Säsonga i alperna

AngelicaYlva

Ny medlem
Säsonga i alperna
Hej!
Vi är två tjejer , kanske fler som ska säsonga till vintern. Nu i vintras var vi i BG i några månader och hade sjukt kul!! Så nu planerar vi inför kommande säsong och hoppas på en lika bra vinter. Vi vill testa en annan ort liknande BG
Eftersom vi hade så jädrans kul där!
Vi har varit inne lite på st Anton, har ni några tips på var man kan bo då? Har mejlat till turistbyrån och massa boende utan napp.. Eller svindyra boende :/
Eller finns kanske någon annan skidort med bra uteställe, bra åkning, härliga människor, galna aftetski?
Alla tips är vi tacksamma för!

Ha de bra!
/Angelica

Senast ändrad:
Säsonga i alperna
Om du kollar i forumavdelningen som heter skibumforum och söker runt lite i trådar från tidigare år tror jag du kan hitta det mesta du söker. Där har även börjat dyka upp en del säsongstrådar för kommande vinter. Lycka till.

Edit: Denna tråd har även flyttats till skibumforumet.

Edit 2: För att svara på din fråga - orter som påminner om BG men inte är St Anton.. de flesta större orter i alperna skulle förmodligen kunna platsa, undantaget några extremt familjeorienterade. På rak arm föreslår jag att du kollar t.ex. Mayrhofen, Val Thorens, Val d'Isére/Tignes, Saalbach, Verbier eller Chamonix.
Det skulle även vara bra om du ändrade/förtydligade rubriken så folk förstår att det handlar om säsongsorter, inte orter i största allmänhet.

Senast ändrad:
Säsonga i alperna
Sammmyboy sa:
JL76 sa:
Provokativt usla rubriken stämmer inte med frågorna ni egentligen ställer.
Och? Poängen du vill komma fram till är? Känner du dig smart när du får använda svåra ord?
Personligen finner jag användadet av ordet "bäst" väldigt irriterande, då det oftast önskas ett svar som inte är möjligt t ex pga av bristande information i frågan eller att svaret blir rent subjektivt, tänk "hur långt är ett snöre?".

Frågorna i denna tråd var inte alls dåligt formulerade (relativt), och jag förstod därför inte varför en såpass missvisande rubrik valts till tråden.

Sen bevisar ju Erikbrand (och de andra) ovan varför rubriken borde skrivits annorlunda, vilket tyvärr är resultatet när många inte läser texten utan just svarar på rubriken.

Sen är "provokativt" ett svårt ord?

Säsonga i alperna
JL76 sa:
Sammmyboy sa:
JL76 sa:
Provokativt usla rubriken stämmer inte med frågorna ni egentligen ställer.
Och? Poängen du vill komma fram till är? Känner du dig smart när du får använda svåra ord?
Personligen finner jag användadet av ordet "bäst" väldigt irriterande, då det oftast önskas ett svar som inte är möjligt t ex pga av bristande information i frågan eller att svaret blir rent subjektivt, tänk "hur långt är ett snöre?".

Frågorna i denna tråd var inte alls dåligt formulerade (relativt), och jag förstod därför inte varför en såpass missvisande rubrik valts till tråden.

Sen bevisar ju Erikbrand (och de andra) ovan varför rubriken borde skrivits annorlunda, vilket tyvärr är resultatet när många inte läser texten utan just svarar på rubriken.

Sen är "provokativt" ett svårt ord?
Okej, Det är dina synpunkter. Detta är ett allmänt forum och inte ditt personliga forum. Så lämna därför dina personliga åsikter om ord och människor utanför. Här frågar dom om huruvida folk upplevt diverse skidorter i alperna och inte hur du upplever deras rubrik. Ditt inlägg är helt irrelevant och saknar stadga i ett allmänt forum, i synnerhet detta och framför allt denna tråd.

