Scott P3 eller K2 Public Enemy

pitor

Ny medlem
Tänkte köpa mig ett par twintip till Vintern då jag ska ner o säsonga i Alperna.

Har kollat runt o läst lite överallt och kommit fram till att dessa två verkar vara bra skidor, inte bara för park utan även all-round.

Jag har inte hoppat mkt innan, vill därför lära mig. Vill även kunna åka puder.

Jag är 185 cm lång och väger runt 80 kg.

Tänkte att 178 cm långa skidor borde vara bra till mig.

Tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med vilka som ni tror passar mig bäst

Tack på förhand

/Peter

Senast ändrad:
Jag är lika lång och väger ungefär lika mycket. Och körde på Public enemy säsongen som var och jag tyckte att de fungerade riktigt bra, speciellt i parken. Problemet var att jag var dumm nog att köpa PE:n med den Marker 12 bindning som följde med, de gick nog sönder 7,8 ggr. Men själva skidan är riktigt bra faktiskt.

Vet dock inget om Scotts skidor.

En lite fråga, är/kommer detta vara din enda skida? Om inte, vad har du för andra skidor? Om du ska ha dessa som enda skidor och köra puder så är du på mycket hal is...

Dock verkar 178 vara bra längd för en ren jibbskida!

Det är de enda skidor jag ska ha. Har inte superkoll på skidor, så om ni kan ge mig tips på någon annan skida, dock twintip.

Dessa ska jag ha hela säsongen

somAlltså om du vill ha flyt i offpiste ska du nog ha en skida med lite mer midja. Kanske en hendryxx Funkallistic eller Voodoo Child De verkar ju vara sjuuukt bra skidor iaf. Sj ska ja till Whistler o ja har iofs redan ett par Twinnisar som ja ska slakta. Sen ska ja komplettera med ett par BC jibb lagg typ Scratch BC WRS eller 1080Gun 188. Feta och lätta skidor som är bra allround. Som sagt...seth är nog inte tråkig den heller .

Om du ska säsonga ska du ju ha en puderskida!!! Herregud! Men tänk sån tur att du frågade om hjälp så att vi hinner ingripa.

Ok, puderskida, då är det bara att kliva upp i storlekarna. Tänk nånting i midjebredd 95-100mm...

Det jag kommer att tänka på är K2 Seth i 189 och Rossignol Scratch BC WRS i 185... Klassiska allroundskidor för säsongare med goda puderegenskaper, men även fina i pist och park. Sen så har du ju Atomic Pimp med 99 i midja, Dynastar Big Trouble med 92(?) i midja. Alla dessa skidor tror jag mig skall kunna passa dig. Sen så har du ju självklart många fler märken, men dessa är alla bra som allroundskidor och K2, Rossignol och Dynastar går alla att få tag på på Sport-Conrad.

Sen så har du ju lite mer ovanliga märken som är svårare att få tag på, som tex Armada med deras ARV, som är ett mycket bra val.

Angående längd så skall du ha minst lika långa som dig själv om du överhuvudtaget tänker åka puder, även till pist rekomenderar jag det med dessa skidor då det ger mer stabilitet.

Tips: kolla runt i skiddatabasen på skidor som är över 90mm i midja och har twintip som du tror kan passa dig!

Jag är själv 174 och har använt ett par Scratch BC i 178 hela vintern, och så överdrivet mycket offpist har det inte blivit, utan det har mest varit park och pist, och det har fungerat jättebra! Alltså: go big!

Om du ändå är sugen på 178 så kan du få köpa mina BC, jag har en annons ute på dom så det är bara att höra av sig...

Ok, nu tog jag mig en funderare kolla runt på sport-conrad, och de som lockar mig som jag även hört gott om är Rossignol Scratch, är väldigt kluven dock på om jag ska ha 185 eller 178, känns som jag vill ha lite mindre som är lätthanterliga, men hur påverkas d i off-pist egenskaper?

Tack för dina seriösa svar Carled

BC är en mycket bra skida, och den har pistegenskaper som spöar det mesta i den bredden. Men vem åker till alperna för att åka pist, och det är lite så jag tycker du skall tänka. Åk till alperna med iställningen att det skall vara så mycket pow som möjligt, och de dagar då inte gudarna är med dig, då åker du park!

Iom. att du inte verkar vara så erfaren parkråtta så vet du eg. inte riktigt hur olika skidor fungerar i luften, ja det vet inte ens jag då jag inte fokuserar så jättemycket på det, men egen längd kan du helt klart jibba med. Och det kan nog många som enbart åker park hålla med om. En skida som är lika lång som dig är stabilare och trevligare över lag. En kortare skida blir givetvis lättare och snurrar snabbare. I park gör det alltså ingen större skillnad.

I puder däremot gör längd och storlek skillnad. En längre och fetare skida går stabilare och flyter lättare än en kortare. Även montering är viktigt. Du kanske köper en skida som är 185-189 men mittmonterar den, vilket ändå kan få den att dyka i lössnön... Det jag tycker att du skall göra är följande:
Beställ ett par Rossignol Scratch BC WRS 185cm med en Rossignol-bindning som går upp till DIN 14 som du sedan monterar i det bakre läget, standard. Det kommer ge dig mycket fina pudergenskaper, pistegenskaper samtidigt som du kommer kunna jibba hur mycket som du bara orkar!

Ja det låter nog som ett vettigt val med Rossignol Scratch BC WRS, känns som jag väljer denna, vet någon leveranstiden från sport-conrad?

Tillbaka
Topp