Sätt att göra flexet i pjäxan något mjukare?

PederL

Medlem
Har köpt ett par Technica Zero G Pro 2025 års modell och använder dessa nu till både mina Völkl Rise High 88 (1100 gram) och Völkl Blaze 94 (1600 gram +) 2025 års modell, bägge med ATK bindningar. Tyvärr upplever jag dem lite för hårda, inte konstigt eftersom flexet är 130 och inte speciellt progressivt. Har jämfört med mina tyngre Atomic Hawx XTD 120 som ju har betydligt snällare flex så att man kan trycka fram plösen betydligt längre under åkning.

Jag tycker Technicas modell sitter väldigt bra efter en del bootfitting och formgjuten sula, och är ju 500 g lättare per pjäxa än Atomic och eftersom dom är väldigt stadiga i förhållande till vikten skulle de i princip funka till all skidåkning för min del, inklusive turåkning som jag ju köpte dem för initialt. Jag har försökt hitta en mjukare känsla genom att spänna översta spännet lite lösare och dra åt powerstrapen minimalt men det ger ju också tyvärr en lite oskön och instabil känsla eftersom första biten av flexet då knappt existerar överhuvudtaget så det var inte en bra lösning. Upptäckte inte det linjära och hårda flexet i butiken, problemet kändes först vid skidåkning och då var det lite sent. Men alltså, i stort gillar jag pjäxorna och vill göra dem bara ännu mer perfekta för den skidteknik jag använder (använder mycket plöstryck och behöver komma fram ordentligt ibland vilket inte går i nuläget).

Ska väl bege mig till något proffs för råd, en lösning kan ju definitivt bero på pjäxmodell. Är i Åre nu så här finns ju en del folk med rätt kompetens för att svara på detta antar jag. Men testar att fråga här också, är det någon med liknande erfarenheter och som lyckats "mjuka upp" en pjäxa något utan att modifiera passformen negativt?

Det är en fantastiskt bra pjäxa, men orginal innerskon är inte mycket att ha.
Kör mina 118mm ordentligt hårda skidor på dem. Pjäxan är betydligt styvare än mina Atomic Hawx XTD 130 som jag slutat använda.
Jag tror inte det finns något att göra åt skalet, jag skulle rekommendera att köpa nya innerskor. Om du inte har allt för svåra fötter någon standard alpin/hybrid med hård plös, ganska säker på att det ger en bättre känsla då jag gjort det själv. Pjäxan blir lite tyngre men det är det värt.
Ställen som säljer formsprutade innerskor, intuition, etc. brukar ha innerskor över.

Det går fint att göra pjäxor mjukare utan att påverka passformen på dem. Olika modeller har lite olika begränsningar i vilken omfattning flexet (både i sid och längsled) går att justera.

Din lokala, kompetenta, bootfitter kan hjälpa dig.

Vill man ha mjukare flex så kan man göra en V-formad urskärning baktill i nedre halvan av skalet. På en pjäxa jag hade fanns det markerat i plasten var man skulle skära.
Men det är ju inte reversibelt, så det skall göras med försiktighet.
En bra skidshop bör kunna hjälpa till med det.

Tack för alla svar och tips! Jag kommer besöka nån lokal shop i Åre och se vad de kan göra med just denna modell.

Tipset med ny innersko var också intressant men naturligtvis svider det att köpa en ny innersko, typ Zipfit, för närmare 5000:- när man nyss köpt en sko för 9000:-.

Det finns en modell Zero G Scout som har flex 120 men jag valde bort denna främst för att kvaliteten på innerskon skulle vara bättre i Pro modellen, men antar ändå att Technica satt in en mycket lätt innersko för att hålla vikten nere och då påverkar det troligen komfort/prestanda.

Ska skriva sedan och meddela vad jag får för råd och eventuella åtgärder hos en bootfitter nere i byn!

Lite uppdatering: Pratade med en erfaren bootfitter i Åre, och han sa att det var svårt att göra något åt flexet med just denna modell men man kan ändra känslan genom lite olika åtgärder. Dels öka lutningen genom spoiler (som jag redan satt i, ger 16 graders lutning) + gärna ännu mer spoiler om man gillar det. Jag byggde på med ytterligare ca en grad så nu 17 graders lutning vilket jag gillar, har denna lutning på Atomic pjäxorna också.

Sedan föreslog han en elastisk "strap" längst upp så jag investerade i en (relativt svindyr) Booster strap (intermediate) vilket faktiskt gör att jag kan spänna översta spännet mindre tight och istället få en mjukare känsla genom den elastiska strappen som jag drar åt relativt hårt. Technicas strap som sitter på original är ju helt statisk, precis som det är på pjäxor i stort. Den elastiska strappen funkar faktiskt, har aldrig testat en sådan tidigare och "intermediate" är en ganska mjuk sak som känns lagom på dessa lätta pjäxor. Så bättre blev det (sagt efter en dags test-åkning), men inte perfekt. Kan flexa längre fram med Atomic, de har också en mer "progressiv" flex.

Han rekommenderade inte ny innersko, trots att han sålde sådana. Bättre passform och komfort kunde jag definitivt få men pjäxan skulle mer sannolikt kännas lika styva eller kanske styvare. Och en annan kanske klok rekommendation var att åka mer på pjäxan, än de kanske 14 dagar jag gjort så långt, innan jag försöker hitta mer lösningar om nu sådana finns. Jag ska även testa med lättare skidor, åkte idag på Völkl Blaze 94 (mest i pist) så behöver mer åkning för att kunna säga hur detta kommer funka. Men lite på rätt väg har jag kommit.

Tillbaka
Topp