Säsonga i Kanada

Säsonga i Kanada
Hej!

Jag och en polare funderar på att säsonga i Kanada under 2017/2018 och undrar lite vilka olika skidorter som finns och hur dom är. Vad ska man tänka på innan man väljer vart man ska åka?
Vi är båda 21 år och en av oss har jobbat en säsong i Sälen innan.

Tack på förhand vänner! :D

Säsonga i Kanada
Tjena! Jag var i Revelstoke nu i vintras, sjukt nöjd. Skicka PM om du undrar nåt speciellt! Men kan generellt säga att åkningen o terrängen är sjukt rolig, snöar sjukt mkt och finns oerhört mkt att utforska. Minus är väl att de går ju inte att jämföra med de större orterna i alperna festmässigt.

Säsonga i Kanada
Jag har tillbringat hela vintern i Whistler och är grymt nöjd med det. Skidanläggningen är en av Nordamerikas största och bara de pistade backarna håller en upptagen ett bra tag. Flera avancerade offpiståk finns tillgängliga direkt från liften och touringmöjligheterna är stora i närheten.

Om man jämför med längre in i landet dumpar det ganska rejält i Whistler. Dagar med 40 - 50 cm puder hände flera gånger. Senare under säsongen blir pudret ganska tungt dock, men fortfarande åkbart.

Afterskin går inte alls att jämföra med Europa (i princip bara pubar), men flera nattklubbar med bra drag finns. Byn är relativt stor och det mesta går att hitta där.

Stora fördelen med Whistler är att det är en utvecklad resort (mycket att göra efter skiddagen) med grym skidåkning. Nackdelen är dock att det blir väldigt mycket folk och turistigt under vissa perioder.

Säsonga i Kanada
Fan vad skoj, jag är inne på Banff då jag hört de ska vara helt underbart! Skulle ni få för er att dra dit är jag sugen på dela boende, är också 21 och har gjort en säsong i st.anton tidigare :-)

Säsonga i Kanada
Zonnelied sa:
Jag har tillbringat hela vintern i Whistler och är grymt nöjd med det. Skidanläggningen är en av Nordamerikas största och bara de pistade backarna håller en upptagen ett bra tag. Flera avancerade offpiståk finns tillgängliga direkt från liften och touringmöjligheterna är stora i närheten.

Om man jämför med längre in i landet dumpar det ganska rejält i Whistler. Dagar med 40 - 50 cm puder hände flera gånger. Senare under säsongen blir pudret ganska tungt dock, men fortfarande åkbart.

Afterskin går inte alls att jämföra med Europa (i princip bara pubar), men flera nattklubbar med bra drag finns. Byn är relativt stor och det mesta går att hitta där.

Stora fördelen med Whistler är att det är en utvecklad resort (mycket att göra efter skiddagen) med grym skidåkning. Nackdelen är dock att det blir väldigt mycket folk och turistigt under vissa perioder.
Grymt! Det är Whistler vi har kollat mest på! Vad jobbade du med och hur mycket pengar rekommenderar du att man har med sig? :)

Säsonga i Kanada
Jobbade på en restaurang ägd av Whistler Blackcomb, så fick gratis liftkort, 50% på mat i alla restauranger i backen och rabatter på mycket annat. Dessutom får man tillgång till personalboendet, vars hyror ligger under hälften av vad det annars brukar göra i Whistler (man måste dock anmäla sig till detta väldigt tidigt på hösten).

Jag fick hjälp av reseföretaget Working Holiday Club via Kilroy att få jobbet. Fick gå på en intervju i Köpenhamn under sommaren och sedan hade jag både jobb och boende fixat innan jag åkte till Kanada, och fick dessutom en bra introduktion av dem till Kanadalivet. Det kostar en del att få hjälp av dem, men det sparar man in på att inte behöva gå veckor utan jobb och billigt boende innan säsongen börjar. Så kika in på Kilroys hemsida!

Annars går det självklart att bara dra dit, men om ni ska vara säkra på att få bra boende och jobb är det början av oktober senast som gäller.

Räkna med 7 000 kronor för flygbiljetter tur och retur (kan gå billigare), arbetsvisum 1 500 kronor (måste ansökas om NU!), räkna med lite mer än 10 000 kronor för uppstartskostnader för en månad (temporärt boende och mat). Men spara ihop så mycket som möjligt, det kommer att vilja spenderas på aktiviteter och utrustning!

Tillbaka
Topp