Serre Chevalier 07/08 !EDIT! EDIT!

Abby

Ny medlem
Hej tänkte ta min tredje säsong i Serre Chevalier. Söker all information som kan tänkas boende, priser ja allt som man kan tänkas behöva veta! Också i vilken av sammhällena man ska bo för billigt boende, jobb och festliv.

Har tidigare varit i Chamonix 06 och Val disere 06/07.
Jag hjälper gladerligen folk med info!

Jag o min flickvän söker även någon att bo med. Hon gör sin andra säsong.

Skriv här eller kontakta mig Abby eller Angeklint för info om dessa ställen!

Tack för alla svar o hoppas alla som läser detta får en GRYM vinter!!

// Over and out Albin Karlsson

EDIT!: har nu bestämmt oss för Serre. Som jag har förstått det så är staden uppdelad i tre eller fyra mindre orter. Vilken är där alla bummare hänger? Billigast boende? Langleybarer/hotell? Går det bussar? Ja info om detta hade varit nice!

EDIT2!: Behöver en kontakt till ett bra boende i Villenuve, tack :) HELT OMÖJLIGT ATT HITTA! GODIS TILL DEN SOM GER HJÄLPER MIG MED ETT BOENDE!

Senast ändrad:
Jag skulle aldrig klara en hel säsong i Avoriaz. Var där för första gången nu i vinter och plattare ställe får man leta efter. Har lite svårt att se nån potential på det berget.

Har inte varit i Serre Chevalier men jag har bara hört bra saker om det så mitt val vore enkelt, Serre Chevalier.

Jag antar att du inte åkte Chavannes eller området däromkring? Skogen ner i Lindarets? Åkte du Roches Fondue ( https://www.freeride.se/resort/offpist.php?id=457 ) eller nåt av de andra helt uppenbara åken i det området? Jag skulle inte kalla det flackt, särskilt inte Chavannes... Även känt som Le Mur eller Muren bland di svenske. Letar man sig vidare i Portes du Soleil finns det massvis med mer bra (och brant) åkning.

Däremot är jag tveksam till om Avoriaz är bästa stället att säsonga eftersom byn lär bli rätt tråkig efter nån månad. Bättre att bo i Morzine i så fall, men med tanke på hur lite snö det var där säsongen som gick är det väl tveksamt om det går att rekommendera. Å andra sidan, säsongen 05/06 var det riktigt bra där.

Edit: Om du hade hojtat innan du åkt till Avoriaz hade jag nog kunnat guida lite där :)

Senast ändrad:
Håller med jocke. Var där en dag i vintras och har du åkt en säsong i chamonix och en i val misär kommer du nog också uppfatta stället som ganska platt och liten fallhöjd. Finns lite skön terräng här och där. Och branta, dock korta, korridorer finns det en del. Men fallhöjden är inte direkt stor och jag skulle tröttna efter ett tag tror jag.

Serre vet jag inget om.

Jag gjorde en säsong i Avoriaz nu i vintras och jag gillade det starkt. Duktigt mycket park och där hade funnits schysst offpist om det bara funnits lite mer snö. Sjukt stort område. Och vad gäller byn så är det inte direkt st anton men där var riktigt bra drag på kvällarna hela säsongen, mycket danskar dock.

jag säsonga i serre 03/04, "den snörikaste vintern på 10 år". bodde i st chaffrey och det funkade fint. åker jag dit igen vill jag nog bo i chantemerle. serre chevalier har fin off pist och grym skogsåkning! men parken är inte så bra.. men le2alpes är inte långt borta! har man säsongspass i serre får man några dagar i närliggande skidorter. jag var i alpe'huez och le2alpes. la grave är ju en halvtimme från serre oxå så varierad åkning!

nice tack för alla svar. men mer info är välkommet! kr1lle hitta en inlägg där det du vill diskutera diskuteras?!

