbar man ca: 6 dagar i veckan, kanske har lunch ledigt och hinner få någon timmes skidåkning. Man får boende och peronalmiddag + ca: 6 000 :- i månaden. Det kan säkert vara kul, men är man där för att kunna åka skidor och festa, så skulle jag inte rekommendera det!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp