Scarpa Maestrale RS + Guardian?

Nosskire

Medlem
Hej.

Scarpa Maestralen RS och Guardian bindning?:/ Läst lite att de inte gillar varandra så bra.. ? Någon som har mer konkreta 1.a handsuppgifter än vad google erbjuder?

Spontanshoppade pjäxorna idag men upptäckte först nu att sulan inte är utbytbar.. Jag åker i dagsläget på TST+Jester och Opinon+guardian. Planen var att köpa ett par 90 mm skidor att ha istället för TST när det är mest piståkning. Trist att inte Scarpan fungerar då..

Var egentligen på jakt efter ett par mer alpina pjäxor och hade riktat in mig på Lange LX 130 LV eller Salomon Quest max 130 men blev så positivt överaskad av Scarpan + att det finns lite planer på att börja tura mera...

Någon här på freeride som åker på Scarpa Maestralen RS och kan ge lite feedback? Har lite för mycket volym vid framfoten/tårna i pjäxan ev men sitter annars klockrent.

Tack på förhand!

Kör med Scarpa Maestrale RS med Salomon Warden bindning, inga problem alls. Har inte koll på vad problemet skulle vara med Guardian, men Warden är ju i princip Guardian utan turmöjlighet... Tror det är lugnt så länge du har Guardian med MNC tådel, så du kan ställa höjden på bindningen i tån.

Närmar mig för övrigt 100 dagar i mina Scarpa, grymt nöjd! Sitter riktigt bra på mig, bekväma och tillräcklig prestanda för min åkning.

Kalle_Luzern sa:
Kör med Scarpa Maestrale RS med Salomon Warden bindning, inga problem alls. Har inte koll på vad problemet skulle vara med Guardian, men Warden är ju i princip Guardian utan turmöjlighet... Tror det är lugnt så länge du har Guardian med MNC tådel, så du kan ställa höjden på bindningen i tån.

Närmar mig för övrigt 100 dagar i mina Scarpa, grymt nöjd! Sitter riktigt bra på mig, bekväma och tillräcklig prestanda för min åkning.
Tackar, Antar att det gäller de äldre Guardian utan MNC sula folk referera till då?

Nöjd med Maestralen annars? Hur tycker du dem fungerar i pist? Blir ju alltid tyvärr en del pist även om man inte vill..

Nosskire sa:
Kalle_Luzern sa:

Tackar, Antar att det gäller de äldre Guardian utan MNC sula folk referera till då?

Nöjd med Maestralen annars? Hur tycker du dem fungerar i pist? Blir ju alltid tyvärr en del pist även om man inte vill..
Som jag skrev är jag riktigt nöjd. Aldrig känt att pjäxorna begränsar mig på något sätt, de pallar mer än jag vågar överallt på berget, inklusive pisten. ;)
Skippar iofs helst pisten även om det är skitsnö utanför så länge det inte är bristande skare typ. Skönt när det inte är trängsel i de bra åken, och aldrig fel att lära sig behärska alla underlag.

Är det rörlig AFD på nya guardian? Annars är det nog lätt att fastna med pjäxan när den borde vrida ur.

Satt för bara några veckor sedan och kollade på om jag skulle våga åka med mina turpjäxor i alpinbindning. Efter lite youtubande och googlande fick jag fram att det inte är den bästa kombinationen.
Guardian får väl ändå räknas som alpinbindning med turfunktion?

Senast ändrad:
Koese sa:
Är det rörlig AFD på nya guardian? Annars är det nog lätt att fastna med pjäxan när den borde vrida ur.

Satt för bara några veckor sedan och kollade på om jag skulle våga åka med mina turpjäxor i alpinbindning. Efter lite youtubande och googlande fick jag fram att det inte är den bästa kombinationen.
Guardian får väl ändå räknas som alpinbindning med turfunktion?
Det de fixade med MNC uppgraderingen, eller? Mina Warden har iaf rörlig AFD och rätt säker att nyare Guardian också har (utan att googla och verifiera 100%).
Turpjäxor med rockad gummisula är dumt i vanliga alpinbindningar. Byte mina STH12 till Warden av den anledningen...

Om alpinbindningen har en platta i tådelen som följer med "vridningen" så bör det ju inte vara något problem med gummisula.
Och de flesta alpinbindningar väl det idag.

//Åke

Någon som har koll på BD quadrant med guardian? Funkar det eller är det samma som för Maestrale?

Kruxet med Meastrale är att den har en sula anpassad för att kunna gå med, dvs den är rundad lite som en dumpa-doja vilket innebär att man även måste kunna justera höjden på tå-delen på bindningen för att det ska funka.....

har varit väldigt nöjd med prestandan i mina Meastrale 2013/2014 efter vissa tillpassningar för att passa mina fötter, men nu efter två och en halv säsong börjar den Italienska kvaliteten göra sig påmind....... Sprinten i gåläget-omställaren på ena pjäxan har har böjt till sig rejält, så den fick jag borra ut och fixa en annan och sedan har ena "gångjärnet" fram gett upp på den andra pjäxan så det även den har fått borras bort och ersättas med repsnöre och en liten maskinskruv med låsmutter.....

/C

carl_couloir sa:
Kruxet med Meastrale är att den har en sula anpassad för att kunna gå med, dvs den är rundad lite som en dumpa-doja vilket innebär att man även måste kunna justera höjden på tå-delen på bindningen för att det ska funka.....

har varit väldigt nöjd med prestandan i mina Meastrale 2013/2014 efter vissa tillpassningar för att passa mina fötter, men nu efter två och en halv säsong börjar den Italienska kvaliteten göra sig påmind....... Sprinten i gåläget-omställaren på ena pjäxan har har böjt till sig rejält, så den fick jag borra ut och fixa en annan och sedan har ena "gångjärnet" fram gett upp på den andra pjäxan så det även den har fått borras bort och ersättas med repsnöre och en liten maskinskruv med låsmutter.....

/C
Precis, kräver ställbar höjd i tån, skulle inte försöka pressa in dem i vanlig alpinbindning.

Trist att dina börjar bli dåliga. Har RS 13/14 och närmar mig 100 skiddagar med dem, inga problem alls så här långt.

Alla guardians har ställbar tådel i höjdled och den nya Guardian MNC har även rörlig platta fram vilket hjälper pjäxor med gummisula att lösa ut. Jag vet inte hur rockade dina pjäxor är men ska funka!

Jag har SCAPA Meastrale RS och inga problem med tådelen.
Alla mina olika alpinbindningar har platta så inte heller det är något problem.

//Åke

@Ake, har du WTR eller MNC på dina guardian? Eller menar du att du har fast platta på tådelarna i dina alpinbindningar?

REO sa:
@Ake, har du WTR eller MNC på dina guardian? Eller menar du att du har fast platta på tådelarna i dina alpinbindningar?
Jag har en rörlig platta fram på alla mina alpinbindningar dvs. spelat ingen roll att jag har en gummisula under pjäxan.

Tillbaka
Topp