Scott pjäxor

Scott pjäxor
Jag har haft både version 1, 2 och 3.
1 och 2 var av riktigt risig kvalitet. Version 3 verkar än så länge hålla betydligt bättre. Låsfunktionen för gå/åkläget är nu helt omgjord och betydligt robustare. Även skruvar mm som tidigare lossnat sitter ordentligt på version 3. Jag tycker gåläge är hyfsat ”långt” även om det inte kan jämföras med de allra bästa.
Det är rätt bra bredd fram vid tårna på pjäxan jämfört med många andra, men den är lite väl hög i volymen gör min fot, så jag har lagt in en extra sula under innerskon.
Jag hade gärna sett en möjlighet att justera skaftvinkeln. Pjäxan är lite väl upprätt i skaftet tycker jag, men den är överlägset skönast på min fot. Innerskon är rätt tunn jämfört med en vanlig pjäxa, men mycket tjockare än en race-touringpjäxa. Jag upplever skon som varm o go även när det är kallt ute....
Att kliva i och ur pjäxan går mycket lätt tack vare att plösen på skalet öppnar långt och att ta ur och i innerskon för att torka den går smidigt.
Med fyra spännen och det breda bandet högst upp är det en rätt stabil sko som jag tycker funkar utmärkt även med breda skidor (men i ärlighetens namn har jag inte åkt i vanliga alpinpjäxor på 20 år, så jag minns inte riktigt hur mycket stadigare de är.....)
Så en bra pjäxa men med viss förbättringspotential (skaftvinkel och volym).

Scott pjäxor
Håller med Hawk100 om mycket av det han har skrivit om Cosmos 3. Skaftet är lite väl upprätt och skulle precis som Hawk100 haft en bättre skaftvinkel men den har ett bra gåläge och är relativt lätt för att vara en fyrspännespjäxa.
Den funkar bra för mig att driva breda skidor men jag är å andra sidan ganska lätt och det är inte den styvaste pjäxan. Jag gillar verkligen den som toppturspjäxa men jag tycker den saknar en del som åkpjäxa. Jag har svårt att få hälen till att komma bak i pjäxan och sitta fast bra men det är nog mest för att jag är van vid Full Tilts diagonala spänne och deras tredelade pjäxor.
Hade lite problem med kvaliteten på flärpen till gåläget men Scott verkar ha fått rätt på det i och med nyare modeller.

Senast ändrad:
Scott pjäxor
Håller med Hawk100 om mycket av det han har skrivit om Cosmos 3. Skaftet är lite väl upprätt och skulle precis som Hawk100 haft en bättre skaftvinkel men den har ett bra gåläge och är relativt lätt för att vara en fyrspännespjäxa.
Den funkar bra för mig att driva breda skidor men jag är å andra sidan ganska lätt och det är inte den styvaste pjäxan. Jag gillar verkligen den som toppturspjäxa men jag tycker den saknar en del som åkpjäxa. Jag har svårt att få hälen till att komma bak i pjäxan och sitta fast bra men det är nog mest för att jag är van vid Full Tilts diagonala spänne och deras tredelade pjäxor.
Hade lite problem med kvaliteten på flärpen till gåläget men de verkar de ha fått rätt på det i och med nyare modeller.
Ja gamla gåläget var helt kasst! Jag har haft sönder tre eller fyra st av gamla modellen. Från 3:an är det dock en helt ny konstruktion som (hittills i alla fall!) håller mycket bättre. Men tänk om de hade adderat justermöjlighet vad bra pjäxan hade varit! Jag måste också ge Scott Sverige en eloge som utan knorr bytte ut pjäxan flera gånger när den gamla typen av gålägeslåset gick sönder...

Scott pjäxor
Scott pjäxor
Blir kul att höra om du upplever dem på samma sätt.
(Jag skulle aldrig våga köpa pjäxor utan att åtminstone ha testat dem i butik först.....)

Scott pjäxor
Lite smalare än Cosmos med en fantastiskt passform. Nästan lika bra gåläge men så mycket bättre i åkläge. Boa i innerskon, som gör att pjäxan känns målad på foten. Bra skaftvinkel (15 grader), wedge följer med. En grym friåkningspjäxa :)
Den pjäxan låter spännande. Ska se om jag hittar någon butik där jag kan sticka ner fötterna i ett par. Lite oroande dock att den är smalare än CIII...

Scott pjäxor
Kunde förstås inte bärga mig.
Sitter som en smäck, ibland måste man våga.
BE070F7F-7A1A-4FC0-98FF-3E730BD89334.jpeg

Scott pjäxor
Det var jag också pga riktigt breda fötter, men sitter bättre på min fot än Cosmos.
Har du testat dynafit hoji och dynafit tlt7 eller 8? Hur skulle du jämföra bredden på freeride carbon med dessa pjäxor? För mig är tlt 7 väldigt bekväma men begränsande utför medan hoji px är väl smal och trycker här och där på foten.

Tillbaka
Topp