Serre Chevalier 09/10, Bummartråden

tjena!!
jag är en tjej på 26 år som är skitsugen på att säga upp mig från jobbet och dra!! men det är lite tråkigt att bara dra ner själv! så jag undrar om det är några som ska ner och har plats över med boende. skicka gärna ett mail till mig sofie_norrlan@hotmail.com tack på förhand!!
/soffan!

Heddious sa:
Raspet sa:
Vi skulle ju kunna göra såhär, så vi som xxx_08 säger får ett hum om hur många det blir där nere.

1. GurraS, xxx_08 + 2 till (bokat och klart)
2.Gnagarn +3 till (Söker boende och hoppas få svar i veckan)
3.Raspet +1 till (bokat och klart)
4.Gronis, Heddious + 4 till (väntar bara på kontrakt)
5. Annika & Patrik + en pågående övertalning. (allt är klart :D)

Editera gärna och fyll på!

17 personer änsålänge. En hel del ändå. Dock inte i närheten av så många som i St anton, känns riktigt bra. Är det några som har boende i Villenueve?

Senast ändrad:
Vi söker en till vårat boende som kan bestämma sig ikväll eller imorgon. Om lägenheten passar såklart, vill inte ha nån som "bara ska kolla så en kompis inte lyckades fixa något i st:anton trots allt" =) Hade

Msn: alexander.gronberg@hotmail.com

Kommer bli nice!
Hur planerar alla dessa 17 att ta sig ned? Finns ju billigt flyg från sas om man åker till Milano och sen tar buss eller tåg till Serre sen. Men jag gjorde ett litet test och la till den packning jag planerar att ha med mig (Skidbäg, pjux och storväska) och då gick det snabbt upp till 2000-3000:-. Plus att man ska ta sig från flygplatsen till Serre sen. (Jag reservera mig att jag kan ha gjort fel på SAS hemsida :P)

Så mitt andra alternativ jag snott ihop är att skaffa ett sådant hära:
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11249&a=75736&l=sv#

2 klass. Res allt du kan i 5 dagar: 1800:-
Då behöver man inte bry sig om packningens vikt eller incheckningar eller höjdrädsla, om man nu har det ;)
Visst det tar ett antal timmar extra att ta sig ned, men man kommer ju vara där ett tag väl framme.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

xxx_08 skrev nog fel där. Vi var i Anton förra säsongen så det var nog av gammal vana. Vi åker direkt till Serre, runt den 7:e december hade vi tänkt. Kommer bli riktigt skönt med mindre fyllesvenskar och mer fokus på åkningen =)

Om det finns plats för 1 till vet jag inte, vad säger du linus?

Har ni läst artikeln i senaste Åka Skidor förresten? Jag läste den igår, helt klart värt att köpa!

Senast ändrad:
haha, vi vet ju inte riktigt förräns vi har packat klart. men att plocka upp folk söder om gbg är ju en trevligt tradition (gjorde det förra året ner till anton). Men bussen ska bli klar först, men det borde gå in 5 pers.

AntiAntonAnt sa:
Kommer bli nice!
Hur planerar alla dessa 17 att ta sig ned? Finns ju billigt flyg från sas om man åker till Milano och sen tar buss eller tåg till Serre sen. Men jag gjorde ett litet test och la till den packning jag planerar att ha med mig (Skidbäg, pjux och storväska) och då gick det snabbt upp till 2000-3000:-. Plus att man ska ta sig från flygplatsen till Serre sen. (Jag reservera mig att jag kan ha gjort fel på SAS hemsida :P)

Så mitt andra alternativ jag snott ihop är att skaffa ett sådant hära:
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11249&a=75736&l=sv#

2 klass. Res allt du kan i 5 dagar: 1800:-
Då behöver man inte bry sig om packningens vikt eller incheckningar eller höjdrädsla, om man nu har det ;)
Visst det tar ett antal timmar extra att ta sig ned, men man kommer ju vara där ett tag väl framme.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?
I sann miljöbovs-anda planerar vi att flyga till milano å sen åka tåg till briancon :) har hittat ett billigt flyg hos ryanair som kostar 300kr om jag fattat saken rätt?

http://www.bookryanair.com/skysales/FRSelect.aspx

Men sen är ju frågan va övervikten kostar och va de kostar å ta sig från milano. är ju en bit...

xxx_08 sa:
haha, vi vet ju inte riktigt förräns vi har packat klart. men att plocka upp folk söder om gbg är ju en trevligt tradition (gjorde det förra året ner till anton). Men bussen ska bli klar först, men det borde gå in 5 pers.
okaj :)
ni kan ju höra av er om ni behöver utfyllnad.
har körkort förresten, har dock aldrig kört någonting större än en mazda 626 kombi.

Kul med så många till Serre Chevalier! Jag plus några till letar lägenhet för fullt, det vore skönt att ha det klart så fort som möjligt.
Jag undrar om det är någon som har kollat på det här med säsongspass. Det är ju billigare om man ansöker innan 1 december men det måste göras via post. Här står det hur man gör: http://serre-chevalier.com/Season-pass .
Ska man tolka det som att man måste skicka hela summan i kontanter i ett brev? Jag tycker inte det känns helt bra, vad säger ni andra?