Var i Serre 2 veckor förra året. Min favorit i Alperna hittils.
Langleybaren hittar du på "gamla farmen" i Villneuve heter typ la vielle farme nått sånt på franska. Bodde på langleyhotellet en vecka och UCPA centret en vecka. Du kan gå dit och äta 3 rätters även fast du inte är hotelgäst. De sex olika 3 rätters vi fick var fasen alla bland det godaste jag ätit rekommenderas starkt om det har kvar samma kockar, tror det kosta 12€ eller 15€ vilket var väldigt prisvärt. På torsdagar från kl 22.00 var det ett jäkla drag där, vid stängning 01:00 gick de som var under 30 till Baitan som måste vara Alpernas mäst gömda klubb, följ strömmen. Se upp för ABBAkvällar på la grotte tisdagar.

Skidåkning
Upp med liftkartan och ta cucumelleliften och hika upp på cucumelle åk ner mot monetier eller frejus liften. Från monetier ta de 2 sittliftarna upp till toppen 50 meter innan du kliver av liften kolla till höger där kommer det vara ett staket med massor med varningsskyltar där ska du under sen åk ner där och runt berget ner till monetier igen går inte komma fel, men är också extremt lavinfarligt där speciellt i början.
ta le propel (längst till vänster i chantermeldelen) tror jag den hette kolla upp till vänster när du kliver av liften raka spåret upp från liften set är bästa vägen. Åk ner på baksidan av berget när skogen börja tätna håll så mycket vänster du kan så kommer en transport till slut som tar dig ner till byn. Va extra försiktig uppe på toppen extremt lavinfarligt du kommer ha två val där uppe de högra valet är säkrare.

Det är det lite större utflykterna men de bästa med serre är att det finns så jäkla mycket bra off pist överallt när det har snöat och det får till och med ligga kvar ett tag.

jag vet har stavat fel på varenda grej typ men har du pistkartan uppe så förstår du nu är jag trött och ska sova.

Själv fortsätter jag leta boende i engelberg.

Tjabba! Trevligt att höra att kosan styr till Serre, har tillbringat de senaste tre vintrarna där, La Grave & kikat runt lite i större närbeliggande orter & promotar starkt för denna sköna by - som består ett liftsystem som sammanbinder Briancon - en större stad med billiga mataffärer & andra förnödigheter som är bra att ha (även sjukhus som i bästa fall ska undvikas) Sedan Chantemerle (skidlärarnas mecca), Villeneuve (där Langley Hotell finns & kanske bäst partaj, dock finns det andra hak om man nu inte bara vill hänga med svenskar...) & Monitier (varma källor, mkt fint men kankse lite lam by) där jag kan tycka Villeneuve är att rekommendera att bo i. Monitier bästa offpisten, om man vet vars man ska kan man få riktigt fin åkning för att inte tala om skogsåkningen som fightas om Europas bästa! Samt en hel del bra orter i närheten, Les 2, La Grave, Italien 20 min (som även har GRYM mat) & mkt fin turning i tex col du lautaret....

Ska kolla med boende, har själv jobbat...& kollar själv eftersom vi är ett gäng brudar som ska ner...boende kan vara knivigt...

Bummare fanns det inte allt för många av senaste vintern - men inga problem för att få en kul vinter! Men mest i Ville & Chante samt att det finns en hel del sköna frassar på plats!

Bussat går emellan som man åker gratis med liftkort, där det även ingår ett gäng gratis åkning i närliggande orter!

Varma rekomendationer från mig! Maila gärna om du undar över mer!

Så, det här med boendet i Serre då? Är det möjligen någon som har lite plats över?

Vi är tre grabbar som drar ner i december eller början på januari. Vore nice med någonstans att bo... Är det någon som hör något om lediga jobb så är det såklart också intressant.

Hur många är det som ska till Serre i vinter förresten?

Hejsan!

Är grymt sugen på att dra till Serre ngr veckor... Har lyckats ta ledigt mellan den 21 dec och 21 jan... Är det ngn som har har lyckats fixa boende och vill ha in ytterligare en glad, social person under perioden? Hör av er!

Må bäst!

lindbergannica@hotmail.com

Aner ikke hvor mange som skal til Serre, men jeg vet det blir minst tre nordmenn! Så får dere telle opp alle svenske og så legger vi sammen..
Sees i Serre!

Tillbaka
Topp