Säsongsbudget i Alperna

pyteosv

Ny medlem
Säsongsbudget i Alperna
Tjena! Jag vet att jag är ute i god tid, men för att kunna planera för en eventuell säsong vintern 16/17 så krävs det kanske.

Jag tänkte mest be om alla era tips och idéer kring budget, för en säsong. T.ex. ca pris på boenden, liftkort etc. Är det stor skillnad beroende på vilket man land man åker till etc?

Har ett ganska bra betalt jobb i Sverige, så jag vill helst undvika att jobba där nere, om det inte hjälper mig med eventuellt boende eller så.

Tacksam för alla tips och idéer.

Säsongsbudget i Alperna
Hittade en gammal artikel i ämnet:

https://www.freeride.se/tema-bumma-budget-och-boende/

Men då artikeln är från 2008 behöver du nog dubbla kostnaderna för mat, boende och afterski. funderar du på att åka till Schweiz så krydda på lite till :)

Och vill du leva som en greve så kan du utan problem bränna en tusenlapp (eller mer) om dan på enbart mat och afterski, en entrecote i backen kostar väl ca €20, utan öl/vin och hur många öl och GT dricker man på en bra afterski? En öl kostar väl iaf €4 st, sen måste man ju ha middag och frukost varje dag också.

Så spara ihop så mycket som det bara går, det är ju alltid bättre att ha för mycket än för lite pengar.

Lycka till!

Säsongsbudget i Alperna
Tacktack! Vart nere ett par veckor, främst i Val Thorens så jag har koll på mat, afterski och såna saker. Men det skulle vara skönt att få lite mer siffror på ca. pris, på liftkort, boenden etc. :)

Vad brukar det kosta per månad t.ex.? :D

Senast ändrad:
Säsongsbudget i Alperna
Tjena gör min första säsong i st Anton iår, boendet för hela säsongen låg på 25,000kr (har snackat med folk som betalat mer och som har betalat mindre) liftkort låg på ungefär 7,000kr. sedan jag kom hit har jag nog spenderat ungefär 4-5tusen i månaden

Hoppas de kan komma till hjälp :)

Säsongsbudget i Alperna
pyteosv sa:
Tacktack! Vart nere ett par veckor, främst i Val Thorens så jag har koll på mat, afterski och såna saker. Men det skulle vara skönt att få lite mer siffror på ca. pris, på liftkort, boenden etc. :)

Vad brukar det kosta per månad t.ex.? :D
Upplever själv att månadskostnad är bara jobbigt att räkna ut då det flukturerar. Det är dyrt första månaderna och billigare desto längre in på säsongen man kommer. (Man inser vilken utrustning som behöver bytas ut, man lever dyrare i början, iaf jag. etc etc.)

Mat: Kan göras hur billigt som helst, i Kanada räknade jag 100 kronor om dagen, var där i 6 månader. Nu är jag i Japan, här siktar jag cirkus 300 kronor om dagen men man kan lätt leva på under 100 här med. Det blir vad man gör det till.

Liftkort: Var ska du? I Japan kostar ett säsongskort på happo ca 4000 kronor, i Whistler kostar ett säsongskort 12 000 i runda slängar, earlybird priser. I St. Anton rullar det in på ca 8000 kronor tror jag. Kolla ortens hemsida, finns alltid där.

Boende: Beror på var du drar, men räkna med 3000-6000 i månaden. Har sett boenden i Chamonix för 18-20 för hela säsongen men man får väl räkna med 25-30k för 5-6 månader iallafall.

Öl: Valfritt. Olika priser i olika delar i världen också.

Utrustning: Första säsongen? Brukar bli dyrt då, men man får utgå från vad man behöver. Min första säsong köpte jag nästan allt nytt, i år har jag typ köpt ett par nya handskar och ett par kartor. Så det blir vad man gör det till!

Flyg: Alperna? ca 1-3k kanske (+Transfer ca 1k)
Nordamerika? 6-10k kanske. (+Transfer ca 1k)
Japan: 5-7k kanske. (+Transfer ca 1k)
Allt räknat tur och retur.

Sen kan man dra iväg på allt möjligt skit.
Men en normal alperna budget brukar väl ligga mellan 40-70k.
Nordamerika glider nog in lite dyrare på 70-100.
Japan, kanske 40-60k för 3 månader.
Alla dessa förslag kan självklart göras både billigare och dyrare.

Men oroa dig inte allt för mycket för pengar, man kan göra det mesta riktigt billigt med lite vilja.
Trevlig resa! :)

Tillbaka
Topp