Schlatter

• Trådstartare Trådstartare user62785
  • Start datum Start datum
U

user62785

Guest
Schlatter
hejhej jag är en kille på 13 år som undrar om det är någon där ute som har schlatter i knäna.jag misstänker själv att jag har det.Jag har ont i ''knölen'' under knäet och det är svullet och det gör ont när jag t.ex. reser mig upp från en stol och belastar låret.Jag undrar om det är någon som har/haft schlatter och som vet hur länge man bör vila och om man kan minska svullnaden eller om det går över även fast om man fortsätter sporta?

Tack på förhand

Schlatter
jag har haft det, varade ett tag men smärtan försvann sen. kommer dock inte ihåg hur aktiv inom sport jag var för tillfället, det bästa skulle nog vara att fråga en sjukgymnast eller liknande.. de kan nog svara på det

Schlatter
http://www.doktorn.com/info/info.asp?sid=11886

Här står det lite om Schlatter (har inte läst, men ändå). Jag är i samma
ålder som dig och har schlatter jag också, fast det känns nästan inget nu när jag har vilat typ en vecka och smörjt in schlatter inflamationen med Zon.

Jag har också varit hos en läkare på vårdscentralen och han sa att jag inte skulle sluta träna men bara göra det jag kan, te.x inga upphopp, benböj eller sån som belastar knät och gör ont.
Schlatter kan faktiskt vara väldigt länge, en kille som går i min skola har schlatter i båda knäna och har haft det i fyra år.

Hoppas det hjälpte :)

Schlatter
jag har det och det är skitjobbigt...påverkar min åkning ganska mycket...ibland efter lunch brukar jag knappt inte kunna hoppa alls. Det försvinner inte för att du vilar en vecka men det kan ju göra mindre ont för stunden men sen gör det ont igen när du sportar fast inte lika mycket... men det är nog bra om du inte hoppar så mycket studsmatta i sommar.

Schlatter
Har haft schlatter, jag gick till en idrottsläkare. Det är inte farligt utan det gör bara JÄVLIGT ont, jag köpte knäskydd från Rehband det funkade asbra. Har fortfarande lite ont men när ja fick det tränade jag typ 6 gånger i veckan så det var troligen därför jag fick det^^

Men köp knäskydd det är skönt!

Schlatter
jag har också haft det och har det fortfarande, det kan hjälpa lite om du vilar men det kommer inte försvinna, det beror delvis på att lårmuskeln är för kort så det kan hjälpa om du stretchar ut den.

jag har använt ett knäskydd ibland också och det hjälper lite då och då, men fråga nån ortoped eller nått!

Schlatter
MMattias sa:
Har haft schlatter, jag gick till en idrottsläkare. Det är inte farligt utan det gör bara JÄVLIGT ont, jag köpte knäskydd från Rehband det funkade asbra. Har fortfarande lite ont men när ja fick det tränade jag typ 6 gånger i veckan så det var troligen därför jag fick det^^

Gjorde samma sak som du. Stretcha låret i 15 sekunder 3 gånger. Upprepa det 4 ggr om dagen. Då gör det inte ont men knölen finns alltid där. Men jag lovar, om du känner att det gör ont som fan, stretcha låret, det är inte farligt och det funkar! :D
Körde också med knäskydd men kände ingen skillnad efter ett tag. Så det är nog en smaksak.
Efter en skiddag gör det rejält ont, och då är det bara att stretcha :)

Schlatter
knän blir varken bättre eller sämre för att du villar eller sportar men för att lindra värken kan man köpa ett band som trycker mot knöllen under knätt finns på dom flesta sportaffärer de ska hjälp. lycka till!

Schlatter
vattenflaskan sa:
MMattias sa:

Gjorde samma sak som du. Stretcha låret i 15 sekunder 3 gånger. Upprepa det 4 ggr om dagen. Då gör det inte ont men knölen finns alltid där. Men jag lovar, om du känner att det gör ont som fan, stretcha låret, det är inte farligt och det funkar! :D
Körde också med knäskydd men kände ingen skillnad efter ett tag. Så det är nog en smaksak.
Efter en skiddag gör det rejält ont, och då är det bara att stretcha :)
Håller med dig vattenflaskan! Det gör riktigt ont efter en skiddag,

Det värsta är ändå när någon slår på schlattret! Det gör grymt ont!

Aja keep it up och ta hand om schlattret!

Schlatter
har exakt samma sak... stört jobbigt. Jag har provat med knäskydd men det gjorde bara mer ont ;) ipren tabletter funkar, men efter lunch kanjag knappt hoppa. ska träna som fan tills nästa säsong, hoppas det hjälper, jag orkar inte säsong till såhär.

Schlatter
Man kan göra tåhävningar.. Du ska stå på ett ben och sen böja det ben som du står på upp och ner.. lite halvdåligt förklarat säg till om ni inte fattar!:P

Snödjup

Tillbaka
Topp