Säsongsintryck från forntiden - 1996?

MarkusO

Aktiv medlem
Frågan kan låta konstig;

Är det nån som var med när det begav sig och kan delge mig (och möjligen andra intresserade ... eh.. ) hur vintern 95/96 var snömässigt? Jag avser främst i alperna, men även i Norden är av intresse.

Snömängd, när det kom, var du var, osv. Gärna i relation till vintrarna 91/92 och 93/94 om det är möjligt. Jag skulle bli sjukt impad om jag får ett bra svar på den här, men man vet ju aldrig.

Anledningen är att jag sitter och kollar på lite vädersiffror, mer säger jag inte i det här läget för att inte ge ledande fakta.

Näe Stoffe, faktiskt inte. Ingen direkt koppling till global uppvärmning faktiskt i det är fallet. Det spelar säkert en roll i det mesta, men det är inte det jag är ute efter.

Hmmm, jag sitter tyvärr vid en fallfärdig dator så jag ber att få återkomma med ett mer utförligt svar senare.

Dock kan det sägas att just den vinter som du inte frågar efter, dvs 94/95 gick till historien som "the magic winter" med enormt stora snömängder i de västliga delarna av alperna.

Eventeullt var vintern 98-99 ännu bättre/värre med en rad stora lavinolyckor som följd.

Som sagt ber att få återkomma...

kanske inte så mycket hjälp men här är en tabell:

snödjupet i Falun den 12 december

1991 snödjup: 2cm

1992 snödjup: -

1993 snödjup: 8cm

1994 snödjup: -

1995 snödjup: 8cm

1996 snödjup: 9cm

1997 snödjup: 5cm

1998 snödjup: 9cm

1999 snödjup: 29cm

bör även tillägas att under luciadagen (12 december) år 1999 så var snödjupet i jokkmokk 21cm och året därefter så var det 40cm djupt

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp