Säsonga i Alperna, era bästa tips!

Hejalucas92

Ny medlem
Tjena boys! Har bara en enkel fråga, ni som säsongar i alperna, hur gick ni till väga med jobb, boende och allt det där? Alla tips är välkomna tack! / Lucas

Boys? ;)

Min första säsong gjorde jag i korthet typ såhär:

1. Jobba arslet av mig hemma i Sverige hela sommaren och hösten, och spara alla pengar jag kunde (hejdå onödiga utekvällar och impulsköp av kläder osv).

2. Styra upp ett boende för hela säsongen innan jag åkte ner, boka ditresa. (Bestäm dig för en ort och googla – de flesta större orter har folk som riktar in sig på att hyra ut till just säsongare.)

3. Åka ner i slutet av november/början av december (olika från ort till ort men en bra tumregel är att vara på plats typ när liftarna öppnar om du ska söka jobb på plats, även om många inte börjar jobba förrän vid jul).

4. Ränna runt överallt i byn med CV:n och fixa ett kneg. Det gäller att inte vara kräsen, och att inte ge sig. Kan man det lokala språket och/eller har erfarenhet från ex. restaurang, bar eller sporthandel är det en enorm fördel vad gäller jobbsökandet. Skaffa ett kontantkort – chansen att arbetsgivarna väljer att ringa muppen som bara har ett svenskt mobilnummer? Liten.

Sedan finns ju alternativet att styra upp ett jobb som står för boende osv, vilket kanske är soft men har en rejäl nackdel – säger du upp dig eller får kicken blir du hemlös.
Chefen jag hade min första säsong anställde bara folk som kunde visa upp att de redan hade boende fixat för hela säsongen, för det blir lite av en garanti för arbetsgivaren, att man inte kommer ge upp och dra efter halva, typ. Men sånt är olika överallt..

PS. Bästa jobbet om du vill åka mycket skidor: diskare. Förslagsvis på restaurang, inte bar/nattklubb.

" och girls" okej tacksam för svar va mycket bra du skrev, så du åkte bara ner till en ort och börja söka jobb lite överallt? Hur får man bäst tag på boende och vad kostar det ca per måndad/vecka :)

Tillbaka
Topp