Ang. säsongskorten:

Jag kollade på dokumentet ifråga, och det verkar som om man kan skriva in sitt bankkortsnummer + cvvkod, man behöver alltså inte skicka cash. Sen kan man ju diskutera hur kul det är att skicka sina kortuppgifter med snigelpost genom halva europa, men de verkar inte ha uppfunnit internetansökningar än.
Det enda jag inte fattar är varför man inte kan köpa säsongskorten på plats?

Ah okej. Skönt att man inte behöver skicka cash åtminstone. Man kanske kan skicka rekommenderat brev för lite säkerhet? Konstigt system är det helt klart med varken internetbetalning eller på plats. Kanske en försmak av den ökända franska byråkratin?

Det känns ju så. Fransmän + liftkortsförsäljning kan vara en jävligt dålig kombination. Burr.

Får man inte köpa säsongskortet där? Det kan jag inte tänka mig. Det måste vara det rabatterade priset som man enbart kan få genom ovanstående tillvägagångssätt.

Nu är våran handpenning betalad. En fyrbäddars lägenhet i Villenueve. Så sjukt taggad.

Senast ändrad:
xxx_08
Härligt med boendet kirrat. Själv letar jag för fullt. Det vore intressant att höra hur mycket ni får betala, så man kan jämföra med erbjudanden man får. Var hittade du lägenheten?

igenom serrechevalier-reservation.com/ vi fick betala 3612 euro för hela säsongen för en fyrbäddars i villenueve. Centralt verkar det vara oxå. Är det någon här som kan franska?

Jag kan en del franska.

BTW. Är det någon som har koll på vad som brukar finnas i lägenheter i alperna? Ska man ha med sig egna kuddar, täcke, kaffebryggare, porslin mm?

Skiljer sig troligen ganska mycket från ställe till ställe. våran lägenhet är fullt utrustad med vitvaror och till och med en vattenkokare (Som våran hyresvärd verkar vara väldigt stolt över :P)
Jag tror jag kommer ta med mig kudde och täcke, om det finns plats i packningen. Kan vara gött att sova i sina egna. Kaffebryggare brukar bestå av en kaffefilter-hållare som du sedan får hälla varmt vatten igenom. =)

Något som jag alltid retat mig på i franska/italienska lägenheter är att det brukar aldrig finnas någon fläkt vid spisen!! Sjukt jobbigt om närmaste fönstret är i andra sidan rummet...

men som sagt. Skiljer sig nog enormt emellan. Men standarden brukar inte ligga särskilt högt.

Anton, bummarlägenheter ska lukta öl, pasta och kanske lite underställ. Har man fläkt sabbar det myset ;)
Näe, skämt åsido, det är inte kul att komma hem och upptäcka att rumskompisarna stekt bacon och att allt, inklusive sängkläder och saker i garderoben luktar stekos. Jäkla fransoser.

xxx_08
Tack för prisuppgiften. Jag förstår inte allt men det jag kan urskilja är ungefär:
Är du försäkrad? Att göra en bergsräddning kostar mellan 450 och 1500 euro eller mer. Vi rekommenderar att du skaffar Carte Neige säsong från Turistbyrån.

Någon med fräschare kunskaper får gärna rätta.

Senast ändrad:
Det är ju en ganska lång text med finstilt, men den är en bra bit över mina kunskaper. Du kan säkert bara maila turistbyrån och fråga.

Som jag förstår det med reservation för fel:

Att räddas från berget vid en nödsituation kostar mellan 450-1500 euro (eller mer!. Det sker ingen återbetalning om du skadar dig så att du inte kan åka skidor (skador, sjukdomar mm.)Vi rekommenderar att du köper Carte Neige vid någon av turistbyråerna.

Carte Neige är förövrigt (om jag inte missminner mig) en försäkring som transporterar dig ner från berget) även från off pisten.

Jag tappade bort mitt veckokort i Serre förra året och då räckte det att jag visade kvittot. Där står det vilket kortnummer det var på det borttappade kortet, det spärras och du får ett nytt :)

Så se till att spara båda kvittona, då löser det sig antagligen också med säsongskort

Hur lång tid planerar ni att det tar att åka bil ner till Serre? Någon som spanat in några fina vandrarhem på vägen? Jag såg förövrigt att liftarna öppnar den 13 dec så vi beger oss antagligen ner till den 15:e då vi får lägenheten.

Raspet sa:
Som jag förstår det med reservation för fel:

Att räddas från berget vid en nödsituation kostar mellan 450-1500 euro (eller mer!. Det sker ingen återbetalning om du skadar dig så att du inte kan åka skidor (skador, sjukdomar mm.)Vi rekommenderar att du köper Carte Neige vid någon av turistbyråerna.

Carte Neige är förövrigt (om jag inte missminner mig) en försäkring som transporterar dig ner från berget) även från off pisten.
ett tips kan vara att köpa kortet på nån av sportbutikerna i Brincan eller skidklubben ev. "le vieille campeur" på vägen ner. blir ca halva priset. eftersom det då bara kostar vad försäkringen kostar och ingen vinst pålaggd som det är på turistbyrån.

Vad kostar denna försäkring då? Letat lite smått men inte hittat det.

Edit: Jag är visst försäkrad. De kan komma och hämta mig helikopter om de vill.
Enda anledningen till att man skulle köpa denna försäkring är att man slipper lägga ut pengar som försäkrings kassan betalar igen sen, om det händer nått vill säga.

Däremot om det inte händer nått och du betalt denna försäkringen är det verkligen pengar i sjön!
Så är det för mig i alla fall. Värt att kolla upp!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp