Säsonga Val d´isere 07/08?

MartyM

Ny medlem
Tja! Vi är två levnadsglada tjejer från Göteborg som planerar att dissa Sverige för ett tag och dra till Valle en vintersäsong. Vi både är mkt bekanta med stället. Men eftersom ingen utav oss har skibumsat tidigare, tänkte vi be om råd av ruttinerade människor?
Vi förstår att det mesta handlar om att vinna eller förlora.

Är det svårt att hitta jobb som svensk?
hur stor budget bör man ha med sig för en hel säsong?

Skulle vara nice om höra från andra som planerat att säsonga i Vald\'isere!

peace. /Martina und Emma

tjena! vi är två killar från stockholm som också planerar en längre vistelse i val d´isere. vi har inte hittat boende än, så vi är öppna för förslag vad det gäller boende!

/kjell och martin

Tjaa! Ska ner till Val D med fem polare... Vi har spikat boende genom Mountain Rooms & Chalets för att vara säkra på att få ett bra boende där alla får plats. Dock blir det ju lite, eller aa ganska mycket dyrare om du hyr lägenhet genom ett företag och såhär långt innan. Men vi tyckte det var värt det, nu vet vi exakt vart vi ska bo (precis utanför liften i La Daille), vad det kommer kosta och att alla får plats.

Eftersom det är första säsongen för oss också så vet vi inte hur det blir med jobb, men dom flesta har jobbat hela sommaren och hösten så vi kan nog klara oss rätt långt utan jobb. Men tror vi kommer leta jobb ändå.. Kan ju bli långtråkigt att bara åka skidor och dricka öl hela dagarna ;)

Jag vet inte exakt vad allt kommer kosta men har räknat lite grovt på vad kan komma att kosta:

20 000:- Boendet
10 000:- säsongskort (om du inte jobbar - tror man kan få billigare om man jobbar vitt ett antal timmar, PS ngn som vet ngt mer om det får gärna skriva)
10 000:- nya skidprylar (kan variera väldigt mkt beroende på vad du redan har och vad du vill ha ;))
5000:- resa fram och tillbaka (kan variera väldigt mkt här me)

Sen är det väl bara mat och sprit som fattas.. Vill du leva vädligt snålt kan det funka med en matbudget på 50 kr per dag, vill du äta dig mätt kan du nog hamna på 150 kr.. Ta detta gånger 120 dagar (4 månader) så hamnar du på allt mellan 6000 - 18000 kr.
Just det ja! Spriten får man ju inte glömma heller... har faktiskt ingen aning vad den kostar i Val D, men man får nog ta det billigaste och med mest alkohol om ni inte har en snäll pappa eller mamma som vill sponsra med lite pengar =)

Hmm ja totalt kan det hamna allt mellan 35 000;- och 70 000:- :D
Räkna lite själva beroende på hur ni vill leva där nere...

Själv sitter man på ett tråkigt Volvokontor nu och "jobbar". Tur att man har en egen dator så man kan kolla lite på freeride och bli ännu mer sugen på snö ;)

Ses i vinter då tjejer!! Får ta och jobba lite nu innan chefen ser mig =)

Turistinformationen sa till mig att man får liftkortet för 392 euro om man jobbar 120h under hela säsongen. Men någon annan i freeride, minns inte vem, skrev att för 2 år sedan krävdes det 37h/vecka. Antingen klantade de sig i mailet till mig eller så har de ändrat kraven riktigt mycket.

Hej!
Vi är tre pers. (2tjejer+1kille) som tänker komma ner till Val i slutet på januari och stanna en månad eller lite mer, innan vi drar vidare till Verbier. Jag säsongade i Val dIsere 06/07,och längtar tillbaka!!! (fråga om ni undrar ngt. spec. - jag svarar gärna)

Såå... Om det är ngn som har lite plats för oss runt då, så säg till!

/Frida

Richh är en snubbe i Valdi som har hjälp en massa sässongare med boende & kanske kan fixa ett jobb åt någon.

Så sök upp honom på "Richh" eller ring honom på +34 647 248 805 (hans spanska nr). Han hänger i valdi hela sässongen. Hälsa från Emilia!

Och ha en super sässong!
Jag & mina ladies kommer nog ner i mars om snöpenagarna räcker.

God valg, Val dÍsere er absolut kongen!
Det er ikke hardt a finne en jobb hvis man er da der for eller i borjan av sesong.
Det er mulig a fikse det fra forehand. Sjek radiovaldisere.com/jobs.php, precision-ski.fr/Vue/zone/jobs/Id/staffRecruitment, to alternativer.
Mange jobber i restaurangen & baren, best er a dra der og se pa plass.
En budjet for en normal sesongere er rundt 50, 000 SEK:
ca 20/25, 000 sesongens sengeplass, 10, 000 heiskart, 5, 000 per monad for mat & drikkar.
Finns en Lidl i Bourg St. Maurice, mange kjoper bilig mat da.
Over flere sesonen, jeg har hjelpe mange med biligare sesongens heiskart.
Vi sesongere har det riktig nice pa Langley Travels Victors Bar, kansje den beste bar i by. Sista ar, 400cl ol koster 2 EUR, sama som en "long drink!" Faen sot Pontus Langley! Da finnes den beste Mojito i by. Helt sikker sikker!
Skal grube. Ses i Valdi!

Tjena! Jag å nåra polare tänkte spendera säsongen i val d. Drar ner i början av december. Va i val t förra säsongen å d va ju najs trotts lite snöbrist å småskador. Ses i ett förhoppningsvis snöigt val disere flickor å pojkar!

Valdi ja! Vilket fantastiskt ställe och det är också kul att höra att Rich marknadsför Victor's så gott! Därimot så får jag dementera priserna lite så att ingen åker ner med fel uppfattning!
lite dyrare både drinkar och öl gör ändå Victor's till det bästa stället i Valdi.

Rich, jag får tacka för marknadsföringen men nu blir det fullpris för dig hela säsongen!! Haha!

Syns i Valdi!!

/ V

hej! såg att ni ska till val d'isere i vinter? jag och en kompis kör ner en bil till serre chevalier den 7/12, o vi har två platser kvar. givetvis kan vi köra vägen över val d'isere om ni har lust att åka med? hör av dig snarast isf!
mvh
linn

Snödjup

Tillbaka
Topp