Skriv i "OT-Forum" om du vill komma med personliga nyanser angående ord och dess litterära ursprung.

Säsonga i alperna
KebabBoy2012 sa:
Nu blev jag lite nyfiken, menar du Bearstown i Sydkorea? Det kändes bekant på något sätt...
Jag besökte Bearstown i Sydkorea 2007 och kan väl inte riktigt hålla med om att det skulle vara ett särskilt bra ställe för en säsong. Ingen skidåkning att tala om, inget vidare uteliv men dock härliga människor.
Du får gärna utveckla vad du tycker är fett med Bearstown, vore kul att höra om vi varit på samma plats eller ej.

Mitt gamla resereportage kan den som är intresserad damma av här :)
https://www.freeride.se/content/1258/

Säsonga i alperna
Sammmyboy: läser du svaren TS fått ser du att mitt inlägg var relevant men kanske väl syrligt/klumpigt formulerat, din attityd nu är minst lika mästrande som du tycker min är, kasta inte sten i glashus...

OnT: Du/ni nämner "bra åkning" vilken typ av åkning är det ni prioriterar, brant, lössnö, park, träd, pister?

Senast ändrad:
Säsonga i alperna
Det härliga med att säsonga är ju att oavsett vilken av de större orterna ni åker till kommer ni kunna ha sjukt kul när det kommer till såväl skidåkning som allt runt omkring. Personligen tycker jag att BG tillhör de sämsta populära alporterna och tror att ni kommer få det bättre avseende framförallt skidåkningen i samtliga orter som Heddious nämnde. Bör dock sägas att de är klassiska svenskorter och att det finns många riktigt bra ställen som är lite mer internationella om man söker det, en av anledningarna att jag inte gillar BG är just att svenska fungerar precis överallt.

Säsonga i alperna
Val Gardrna-Italien har skit bra åkning men afterskin är kanske inte jätte bra.
Val di'sare-Frankrike har rättså bra skidåkning och grym och mycket afterski iallafall vad vi såg!

Hoppas mina svar hjälper. :)

Säsonga i alperna
Tack för hjälpen! Jag har varit i ca 10 orter och åkt i Österrike och Italien och håller verkligen med om att BG inte har den bästa skidåkningen men jag gillade byn väldigt mycket när de gäller att säsonga! Och faktiskt tycker jag att de är kul med mkt svenskar när man bor på ett ställe längre tid :)

Säsonga i alperna
Fanten123 sa:
Val di'sare-Frankrike har rättså bra skidåkning och grym och mycket afterski iallafall vad vi såg!

Val graderna har jag också varit på och där är bra åkning !:D
Jag kan ingen franska så därför är jag lite osäker på att åka till frankrike

Säsonga i alperna
Åker du till någon av de större orterna i Frankrike är det inget problem att klara sig på engelska, åtminstone inte som tjej. (Ja, ibland är världen orättvis, det är ofta lättare för tjejer att få jobb på säsong, talar av egen erfarenhet.)

Mindre orter, eller de som har franska familjer som huvudmålgrupp är lite svårare om man inte kan språket, men åka på säsong där utan att jobba - absolut.
Men eftersom du skrev att du ville någonstans med en del svenskar gissar jag att du inte är så pepp på en säsong i typ Puy St Vincent eller något skrymsle i Montafondalen. ;)

Säsonga i alperna
AngelicaYlva sa:
Fanten123 sa:

Val graderna har jag också varit på och där är bra åkning !:D
Jag kan ingen franska så därför är jag lite osäker på att åka till frankrike
Okej men testa Frankrike det är bra lovar!

Senast ändrad:
Säsonga i alperna
Hej! Vet att jag är sanslöst tidigt ute, men funderar på att ta en säsong vintern 2014/2015. St. Anton, franska eller italienska alperna. Någon som har tips på hur man hittar jobb och boende? Vill ju gärna ha sånt spikat innan man kommer ner.

Tillbaka
Topp