Säsonga i alperna 16/17

arvidssonsanna

Ny medlem
Säsonga i alperna 16/17
Hej!

Jag och en kompis är sugna på att dra och säsonga i alperna till vintern. Vi är båda rätt så orutinerade på alperna men vi har tänkt St Anton. Någon som har bättre förslag? Vi är iallafall rätt så överens om att vi vill till Österrike.

Vi har tänkt att jobba, så när borde man åka ner för att ha goda chanser att hinna få jobb? Eller ska man söka hemifrån?

Är St Anton utspritt så man kanske ska ta bil ner eller är det flyg som gäller? Hur och vad skaffar man för bostad?

Vet egentligen inget alls om att säsonga i alperna så alla tips är mer än välkomna.

Säsonga i alperna 16/17
Finns såklart massvis med orter i Österrike. Beror dock lite på vad ni har ute efter.

Majoriteten som vill ha lite av allt åker antingen till Bad Gastein eller St Anton. Personligen anser jag då att St Anton är betydligt roligare ort mycket pga. bättre afterski och bättre skidåkning, dock en aning dyrare.

Fler och fler anställer redan innan man kommit ner dock anser jag att komma ner slutet på november bör vara lagom för att hitta jobb där nere. Är det en bra säsongsstart så kan ni hitta jobb väldigt fort, lite sämre så kanske ni får kriga lite mer för det. Men det dyker alltid upp något om ni vill jobba.

Jag har själv kört ner 2 år, det ända märkbara är att det är skönt när man ska handla större mändger mat, annars så går gratis skidbussar kontinuerligt. Så det är absolut inget måste att köra.

Har du andra frågor så är du välkommen att fråga! :)

Säsonga i alperna 16/17
BG är mer känt för sina festkvällar än för åkningen. 15/16 var lite snöfattigt och 14/15 likaså. Åk gärna ner i slutet på november om du har möjlighet! Åkningen är rätt kass men vädret brukar vara väldigt bra och dina chanser för att få ett jobb där du trivs och en boende som är schysst ökar markant.

Köp även liftkortet i förväg, innan sista november har jag för mig, du sparar en hel del pengar!

Tänk över vad du vill ha ut av en säsong. Är det fest, bra piståkning och offpist som du slipper gå en timme till du är ute efter är BG helt klart ett superställe (så länge det är bra med snö!)
Jag har gjort en säsong och kan sammanfatta den som en fyra månaders studentvecka med en hel del jobb och ibland brutalt bra lössnöåkning.

Tillbaka
Topp