sätta på telisbindning på ett par Ski Logik?

visu

Medlem
Satt och kollade runt lite i forumet å sprang på Ski logik, som jag aldrig hört talas om. Verkar ha fått grymma recensioner och med nuvarande dollarkursen känns det som ett rätt bra köp.

Min fråga är om ni tror ett par Ski Logik Howitzer skulle passa sig att sätta ett par telisbindningar på? Är inte allt för erfaren telisåkare, åkt några veckor de tre senaste säsongerna. Tidigare hade jag telisbindningar på ett par K2 Seth, men de är sålda nu. Kändes för mjuka och som att jag tog fel längd.

Är det mer värt, med tanke på min ringa erfarenhet, att sätta telisbindningar på mina 08/09 Gotama å dra över duken till ett par eventuella Howitzer?

Kan lägga till att jag är ca 180 cm å väger ca 70 kg och avser åka 95 % offpist med dessa.

Senast ändrad:
Utan att ens ha känt på ett par Howitzer så skulle jag slänga på telisbinding på dom och sen låta gotamaorna stå och damma i garderoben alternativt sälja för lite öl pengar när man ska på afterski. Fast åker du hellre med fast häl så skulle jag nog göra tvärt om. Skulle nog även se till att använda howitzern som varjedag skida för att slippa släpa med mig något annat. Allt detta utan att ens ha känt på skidan, men jag är sugen. Mer sugen på bomb squad dock, hade jag haft råd så hade jag riskerat att köpa grisen i säcken och slängt på ett par HH och kört den som varje dag skida.

Somebody, jag kommer använda de som 'varje dag' skida, eller enda telemark iaf. Allmänt hatisk mot völkl/gotaman eller är den erkänt dålig som telis skida?

HH bindning?

Behöver förövrigt råd på bindning, körde med G3 X-race på sethen, inte allt för nöjd med dom.. är iofs den enda 'riktiga' telisbindningen jag kört med, men kändes lite fladdrig och instabil? Kanske mest berodde på mig :P När jag säger instabil så menar jag i horisontell led, lite som att tån inte var tillräckligt pressad neråt/fastklämd av bindningen.

kör på scarpa t1

Senast ändrad:
visu sa:
Somebody, jag kommer använda de som 'varje dag' skida, eller enda telemark iaf. Allmänt hatisk mot völkl/gotaman eller är den erkänt dålig som telis skida?

HH bindning?

Behöver förövrigt råd på bindning, körde med G3 X-race på sethen, inte allt för nöjd med dom.. är iofs den enda 'riktiga' telisbindningen jag kört med, men kändes lite fladdrig och instabil? Kanske mest berodde på mig :P När jag säger instabil så menar jag i horisontell led, lite som att tån inte var tillräckligt pressad neråt/fastklämd av bindningen.

kör på scarpa t1
HH bindning = hammerhead
Vet många duktiga telisåkare som kör på Rottefella R8. Kan vara ngt kanske?

Hammerhead slår enligt mig r8an på fingrarna alla dar i veckan. Känns ruskigt mycket rejälare och har en hel del trevliga inställningsmöjligheter. R8an är dock inte en dålig bindning det heller, har kört mycket på min och den har då funkat tillfredställande. Förutom att den skruvar upp sig ibland och har vikt sig en gång vid en ruskigt sne landning. Löste det dock med lite våld och sen funkade den bra igen. Den är okej men inte speciellt upphettsande, den gör sitt jobb.

Hos tysken kostar HH runt 95euro mer men jag personligen tycker att det är värt att lägga dom pengarna men du lär antagligen inte bli missnöjd oavsett. Finns säkert att hitta billigare än hos SC också. Tror jag köpte mina för 180euro eller nått sånt vilket är typ 50 euro billigare än SC, telemark pyrenees verkar dock inte ha den inne nu.

Gotaman är väl det också en helt okej skida och det gör den väl lite tråkig den funkar ju men den är just okej. Ski logik känns mycket mer spännande så därför skulle jag riskera att köpa den otestad.

ski logiken är nu köpt :D

Funkar HH med alla pjäxor? (inte som ntn?) Märker jag skillnad även fast jag inte åkt grymt mkt?

visu sa:
ski logiken är nu köpt :D

Funkar HH med alla pjäxor? (inte som ntn?) Märker jag skillnad även fast jag inte åkt grymt mkt?
HH funkar med alla som pjäxor som följer 75mm normen vilket dina T1or gör! Efter som att du har 5 lägen du kan köra bindingen i så kommer du märka en jäkligt stor skillnad mellan lägena på bindingen. Från väldigt aktiv till rätt eller väldigt neutral beroende på vilket hål du väljer att köra på!

Bäst vore ju iofs om du kunde testa det för att känna skillnaden men jag personligen lär nog aldrig byta från hammerhead, möjligen att jag köper ett par axl om jag ska börja tura mycket men nja. Läs dock runt på nätet, finns många recensioner att läsa både om hh och r8 samt en hel drös med andra bindningar. Du lär inte bli missnöjd vad du än väljer.

Om du tänkt gå på topptur med dina skidor skulle jag föreslå Axl.
Samma tillverkare som Hammerhead (22 designs) men med en turfunktion som sparar på krafterna uppför.
Tyvärr verkar det vara lite svårt att få tag på dom just nu..
Har själv suttit & funderat på ett par Ski Logic, hoppas dom funkar bra för dig.

ok, bra poäng. Går mer och mer nu så får snegla på den. Gå med R8an, är det en sån liten extra "hälhöjare" man köper till då bara eller?

Av min erfarenhet känns det ändå som fusk å gå med telisar, så jäkla lätta jämfört med alpint + duke :D

Senast ändrad:
visu sa:
ok, bra poäng. Går mer och mer nu så får snegla på den. Gå med R8an, är det en sån liten extra "hälhöjare" man köper till då bara eller?

Av min erfarenhet känns det ändå som fusk å gå med telisar, så jäkla lätta jämfört med alpint + duke :D
R8an är inte direkt bekväm att gå med. Ska du gå längre än i en pisskvart så satsa på något med free-pivot så blir det bra mycket trevligare.

Senast ändrad:
somebody sa:
visu sa:

R8an är inte direkt bekväm att gå med. Ska du gå längre än i en pisskvart så satsa på något med free-pivot så blir det bra mycket trevligare.
Telisåkare ska alltid va så jäkla bekväma. Fan Dukes! Det är skiten alltså. Då känner man att man går uppför! :P

Det blir ett par Howitzer för mig också i vinter. Sannolikt NTN på dom. Skissar på ett par custom-lagg till senare, lite fetare med kortare radie. Kommer en testrapport framåt vintern.

Hälsn. från Doktor Telemark

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp