Säsonga i Italien,Cortina

paulson_k2

Ny medlem
Hej,

Vi är två killar som tänkt åka ner till italienska Cortina i vinter och göra en säspng där.

Problemet är bara att det inte är så mycket svenskar som åker ner till cortina eller italien överhuvudtaget (jämfört med österrike) så vi vet inte hur mäjligheterna ser ut för att säsonga och få jobb där nere!!??

Eftersom det är en så pass stor by(6500 invånare) och tillhör världens största skidsystem så bör där ju finnas en del jobb..

Är det någon som har kunskap om Cortina eller någon annan italiensk alpby som skulle vilja hjälpa oss med detta?

Vi har båda varit i St.Anton tidigare med vill testa Italien nu istället!

Tack på förhand

/Gustav och ÖrebroGustav

Hej!
Jag funderar också på italien, har mest kollat cervinia men cortina låter också lockande! Ville bara kolla hur det går för er, har ni fått tag i nåt boende eller liknande? Var isåfall?:)

Lycka till!

Hej,

Jag åkte ner till Cortina i börajn av oktober för att hitta boende och job för säsongen 09/10. Det var inte lätt alls då jag visste sen tidigare att det var lågsäsong och ett flertal restauranger/hotell var stängda, dock trodde jag att det skulle vara lite mer liv.

Till slut på bananskal hit & dit hittade jag boende och väldigt lösa jobb.

Hur är det med er Italienska?

/Petter

Är det inte förbjudet med offpist i stora delar av italien? =/ Vet ni något om detta, Livigno (stavning) har tex skidpoliser som jagar än och ger böter om du åker utanför pisten.

hellbergarn sa:
Är det inte förbjudet med offpist i stora delar av italien? =/ Vet ni något om detta, Livigno (stavning) har tex skidpoliser som jagar än och ger böter om du åker utanför pisten.
Du har helt rätt och tror det gäller hela Italien. Var nere i Cortina 1 vecka förra året och kan säga att det är en hel del skidpoliser där och de är inte trevliga, deras ord är lag.

Det är alltid personen som kommer uppifråns fel att man krokar även så om den andra personen svänger in framför dig och du inte har en chans att stanna, det är ändå ditt fel även om den andra personen lägger sig framför dig. Händer detta (vilket är ganska vanligt då det är mycket mycket äldre Italienare som inte kan åka skidor men som tror att dem är kungar i backen) så rycker ditt liftkort direkt du har inte mycket att säga till

Problemet med cortina är att det inte sitter ihop med resten av dolomitisuperski, Man måste åka buss för att komma till de andra orterna. Om jag skulle göra en säsong i dolomiterna så skulle jag försöka hitta boende i corvara eller någon annan ort som ligger mer centralt (i liftsystemet), också att tänka på att tyska är huvudspråket i hela dolomitisuperski förutom just cortina där det är italienska som gäller.

Offpist ger böter, men det finns anvisade områden.

Jag hade kikat på Canazei istället. Mer centralt och nära till alla grannbyar. Ska dit v10 med Lion Alpin.
Man klarar sej långt med tyska.

Såg skidpoliser bötfälla en gammal tant som förvirrat sej in på parkens område i Livigno. Hon verkade lokal bybo, men ändå så kom bötesblocket fram.
Så var försiktig.

Maten är grym i Italien och invånarna mkt trevliga. Lite lugnare, men fantastisk åkning!

Tillbaka
Topp