Säsongarskidor (Coreupt Richard Permin?)

mmmmm

Medlem
Hej!

Jag har lite funderingar som jag skulle behöva lite hjälp med av er experter på freeride! Har letat i forumet men inte riktigt hittat exakt det jag letat efter.

Jag är en kille på 19 år som nästa säsong äntligen tänkt dra ner till alperna och köra en november - april i Österrike. Inför detta har jag då börjat fundera lite på utrusning och exakt vad det är som man kommer behöva. Jag åker just nu i ett par rätt ruttna Lange-pjäxor och på ett par fina Salomon Shogun som jag köpte i vintras och åkt på i en vecka, mycket nöjd. Pjäxfronten ska uppdateras innan säsongen och då tänkte jag att en bra tidpunkt för det vore nu när det verkar vara lite rea. Men när jag ändå var igång så tänkte jag att man kanske ska dunka till med ett par lite fetare skidor när man ändå är på gång.

De skidor som jag har kikat på är då skidor såsom Salomon Czar, Katana, Gotama, S7 och lite dylikt. Fetare än mina Shoguns men inte riktigt Hellbent-enbart en meter puder inriktade. Men så häromdagen såg jag på SportConrad att de hade Coreupt Richard Permin 09/10 i 187 cm för ett bra pris, är detta ett bra alternativ? De är lite fetare än vad jag hade tänkt mig (139-125-136) men efter att ha läst lite recensioner så verkar de riktigt härliga och det kan ju vara bra att ha rätt feta om man ska vara nere ett tag.

Jag själv är 184 cm lång och väger runt 80 pannor. Åkt skidor har jag gjort i princip hela mitt liv men jag bor i Stockholm så det har varit 7-14 dagar om året och aldrig i någon klubb eller så. Det har varit mestadels pist men nu så vill jag bli bättre och bättre på offpist så skidorna är väl lite till för att lära sig också. Så mina frågor är:

1. Behöver jag ens nya skidor eller klarar jag mig på mina Shoguns?

2. Är Richard Permins ett bra köp eller ska jag inrikta mig på nåt annat? Lite väl avancerade kanske?

3. Är det rätt tid att köpa? :)

Vore hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig med allt detta och sorry for wall of text! Om ni vill ha någon mer info så är det bara att skriva det.

Tack!

mmmmm sa:
1. Behöver jag ens nya skidor eller klarar jag mig på mina Shoguns?

2. Är Richard Permins ett bra köp eller ska jag inrikta mig på nåt annat? Lite väl avancerade kanske?

3. Är det rätt tid att köpa? :)
1: Om vintern blir som den har varit nere i alperna iår räker dina sho gun i häst längder, men blire ett bra snö år nästa år så är det la en smak sak tycker jag, kom ner med ett par Czar till st anton iår lite för hårda för min smak så ska köpa ett par Salomon Rocker 2 som salomons egna profs åkare kallar (idiot stick) pga att den är så lätt körd i alla fören och riktigt lekful, ngt som du kanske skulle kolla in på dock kommer dem ju inte ut förens i höst så rea kan man glömma på dem.

2: Ingen aning, värt att kolla på är även DPS lite dyrare pris klass men en mycket väl recenserad skidor.

3: om du vill ha bra priser så är det runt denna tiden skulle jag säga. men om du vill vara lite pryl bög och ha årets så skaffa dig ett jobb i alporten så brukar man få 20% på årets skidor och utrustning :)

hoppas det hjälpte lite iaf.

// bandgren

1. Men jag har planerat in en bra vinter så det är lugnt :cool: Aa, jag läste lite om Rocker 2 förut men kunde inte hitta dem någonstans, men de kommer i höst alltså. Någon aning om ungefär hur mycket de kommer kosta?

2. Ja, läst en del om dem men lite väl dyra tror jag.

3. Aha, tack men det spelar mindre roll för mig :) bara de funkar bra så är det lugnt!

Ja, tack för hjälpen! Rocker 2 hade jag glömt bort helt.

Rocker 2an kommer ut till höst och vad jag har läst så kommer den ligga på runt 500-700 euro utan bindning om jag inte minns fel :) så ett hyfsat undankomligt pris om man vill ha en lätt åkt puder skida med mycket möjligheter :)

Utan att ännu ha hunnit testa Rocker 2, så känns den ändå som ett bättre komplement till shogun än vad czaren gör, ffa eftersom du ska nedöver. Czar är en mkt kompetent skida, men jag tror att du kommer få en roligare vinter med shogun/rocker 2 än shogun/czar...

Bandgren sa:
Rocker 2an kommer ut till höst och vad jag har läst så kommer den ligga på runt 500-700 euro utan bindning om jag inte minns fel :) så ett hyfsat undankomligt pris om man vill ha en lätt åkt puder skida med mycket möjligheter :)
Låter grymt, ska ha den i åtanke :) tack!

Bandgren sa:
Utan att ännu ha hunnit testa Rocker 2, så känns den ändå som ett bättre komplement till shogun än vad czaren gör, ffa eftersom du ska nedöver. Czar är en mkt kompetent skida, men jag tror att du kommer få en roligare vinter med shogun/rocker 2 än shogun/czar...
Okej du har inga tankar om Coreupten då?

Aha, det där är årets? Hmm, köttig skida är ju inte direkt vad jag är ute efter, synd. Det som lät så bra. Kanske får satsa på ett par rocker 2 till hösten istället då :) tack för hjälpen.

Tycker jag låter som en bra idé och jag kommer sannolikt göra samma sak :)

För 100€ för Coreupt är det väl inget att fundera på? Bara slå till och sen när du får coreshots blir man inte sur heller...

Åkt hela säsongen på Born to drop(samma som permin och även oförändrad till nästa år bortsett från design) som puderskida och numera slasksurfskida i Åre. Köttiga och rejäla men förvånansvärt lättaåkta och lätthanterliga i tät skog och smala raviner. Flyter bra och trygga när man bombar på i uppkört och stökig terräng.
Jag köpte dom på chans för dom var billiga och för 100 euro + frakt så är det väl inget att tveka på?

JL76 sa:
För 100€ för Coreupt är det väl inget att fundera på? Bara slå till och sen när du får coreshots blir man inte sur heller...
Klart jag inte kan bli sur för coreshots när jag köper dem för pengar som jag sparar in genom att vara hemma en fredag.

Hmm, då tror jag att jag köper dem då :D kan ju alltid fixa något nytt därnere sen. tack alla!

Snödjup

Tillbaka
Topp