Schnalstal, hjälp mig!

jakejit

Ny medlem
Schnalstal, hjälp mig!
Skidorten Schnalstal (Val Senales?) i Italien har kommit på tal inför säsongen. Tyvärr vet jag mycket lite om det stället. Någon som kan hjälpa mig?

Det är bara en veckoresa planerad men ändå undrar jag:
Hur är åkningen?
Vet någon något om omgivningarna?
Off-pistmöjligheter?

Tacksam för svar!

Jonas

Schnalstal, hjälp mig!
Jag var där i somras och åkte på glaciären. Jag har inte åkt där på vintern så jag uttalar mig baserat på vad jag kunde se.

Det är inget gigantiskt skidsystem men där ser ut att kunna finnas en hel del offpist. Det ligger ganska högt (byn på ~2000) så förutsättningarna är nog goda. Glaciären tillhör inte heller de största men funkade ganska bra i somras. De har en park uppe på glaciären som jag inte provade eftersom de krävde twin-tip. Det kostade 5euro om dagen i parken. Har man lite tur med vädret och en portion fantasi så tror jag att man kan hitta en hel kul under en vecka.

Byn ligger längst in i dalen (Schnalstal) och den är inte stor. Det verkar som en familj äger rubbet. Det fanns ett diskotek (som jag inte besökte men det var öppet). Skiduthyrning med bra service, sportbutik, ett café, några hotell. Även om det är Italien så var stämningen Österrike tyckte jag.

Eftersom jag inte åkt där på vintern är värdet av informationen begränsad men det ger kanske en liten bild.

/Patrik

Tillbaka
Topp